אביגיל מייזליק

"ואחרי כל הדמעות, ידעתי שכל המחמאות האלה מגיעות אך ורק להשם"

"מלכתחילה בכלל לא ידענו אם נעשה בר מצווה, כיוון שאנחנו חיים מאד בצמצום. לא היה ברור בכלל שזה שייך להוציא כל כך הרבה כסף. זמן רב הלכנו עם השאלה, ובינתיים ראיתי את הבן היקר שלי נקרע בין ההזדהות וההבנה עם ההורים לבין הכאב שלכל הילדים האחרים בתלמוד התורה יש מסיבות כל כך מפוארות, ולו - ספק אם בכלל יהיה משהו. בסוף החלטנו לסמוך על השם" – אביגיל מייזליק בטור על אמא יהודיה מיוחדת וכוחה של אמונה, וגם כמה מתכונים מופלאים

אא

הבר מצווה של לורי היתה סיפור מיוחד במינו. את לורי, אישה דרום אפריקאית עדינה ושברירית יצא לי לפגוש לפני מספר שנים, ולאורך כל שנות ההיכרות היא לא מפסיקה להפתיע אותי. אבל הבר מצווה הזו היתה הפתעה מיוחדת במינה. כל מי שהיה שם הרגיש משהו שאי אפשר להגדיר אותו במילים. איזו התעלות, איזו קדושה מיוחדת שלא תמיד זוכים להרגיש. "הבר מצווה הזו היתה אחד הרגעים הנפלאים ביותר בחיים שלי, ועל כל הדרך להגיע לשם הייתי יכולה לכתוב ספר.

"מלכתחילה בכלל לא ידענו אם נעשה בר מצווה או לא, כיוון שאנחנו חוצניקים, הורינו כבר זקנים ולא כל-כך מסוגלים לעזור - בעלי אברך כולל ואני עובדת בעבודה מאד פשוטה, ואנחנו חיים מאד בצמצום. לא היה ברור בכלל שזה שייך להוציא כל כך הרבה כסף ובעלי היה בטוח שפשוט לא. זמן רב הלכנו עם השאלה ובינתיים ראיתי את הבן היקר שלי נקרע בין ההזדהות וההבנה עם ההורים לבין הכאב שלכל הילדים האחרים בתלמוד התורה יש מסיבות כל כך מפוארות ולו - ספק אם בכלל יהיה משהו. בסוף החלטנו לסמוך על השם, החלטה שלמעשה ליוותה אותנו לכל אורך הדרך, ולהזמין אולם - ואת הבר מצווה להכין לבד בעצמנו, בלי קייטרינג, וכך לחסוך את העלויות. 

"אני אדם שמאד קשה לו לפעול, בעלי אומר שאני מאד מעשית בראש, שם אני יכולה לתכנן דברים שהרבה אחרים מתקשים. אבל כשזה מגיע למעשה זה מאד מאד קשה לי ומבהיל אותי. מצאתי את עצמי פתאום עם ארגון והכנה של סעודה ואירוח של 350 איש, כשהכי הרבה שיצא לי לבשל בחיים שלי היה ל30 איש. זה כל כך הבהיל אותי ואיים עלי שקשה להסביר את זה. על כל צעד ושעל הייתי מתפללת ובוכה לקב"ה, אפילו ללכת לחנות של חד פעמיים היה לי קשה, אפילו על זה התפללתי. ושתביני שהכל היה צריך להיות בזול מצד אחד אבל מספיק יפה ומכובד כדי שהבן שלי ירגיש שיש לו בר מצווה בדיוק כמו של כולם וגם זה היה כל כך לא פשוט.

"אולי זה מוזר, אבל הכי הרבה פחדתי מהבלינצ'סים. בשבת שלפני שעמדתי להכין את זה מצאתי את עצמי כל הזמן חושבת - איך אני אכין בלינצ'סים בכמות של 350 איש. היה לי לא נעים מהשם, ואמרתי לו שיסלח לי שאני חושבת על זה בשבת דווקא, אבל כל כך מבהילה אותי הכמות, וכך התפללתי כל השבת - שיעזור. ובסוף, כשכבר הכנתי אותם, הרגשתי כזו קירבה, כזו השגחה ושמירה שקשה לתאר.

גם עם הפיצוחים היה סיפור שלם. ראיתי שמאד מקובל ונהוג להגיש פיצוחים, והרגשתי כזה צער כשבעלי אמר שנראה לו שלא נוכל לעמוד בזה. זה נשמע משהו מאד קטן אולי, אבל באותו רגע היה לי הרגשה שאם לא מגישים פיצוחים אז משהו מהרמה יורד, זה לא כמו של כולם. ושוב מצאתי את עצמי מתפללת להשם, ואומרת לו – 'אתה בראת אותי כזו שהכבוד שלי חשוב לי, עם חוש לאסתטיקה ורצון ליופי. אז בבקשה, תיתן לי את הדבר הזה'.

"והרגשתי שהשם כאילו עונה לי, 'את הבת שלי! גם לי חשוב הכבוד שלך ושיהיה בר מצווה הכי יפה, אבל זה לא יהיה כמו שאת חושבת, אלא כמו שאני יודע שיהיה הכי טוב'. ובסוף זה היה פשוט פלא - לא הגשתי פיצוחים ואת לא יודעת כמה אנשים ניגשו אלי להגיד לי כמה טוב שלא היה פיצוחים, שזה סתם יקר ועושה המון לכלוך. מעניין שכל כך הרבה שמו לב למשהו שבכלל לא היה, נכון?

"עוד הרבה מכשולים עברנו בדרך לשם, מתחים בין המשפחה, האחים והאחיות, הגיסים והגיסות. כולם רצו לעזור אבל זה לא תמיד היה קל ומלווה בלא מעט קשיים, שגם עליהם בסופו של דבר הצלחנו להתגבר רק רק עם תפילות. וסוף סוף - הכל היה מוכן, מקסים, מושקע מאד והגיע היום הגדול.

"בבוקר ישבתי בבית, כל הזמן עם קול בראש שאומר: 'את חייבת להתפלל. הכל תלוי בתפילות שלך היום', ואני – בלחץ. יש כל כך הרבה מה לעשות, איך אני אגיד עכשיו ספר תהילים שלם. איך אני אדע מה להתפלל? בסוף מכל הלחץ יצאה לי תפילה מעומק הלב, בשפה שלי: 'ריבונו של עולם, אתה בראת את הילד הזה, ובראת אותי אמא שלו. איך אני אדע מה להתפלל עליו? איך אני אדע מה נכון לו? לפעמים הורים כל כך רוצים משהו בשביל הילד - וזה בכלל לא מה שטוב לו. לפעמים כל כך מבקשים שהוא ישתנה ודווקא הקשיים שלו הם מפתח להצלחה הרוחנית שלו. אני יודעת איזה ישיבה מתאימה לו? מה מחכה לו בחיים? אבא, קח את הילד הזה, הבן הבכור שלי, ותדאג לו, תשמור עליו, תגדל אותו הכי טוב והכי נכון ותעזור גם לי להיות לו לאמא טובה'. וזה היה עוד רגע של קירבה מאד גדולה לקב"ה.

"אחר כך פתאום נכנסתי להיסטריה שאף אחד לא יבוא. לא יודעת למה, דיברנו עם הרבה אנשים וכל אחד אמר שיש לו חתונה, שהוא בשנת אבל, שהוא כאן, והוא שם, ופתאום היתה לי הרגשה שאף אחד לא יגיע. אבל אפילו את הפחד הזה השם הפך לי לטובה - שמתוך זה החלטתי שיש אורחת אחת שבטוח תגיע ולה צריך לדאוג מאד, לראות איך היא מרגישה, לשמח אותה, לתת לה יחס מיוחד. והאורחת הזו - זו אני.


"ואחרי כל הדמעות, כל המעברים שכאן זה ממש רק קצה קצהו - הבר מצווה עצמה היתה כמו חלום. האולם היה מפוצץ, האוכל יצא נפלא, הכל ערוך יפה ובטוב טעם וכמה מחמאות קיבלתי! וידעתי, ידעתי בכל ליבי - לא בנזילה ולא בצדקות אלא פשוט כי כל כך הרבה עברתי - שכל המחמאות האלה מגיעות אך ורק לקדוש ברוך הוא, ושבלעדיו פשוט לא היה כאן כלום. וזו היתה ההרגשה הכי נפלאה שיש בעולם".

 

עוגת בוטנים ושוקולד

רשימת החומרים ארוכה אבל זו עוגה מאד פשוטה, שכבה של בצק ושכבה של בוטנים וביניהם ריבה. אפשר לצפות בשוקולד ולהעלות את הכל כיתה, ואז העוגה נהיית מרשימה במיוחד. למשקיעניות אפשר לחתוך את העוגה לכל מיני צורות - משולשים, חצאי עיגולים או בשיטה הפשוטה - אצבעות.

זמן הכנה: 30 ד' | זמן אפיה: כשעה | 20-30 חתיכות

לבצק:

3 כוסות קמח

1 אבקת אפיה

100 גר' מרגרינה

3/4 כוס סוכר

2 ביצים

כפית קינמון

2 כפות מים

להמשך:

2 כפות יין

חצי כוס ריבה

לבוטנים:

חצי כוס מים

כוס סוכר

150 גר' מרגרינה

2 סוכר וניל

חצי קילו בוטנים

לציפוי השוקולד:

100 גר' שוקולד מריר

4 כפות מים

2 וחצי כפות סוכר

כף קקאו

כף תמצית וניל

50 גר' מרגרינה

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבצק: שמים את כל החומרים בקערה או במיקסר ומערבבים את הכל ולשים עד לקבלת בצק רך ואחיד. משטחים את הבצק בשכבה אחידה בתבנית בינונית בגודל 30 על 20 ס"מ. מערבבים את הריבה עם היין ומורחים בצורה שווה על הבצק. בסיר קטן מרתיחים את המים והסוכר. מכבים ומוסיפים את המרגרינה, הווניל והבוטנים. מערבבים ומשטחים בשכבה אחידה על תערובת הריבה.

אופים בחום של 180 מעלות 50-60 ד', עד שהבוטנים והבצק זהובים. מוציאים ומקררים לחלוטין. רצוי לשמור במקרר למספר שעות לפני החיתוך. חותכים את העוגה לאצבעות בגודל 1.5 ס"מ על ארבע, או חותכים עם חותכן עוגיות עגול וחוצים. מכינים את הציפוי: ממיסים בסיר קטן את כל מרכיבי הציפוי עד לקבלת קרם אחיד. מצפים את אצבעות השוקולד באופן חלקי בשוקולד ומקררים.

 

בלינצ'ס בטעם כבד

אלו הבלינצ'סים שבגללם לא ישנה לורי בלילה, וניצלתי כבר את ההזדמנות להביא לטובת מי שרוצה להכין שמחה בבית כמות למאה עשרים מנות. להכנה בנוסח ביתי פשוט תוציאו מחברת חשבון ישנה, תרעננו את הזיכרון מכיתה ג' ו-ד' ותתחילו לחלק.

120 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים:

לבלינצ'ס:

קילו קמח

8 וחצי כוסות מים

20 ביצים

כוס ורבע שמן

3 כפות מלח

למלית:

30 ביצים קשות

7 בצלים בינוניים קצוצים

שמן לטיגון

קילו אגוזים קצוצים

קופסת שימורי אפונה

קצת מלח

לסיום:

שמן ושומשום

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבלינצ'ס: מערבבים בבלנדר, מיקסר או בקערה במטרפה ידנית את כל החומרים עד לקבלת בלילה אחידה. בעזרת מחבת טפלון טובה מטגנים את הבלינצ'ס: משמנים קלות את המחבת, יוצקים חצי מצקת על המחבת ומסובבים עד שהבלילה מצפה את כל התחתית בצורה אחידה. מטגנים שתי דקות מצד אחד עד שמזהיב ובעזרת מרית הופכים לצד השני ומטגנים עוד כדקה. מכינים כך את כל הכמות.

מכינים את המלית: מטגנים את הבצל על אש בינונית למשך כעשרים דקות או עד שהבצל מזהיב. מסירים מהאש וקוצצים את כל החומרים יחד (הכי טוב במטחנת בשר אבל אפשר גם במעבד מזון, רק להיזהר לא לטחון יותר מידי שלא יהפך לעיסה. רק כמה פולסים קצרים).

ממלאים את הבלינצ'סים: מניחים בשליש התחתון של העלה פס מ-2 כפות מלית ומגלגלים את הקצוות על המלית. מגלגלים לצורת רולדה ומעבירים לתבנית (אפשר בשלב זה להקפיא). לפני ההגשה מורחים מעט שמן על הבלינצ'ים ומפזרים שומשום, אופים מספר דקות עד לחימום ומגישים.

 

עוגת רולדה ממולאת בגלידה

זהו קינוח קל בצורה לא רגילה אבל גם מרשים ואהוב מאד. את הקינוח הזה הגישה לורי בסעודה והוא זכה לשבחים רבים. פשוט עושים רולדה הכי קלה ופשוטה, ממלאים בגלידה בכמה צבעים, מקפיאים ומגישים וכולם מתפעלים מאד.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן אפיה: 8-10 ד' | כעשרים מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים:

6 כפות קמח

6 כפות סוכר

6 כפות שמן

6 ביצים

קופסת גלידה בשני צבעים

לציפוי:

50 גר' שוקולד מריר

3 כפות קקאו

3 כפות סוכר

3 כפות מים

50 גר' מרגרינה

 

אופן ההכנה:

שמים בקערת המיקסר את הביצים והסוכר ומקציפים לקצף בהיר מאד ותפוח כשמונה דקות. מורידים את מהירות ההקצפה ומוסיפים את השמן ולבסוף את הקמח. משמנים קלות ניר אפיה בצורה אחידה, מניחים אותו על תבנית התנור ויוצקים את התערובת. אופים בחום של 180 מעלות 8-10 ד', עד שהכל זהוב. מוציאים, מצננים מספר דקות ומגלגלים לרולדה יחד עם הניר. מקררים לחלוטין. מכינים את הציפוי: שמים את כל החומרים בסיר קטן או במיקרו וממיסים יחד עד לקבלת קרם אחיד. משטחים את הרולדה ומפרידים אותה מניר האפייה. מורחים שכבה באורך 10 ס"מ של ובעובי ס"מ אחד של גלידה בצבע אחד. לידה מורחים שכבה נוספת של גלידה בצבע אחר, ולידה עוד שכבה בצבע שלישי או באותו צבע כמו מקודם. מגלגלים בזהירות. יוצקים את הציפוי בצורה אחידה על כל הרולדה ומקפיאים. (אפשר גם לקשט בקוקוס, אגוזים קצוצים, סוכריות וכן הלאה). להגשה פורסים לפרוסות ומגישים.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה