בריאות ותזונה

מחקר חדש מגלה: האם אנשים גבוהים חיים יותר?

חוקרים שסקרו את שינויי הגובה של האנשים על פני כדור הארץ, מצאו היכן מתגוררים הגברים והנשים הגבוהים ביותר בעולם. וגם: באיזו מדינה איבדו הכי הרבה גובה במהלך השנים, ואיפה ממוקמת ישראל על הסקאלה?

אא

מאמר חדש שמתפרסם בימים אלה בכתב העת eLife, מציג מחקר שהוביל האימפריאלי קולג' בלונדון, ואשר סקר את שינויי הגובה של בני האדם על פני כדור הארץ במאה השנים שבין 1914-2014. מהמחקר עולה, כי בתחתית הטבלה נמצאות מדינות עניות באפריקה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק -  מה שמלמד שלא רק לגנטיקה השפעה חשובה על ההתפתחות, אלא גם לסביבה ולתזונה.

עוד עולה מן המחקר, כי שינויים רבים במדד הגובה התרחשו במהלך השנים. כך למשל, האמריקאים, שנחשבו פעם מהגבוהים שבכדור הארץ, שהיו ממוקמים במקום השלישי בגברים והרביעי בנשים – צנחו אל המקום ה-37 בגברים, וה-42 בנשים(!).

המחקר, שנערך בהשתתפות ארגון הבריאות העולמי, כלל נתונים מצבאות העולם, סקרי תזונה עולמיים ונתונים אפידימיולוגיים שונים. בעזרתם, חישבו את הגובה הממוצע של בני 18 בשנת 1914, והשוו אותו לגובה של בני 18 בשנת 2014.

מהמחקר עולה, כי הגובה משפיע עמוקות גם על תוחלת החיים. אנשים גבוהים יותר נמצאו כאנשים שחיים יותר, מקבלים חינוך טוב יותר ומרוויחים שכר טוב יותר. אולם יחד עם זאת, נמצא גם כי לאנשים גבוהים יותר סיכון מוגבר לסרטן השחלות ולסרטן הערמונית.

החוקרים במחקר מצביעים גם על כך שהגובה מושפע סביבתית הרבה יותר ממה שהיה נהוג לחשוב, שכן עד כה לגורמים הגנטיים יוחס תפקיד משמעותי יותר. המחקר מראה בבירור כי לילדים ובני נוער שמקבלים תזונה נאותה ותנאי סביבה טובים יותר – יש נטייה להיות גבוהים יותר. בנוסף, כבר לתזונה שהעובר מקבל ברחם אימו – משמעות עמוקה על הצמיחה וההתפתחות העתידית של הילד.

אז מי אם כן, לפי המחקר, נחשבים הגבוהים ביותר ומה ממוצע הגובה שלהם? הגברים בהולנד, עם ממוצע גובה של 182.5 ס"מ. בקרב הנשים, דווקא נשות לטביה נחשבות לגבוהות ביותר, עם גובה ממוצע של 170 ס"מ.

ומי הנמוכים ביותר בדירוג העולמי? הגברים ממזרח טימור, כשגובהם הממוצע הוא 160 ס"מ. כמו כן, נראה כי הנשים הנמוכות בעולם חיות בגואטמלה, עם גובה ממוצע של 149 ס"מ בלבד.

ואם אתם סקרנים איפה ישראל ממוקמת בטבלת ממד הגובה העולמי, הרי שבמקום ממוצע למדי. הגברים ממוקמים במקום ה-39, ואילו הנשים במקום ה-62.

תגיות:גובהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה