אביגיל מייזליק

"בסוף הבנתי, אין כמו אנה"

"במשך שנים לא היה לי מזל עם עוזרות בית. לא הצלחתי להבין את כל אלו שנהנים מזה כל כך, פשוט כי לי ממש לא היתה הצלחה בתחום הזה. פעם הגיעה המנקה 'שבורת הלב'. אותה אסור היה לשאול מה שלומה. כי אז, היא היתה עוזבת הכל, מגב, סמרטוט, דלי, מתיישבת לידי ומתחילה לשפוך את ליבה בסיפור ארוך וקורע לב" – אביגיל מייזליק בטור משעשע על מנקות, ניקיונות, וגם כמה מתכונים טעימים לשבת על הדרך

אא

במשך שנים לא היה לי מזל עם עוזרות בית. לא הצלחתי להבין את כל אלו שנהנים מזה כל כך, פשוט כי לי ממש לא היתה הצלחה בתחום הזה.

הפעם הראשונה שלקחתי מנקה, היתה בערב פסח לפני מספר שנים. התעוררתי קצת מאוחר, ועד שהתחלתי לחפש - כבר אי אפשר היה בכלל להשיג עוזרת בשום מקום.

לבסוף, אחרי עשרות טלפונים, הגעתי לסוכנות אחת, שאמרה לי שכל מה שהיא יכולה לשלוח לי זה בחורי ישיבה מהודו. ברירה לא היתה לי, את המחיר המאד מאד מפולפל שילמתי, וכך הגיע המנקה הראשון בחיי לביתי. כולי נפעמת מהעזרה ומההקלה, הכנתי לי רשימה של דברים שרציתי שהוא ינקה. לא משהו מוגזם, אלא כמות של דברים שנראה לי שאני ודאי הייתי מספיקה לנקות בארבע שעות.

"נתחיל מהחלונות", אמרתי לו והראיתי לו את חלון הסלון והחלון הגדול של המרפסת. הבחור ביקש ממני כל מיני דברים מוזרים כמו סכין, חיתול בד, צמר גפן ומקלות אוזניים, והתחיל לנקות. ולנקות. ולנקות. ארבע שעות - שני חלונות. וזהו. באיזה שהוא שלב כשראיתי אותו מחליק את החלון עם בד חיתול לבן הלוך ושוב, הלוך ושוב, וחופר במסילות עם מקלות אוזניים, שלחתי את בעלי שישאל אותו בעדינות אם אולי אפשר קצב קצת יותר מהיר. אבל הוא רק ענה לו: "אני אוהב שזה מאד מאד נקי. מאד מאד, מאד מאד נקי".

אחרי בחורי הישיבה ההודיים, שכולם ללא יוצא מן הכלל אהבו "בית מאד מאד נקי", היתה לי סידרה של מנקות מכל ארצות אירופה המזרחית, ואת כולן אפשר לחלק לשתי קבוצות: אלו שניקו מאד יסודי - אבל לאט, ואף פעם לא הספיקו את כל הבית, ואלו שעבדו מאד מהיר והספיקו הכל - אבל אחרי שהן הלכו, תמיד גיליתי כל מיני הפתעות מתחת למיטות, מאחורי הדלתות וכן הלאה.

אחריהן הגיעה "המנקה המפחידה". היא לא הסכימה לקבל ממני הוראות. היא המחליטה היחידה על העבודה ואני לא מבינה בזה כלום. האמת שבאמת פחדתי לבקש ממנה לעשות דברים, כי היא היתה מתחילה לצעוק עלי ולשאת נאומים מלאי תוכחה. אז גם היא הלכה בדרך של כל קודמיה. אחריה היתה "הטלפנית". מתוך ארבע השעות שהוקצבו לה, היא היתה מבלה חלק נכבד מאד במענה לשיחות הפלאפון הרבות שהגיעו אליה. כך למדתי ממש הכל על נפתולי חייה, דרך השיחות הארוכות והמפורטות לפרטי פרטים - אבל הבית נשאר כמעט ללא שינוי.

אז מהר מאד הגיעה המנקה הבאה, "שבורת הלב". אותה אסור היה לשאול מה שלומה. כי אז, היא היתה עוזבת הכל, מגב, סמרטוט, דלי, לא משנה מה יש לה ביד באותו רגע, מתיישבת לידי ומתחילה לשפוך את ליבה בסיפור ארוך וקורע לב, עד שנזכרתי בעוזרת מ"הכל לאדון הכל", שהאמא ממש התחננה מבעלה שייתן לה לעזוב, כי היא כבר לא יכולה לטפל בה יותר.

אבל לבסוף נשברתי כשהגיע מנקה אחד, ששמעתי עליו ניסים ונפלאות. זה היה ביום שישי, והוא אוהב מים. הרבה הרבה מים. הדבר ראשון שהוא עשה זה למלא ארבעה דליים ולשפוך בכל הבית. זה היה בשבת חורף, ובשעה שתיים התחלתי לקלוט שזה עוד אחד מאותם מנקים איטיים, ושאין סיכוי שהוא יספיק לשטוף את כמויות המים הרבים שהוא שפך עד שבת. אז הודעתי לו שהזמן נגמר, גרפתי וגרפתי וגרפתי בעצמי וזהו!אין יותר מנקים! חזרתי לנקות לבד בלי עזרה.
 
כך היה מספר שנים, פשוט כי הרגשתי שאני לא מסוגלת לשלם כל כך הרבה כסף, בשביל עבודה שאני תמיד אעשה אותה הרבה יותר טוב. זה לא היה קל, אבל היתה לי הרבה שמחה מזה.

עד שהשם הטוב שלח לי את אנה האחת והיחידה. אנה-חנה לכטמן. כמה אנחנו נהנות ביחד! אנה היא נשמה יהודית יקרה שנולדה באוזבקיסטן, והיום למרות שהיא כבר בת 61, היא נאלצת למרבה הצער לנקות לפרנסתה. אבל יש כאן גם נקודת אור, לפחות מבחינתי - כי סוף סוף מצאנו שידוך שהצליח. אנה גם מנקה טוב, גם מהר ובעיקר - איזו נשמה יקרה. היא כבר חצי סבתא של הילדים, לא יכולה להתחיל לעבוד בלי חיוך מהתינוק ושיחה קצרה עם בן השלוש. כשעשו לו חלאקה בל"ג בעומר היא התרגשה כמעט כאילו זה הנכד שלה, והבן שלי בן החמש כבר אמר לה בהערצה שהוא מציע לה לבוא כל יום, "כי את מנקה כל כך יפה!".

אנה יודעת גם לעודד אותי תמיד תוך כדי ניקיון, ולהגיד ש"הבלגן לא כל כך נורא, וחוץ מזה- אני לא אוהבת לעבוד בבית מבריק, שאז אני לא יודעת מה לעשות. אצלך אני תמיד יודעת מה לעשות, תמיד רואים תוצאות וזה פשוט תענוג!". וחוץ מלנקות היא גם יודעת לבשל, אוכל רוסי טעים ומלא חיים, ממש כמוה בעצמה. אז הנה המתכונים שלה (ולמי שרוצה גם לאמץ את אנה כמנקה - היא כבר מלאה, חבל).
 
פירושקי פטריות
את המתכון הזה קיבלתי מאנה- חנה, המנקה המקסימה שלי, והוא מאד מוצלח וכמעט ללא שמן
לבצק:
חצי קילו קמח
2 גביעי לבן או יוגורט
4 כפות שמן קנולה
2 ביצים
2 כפיות סוכר
מעט מלח
 
למלית:
3-4 בצלים גדולים קצוצים
3 כפות שמן זית
2 סלסלות פטריות שמפיניון טריות (600 גר') חתוכות לפרוסות
4 תפוחי אדמה מבושלים
חצי גביע שמנת חמוצה
2 ביצים קשות
 
אופן ההכנה:
מכינים את הבצק: שמים את כל החומרים בקערה, מיקסר או מעבד מזון, ומעבדים לבצק אחיד. עוטפים בניילון ומעבירים למקרר לחצי שעה.
מכינים את המלית: מטגנים את הבצלים עם השמן כרבע שעה עד שהבצל רך וזהוב. מוסיפים את הפטריות ומטגנים עד שכל הנוזלים מתאדים. מתבלים במלח ופלפל ומכבים את האש. מועכים את תפוחי האדמה לפירה ומוסיפים אותו למחבת. מגררים מלמעלה בפומפייה גסה את הביצים ומוסיפים את השמנת החמוצה. מערבבים את הכל, טועמים ומתקנים תיבול. מרדדים את הבצק לעלה בעובי חצי ס"מ ויוצרים עיגולים גדולים בקוטר 15 ס"מ. מניחים כשלוש כפות מלית במרכז העיגול ומקפלים לשניים. סוגרים היטב את הקצוות ומכינים כך את כל כמות. מעבירים לתבנית מרופדת בניר אפיה ואופים בחום של 180 מעלות 20-25 ד' עד שהפירושקי זהוב. מוציאים ומגישים מיד עם יוגורט מעורב בבצל ירוק או נענע קצוצה.
 
עוף עם ירקות
תבשיל ירקות צבעוני ועשיר, שאפשר להוסיף לו עוד איזה ירק שאתם אוהבים וכל המרבה הרי זה משובח. מתכון בריא מאד וטעים להפליא.
זמן הכנה: 20 ד'    זמן בישול: כשעה עד שעה וחצי      6-8 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

עוף שלם מחולק למנות
4 כפות שמן זית
2 בצלים חתוכים לקוביות
2 גזרים חתוכים לקוביות
2 קישואים חתוכים לקוביות
2 גמבה חתוכים לקוביות
חצי ראש כרוב חתוך לפלחים גדולים
4 עגבניות קצוצות גס
6 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות
5 שיני שום כתושות
מלח ופלפל
פפריקה אדומה לפי הטעם
 
אופן ההכנה:
בסיר טפלון גדול שמים את השמן. מסדרים בתחתית הסיר את מנות העוף כך שיכסו את כל הקרקעית. מניחים על העוף את הגזר, הבצל וכל שאר הירקות והשום. את הכרוב מניחים למעלה ובצדדים. מתבלים במלח, פלפל ופפריקה לפי הטעם. מכסים ומבשלים על אש בינונית  ונותנים למיצים הטבעיים של העוף והירקות לעלות. מבשלים כשעה, שעה ורבע עד שהעוף מוכן ואם שומעים שנגמרים הנוזלים מוסיפים עוד רבע כוס מים (עדיף לא לפתוח את המכסה בזמן הבישול).
 
חצילים עם אגוזים
סלט החצילים הרגיל מקבל תוספת טעם ועושר יחד עם האגוזים הקצוצים.
זמן הכנה: 20 ד'     זמן צליה בתנור: 20-ד'      כשתי כוסות סלט
 
3-4 חצילים ארוכים ודקים
חצי כוס אגוזי מלך
2 כפות פטרוזיליה קצוצה
2 שיני שום כתושות
מלח ופלפל
מעט מיץ לימון
מעט סוכר
2 כפות שמן
 
אופן ההכנה:
שמים את החצילים בתבנית ואופים בתנור בחום של 200 מעלות 15-20 ד' עד שהם רכים. (אפשר גם לעטוף בניר כסף ולקלות על הגז מספר דקות, רק חשוב להפוך מידי פעם עד שהחצילים רכים).
מצננים את החצילים, חוצים אותם ובעזרת כף מוציאים את הפנים. קוצצים דק ומטפטפים מעט מיץ לימון כדי למנוע השחרה. מוסיפים את הפטרוזיליה, האגוזים, השום, מלח,פלפל וסוכר. לבסוף מוסיפים את השמן, מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול. שומרים במקרר.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה