אביגיל מייזליק

"מתוך השלג, פתאום הגיח איש שהרים לבדו את האוטו, וצעק לי: ’סע’"

"הנהג לא הצליח להשתלט על ההגה ובתוך שניה המכונית סטתה לכיוון התהום כשגלגליה הקדמיים מקרטעים באוויר. נשימתם של השלושה נעתקה מרוב אימה... לכולם היה ברור שתוך שניות ספורות הרכב יכול להידרדר עמוק במורד המדרון התלול". אביגיל מייזליק בסיפור מיוחד (ואמתי). וגם: מתכונים חלומיים לסלט עגבניות ולעוף בתנור עם בטטות

אא

הסיפור הזה אמיתי לגמרי למרות שאולי קצת קשה להאמין. שמענו אותו ממקור ראשון בסעודת שבת מרתקת ומיוחדת ששני מתכונים טובים ממנה נביא עוד מעט. אבל קודם - הסיפור.
הם נסעו למסע בפולין, אבא ובן, דבר שמאד מקובל אצל חרדים, מסע שבו נוסעים לבקר קברים של צדיקים גדולים, להתפלל ולבקש ישועות על כל הענינים שבחיים ואנשים רבים ראו ניסים בנסיעות הללו. הנסיעה הכי מפורסמת היא הנסיעה לאומן שבאוקראינה, לציון של רבי נחמן מברסלב, אבל למרות שהם היו חסידי ברסלב, הפעם הם הוסיפו לנסיעה הקבועה גם טיול מקדים בפולין בעוד כל מיני קברים של צדיקים גדולים מדורות קדמוניים.
זה היה באמצע החורף, בזמן שפולין מתכסה בשכבה עבה של כפור והטמפרטורות צונחות הרבה מתחת לאפס. באחד הלילות החליט האבא שהוא פשוט חייב לנסוע  לציון (כך קוראים לקבר כזה) של צדיק אחד שקבור על ראש הר תלול ואינו מיושב. בקושי רב הם הצליחו למצוא נהג מונית שייסכן את נפשו בלילה הקפוא ויקח אותם אל מחוז חפצם בדרך נטושה שכזו, אך לבסוף - הוא נמצא. הדרך אל הציון התפתלה בין ההר לבין תהום עמוקה בשביל צר המכוסה כולו קרח. הנהג פחד מאד מאד לעלות במעלה ההר ובעיקר הוא פחד מהדרך חזור -  כי כל סטיה הכי קטנה היתה מורידה אותו לתהום. אך בכל זאת היהודי ביקש וגם שילם בעין יפה ולבסוף הוא הסכים. הם הגיעו לציון, שני החסידים ירדו והתפללו שם בלב נרגש תפילה ארוכה מעומק הלב והשעה היתה כבר קרוב לשתיים בלילה  כשהם נכנסו חזרה למונית. הנהג החל לרדת מההר באיטיות ובזהירות ובכל פעם האט את קצב הנסיעה עד שהם נסעו לאט יותר מקצב של הליכה. אך למרות כל מאמציו - בסיבוב חד במיוחד האוטו החליק, הנהג לא הצליח להשתלט על ההגה ובתוך שניה המכונית סטתה לכיוון התהום כשגלגליה הקדמיים מקרטעים באוויר. נשימתם של השלושה נעתקה מרוב אימה. האבא - שהיה אדם גדול - קפא על מקומו מפחד לזוז או לנשום ורק הצליח בקושי למלמל קריאת שמע. לכולם היה ברור שתוך שניות ספורות הרכב יכול לאבד שיווי משקל ולהידרדר עמוק במורד המדרון התלול.
פתאום, מתוך התהום, יצא איש גדול חבוש בכובע פרווה רוסי, הרים לבדו את הפגוש של האוטו והחזיר אותו חזרה לכביש. "סע! סע!" הוא צעק לנהג ההמום שמיהר לשמוע בקולו ולהתרחק ממקום הסכנה. האבא והבן היו כל כך המומים, שכל הנסיעה הם לא הצליחו להוציא הגה מהפה מרוב השתאות על הנס המדהים והמוזר שקרה להם.
את הסיפור כולו סיפר הבן לבעלי באותה סעודה מדוברת, כשהוא חוזר ומבטיח שוב ושוב שבאמת כך קרה להם. וגם האוכל היה מוצלח במיוחד, אז הנה שתי דוגמאות שמצאו חן בעיני:
 
סלט עגבניות שרי צלויות עם שמן זית וזעתר
גם יפה, גם טעים, גם מוצלח ביותר וקל קלי קלות. רק לזכור לעשות את הצליה בזמן שאין לכם שום דבר אחר לאפות.
זמן הכנה: 10 ד'     זמן צליה: שעתיים וחצי עד שלוש     5-6 מנות
חצי קילו עגבניות שרי
מעט מלח
5-6 כפות שמן זית
כף גדושה בזיליקום קצוץ
חופן זיתים שחורים טובים
2-3 שיני שום כתושות
מלח ופלפל
שוטפים את העגבניות וחוצים אותם לרוחב כך שיתקבלו שני צדדים עם גרעינים. מסדרים את חצאי העגבניות על תבנית בתנור כשהגרעינים כלפי מעלה. מפזרים מעט מלח וצולים בחום נמוך -140 מעלות שעתיים וחצי עד שלוש, עד שהעגבניות מכווצות ומעט מיובשות אך לא מיובשות לגמרי. מוציאים ומעבירים לקערה. מערבבים את שמן הזית, הבזיליקום והשום הכתוש ויוצקים על העגבניות. מפזרים זיתים ועוד מלח ופלפל לפי הטעם ומשרים כשעתיים במקרר. אפשר גם לגוון בגירסה חלבית ולהוסיף כוס קוביות גבינת פטה או צפתית טובה.
 
עוף צלוי עם בטטות, דבש ושום בתנור
טעם מעט מתקתק, מהירות הכנה והרבה ניחוחות נותנים כאן עוף שקל להכין וכיף לאכול ביום חול ובשבת כאחד והופכים את העוף הזה למנה אהובה במיוחד.
זמן הכנה: 20 ד'   זמן אפיה: שעה וארבעים דקות    6-8 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

עוף שלם מחולק למנות
4 תפוחי אדמה בינוניים
4 בטטות בינוניות
מלח ופלפל
2 כפות תבלין גריל עוף
5-6 שיני שום קצוצות
רבע כוס שמן
רבע כוס מים
2 כפות דבש
קולפים את תפוחי האדמה והבטטות וחותכים לקוביות גדולות, בגודל 2-3 ס"מ. מניחים על תבנית בינונית ועמוקה ומתבלים במעט מלח ופלפל. מניחים על הירקות את נתחי העוף. מערבבים בקערית קטנה את תבלין הגריל עוף, השום הקצוץ, המים והשמן ומזלפים את הכל בצורה אחידה מעל העוף. בעזרת כף מטפטפים פסים של דבש על העופות וגם קצת על הבטטות ותפוחי האדמה. עוטפים את הכל בניר כסף ואופים שעה וחצי. מסירים את הניר ואופים עוד כעשרים דקות או עד שהכל זהוב מאד. אפשר בשלב זה לעטוף את הכל חזרה בניר כסף ולהניח ישירות על פלטת שבת, או להגיש.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה