בריאות ותזונה

עשר עובדות שלא ידעתם על הרפס סימפלקס

כמה סוגי הרפס קיימים, מדוע ההרפס כמעט הרג את התינוק, איך אפשר להידבק ומי המציא את המשחה 'זובירקס', המוכרת יותר בטיפול נגד נגיף ההרפס?

הרפס I הרפס סימפלקסהרפס I הרפס סימפלקס
אא

השבוע פורסם מקרה מפחיד במיוחד: אם החולה בהרפס שנישקה את תינוקה ב'היסח הדעת' - כמעט הביאה למותו. המקרה קרה לקירסטי קרינגטון בת ה-28 שמאנגליה, שבחודש שעבר, הגיעה עם בנה התינוק בן החודשיים לחדר מיון, ושמעה מהרופאים את המילים שכל אם מפחדת מפניהן: 'אנחנו לא בטוחים שהוא יחיה'. 

רק מאוחר יותר, כשהרופאים בדקו אותה וגילו את פצע החום הקטן על שפתיה - הבינו כולם את שאירע. "אני הרוסה לחלוטין. בחיים לא עשיתי ולא אעשה משהו שיסכן את הילדים שלי. המחשבה שהבן שלי כמעט שילם בחייו על נשיקה תמימה שנתתי לו, היא בלתי נתפשת", כך כתבה האם המבוהלת בעמוד הפייסבוק שלה. 

קרינגטון סיפרה שהבהילה את תינוקה למיון כיוון שתוך זמן קצר ובלי סיבה הגיונית נראית לעין, החום שלו עלה והגיע ללמעלה מ-40. "באמבולנס הוא התחיל לפרכס, החום לא ירד וממש ראיתי שהוא נאבק על כל נשימה. אני זוכרת שהרופא שאל אם מישהו בבית היה חולה לאחרונה, ורק אז קלטתי שזו אני שגרמתי לו לחלות, עם פצע החום שהיה לי. הטיפול המהיר שהעניקו לו הרופאים, הציל את חייו של אולי-ג'ון שלי, ובפעם הראשונה שהוא חייך אליי, פרצתי בבכי מטורף של תחושת הקלה. אני מרגישה שקיבלתי את הילד שלי בחזרה", כתבה. 

אז איך מזהים הרפס, ונשמרים מפני מקרים קיצוניים שכאלה? הנה כמה עובדות שלא תרצו לפספס:

מי אני, ומה שמי?

1. ההרפס הוא שם כולל למשפחת נגיפים ובה לפחות שמונה מינים, שגורמים למחלות שונות. הזן היותר שכיח הוא הרפס השפתיים - תפרחת של פצעי חום, אך זנים אחרים של הרפס עשויים לגרום לאבעבועות רוח, אדמדמת, לימופומה (סרטן הלימפה), סרטן הלוע, מחלת הנשיקה ועוד. 

2. הרפס השפתיים מכונה 'סימפלקס', והוא תוקף לא רק את השפתיים (לרוב בשפה העליונה) כי אם גם את אזור הלחיים, האף, הנחיריים ולעתים אף אזורי פנים אחרים. הוא נגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת לרמה גבוהה מדי של חום או קור. 

הרפס סימפלקס (אילוסטרציה: שאטרסטוק)הרפס סימפלקס (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

 

איך אפשר להידבק?

3. היות ומדובר בנגיף שמתפשט בקלות, ומועבר אל העור במגע ישיר או בעזרת 'מתווכים' כמו כוסות וכדומה - קל מאוד להידבק בו. מחקרים הוכיחו כי בניגוד להנחה הרווחת שאפשר להידבק בנגיף רק כאשר הוא נראה לעין - ההיפך הוא הנכון, ואפשר להידבק בו גם כאשר הפצעונים הקטנים הם רק בפוטנציה, וטרם נראו לעיני כל.

4. בעברית נקרא ההפרס בשם שלבקת. 

5. בזמן התפרצות ההרפס, אסור בתכלית האיסור לנשק תינוקות וילדים, היות ובמקרה שלהם, ההרפס עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה, ולעתים אף למוות (!). 

 

מי עלול להידבק, ומתי?

6. שני שלישים מאוכלוסיית העולם, בגילאים של בין 18-50 - נושאים את נגיף ההרפס. 

7. לא כל מי שנושא את נגיף ההרפס, גם יחלה בו במהלך חייו. אפשר להיות נשא 'פסיבי' של המחלה, מבלי לחלות בה באמת. 

8. המשחה היותר מוכרת בארץ לטיפול בנגיף ההרפס היא זובירקס, ומקבלים אותה בהתאם למרשם רופא. 

9. מי שהמציאה ופיתחה את משחת הזוביראקס היא חוקרת גרמניה בשם גרטרוד אליאון, שבשנת 1988 זכתה בפרס נובל לרפואה. 

10. ההרפס 'מככב' במיוחד בתקופת המעבר בין הקיץ לחורף.

תגיות:בריאותהרפס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה