פסח

מכירת חמץ - איך זה עובד? (כולל מכירה אונליין לפסח 2023)

חמץ שאין היהודי מעוניין לאבדו מן העולם, רשאי הוא למוכרו לגוי לפני שיגיע זמן איסור הנאה מן החמץ, ולהשאירו בביתו בפסח. מתוך ביאור ההגדה של פסח, "אבני נזר", מאת הרב זמיר כהן

אא

למכירת חמץ תשפ"ג מלאו את הטופס שלהלן:

א. נאמר בתורה (שמות יג, ז): "וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר". ודרשו רבותינו בגמרא (פסחים ה ע"ב) מהכתוב "לְךָ": "שלך אי אתה רואה, אבל אתה רואה את של אחרים". כלומר, הנך אסור להשהות בפסח חמץ שבבעלותך, אבל אם החמץ הוא של גוי, מותר להשהותו בביתך בפסח. לפיכך, חמץ שאין היהודי מעוניין לאבדו מן העולם, רשאי הוא למוכרו לגוי לפני שיגיע זמן איסור הנאה מן החמץ, ולהשאירו בביתו בפסח. ואם ירצה הגוי לחזור ולמוכרו ליהודי לאחר הפסח, רשאי הוא לקנותו ממנו. ומטעם זה נוהגים לבצע קודם חג הפסח מכירת חמץ לגוי, באמצעות הרבנות או בית הדין הבקיאים בהלכות קניינים, והם נעשים שלוחיו למכור את חמצו לגוי.

ב. חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח ולא נמכר לגוי קודם הפסח כדין, אסור אפילו בהנאה וכל שכן באכילה (פסחים כח ע"א, שלחן ערוך סי' תמח ס"ג). ואפילו אם נאנס או שכח למכור את חמצו לגוי נאסר החמץ בהנאה, ואף על פי שביטל את החמץ בערב פסח (שלחן ערוך שם ס"ג וס"ה). לפיכך, לאחר הפסח, יש ליזהר לקנות מוצרי מזון אך ורק מחנויות המחזיקות תעודה המעידה על בעל העסק כי מכר את החמץ שברשותו כדין.

הספר החדש 'ההגדה של פסח עם פירוש' של הרב זמיר כהןהספר החדש 'ההגדה של פסח עם פירוש' של הרב זמיר כהן

ג. מי שאינו יכול מאיזו סיבה ללכת לרב המקומי ולמכור את חמצו בעצמו, רשאי למנות אדם אחר שהוא יהיה שלוחו (ילקוט יוסף פסח עמ' לה).

ד. את מוצרי החמץ שמוכרם לגוי, יניחם בארון מסוים ויסגור את דלת הארון במנעול כדי שלא ישכחו ויטעו לאכול מהם בפסח. ואם אין מנעול לארון, יסגור בנייר דבק וכיוצא בזה, ויתלה על הארון פיסת נייר שכתוב עליה "חמץ" או "נמכר לגוי" (עי' שלחן ערוך סי' ת"מ ס"ב, וסי' תנא ס"א, ופסקי תשובות סי' תמח אות יא).

ה. במכירת החמץ לגוי יכלול את כל החמץ שבבעלותו, כגון מניות שרכש ומכוחם יש בבעלותו חמץ, בין אם החמץ בארץ ובין אם הוא בחוץ לארץ.

ו. בעת מכירת החמץ, לא יכלול במכירה את כלי החמץ, כגון סירים, מחבתות ותבניות, כדי שלא יצטרך להטבילם לאחר שיעברו לבעלות הגוי וישובו אליו לאחר הפסח. אלא ימכור רק את החמץ הדבוק בהם, במידה ויש לו כלים כאלה (אבל את החמץ הבלוע בהם, אין צריך למכור. שלפי שאין בו ממש, אינו בבל יראה, וגם לא שייכת בו מכירה). 

לרכישת הגדה של פסח עם פירוש הרב זמיר כהן,לחצו כאן. 

תגיות:מכירת חמץהגדה של פסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה