כתבות מגזין

הצילו, עוד שבוע וחצי פסח!

הגעתן עד הלום בלי להתחיל הכנות לפסח, ואתן בלחץ מהחג המתקרב ומהמטלות הרבות? שתי יועצות חולקות מניסיונן כדי לעזור לכן להתארגן ולהגיע אל החג עם חיוך ואוויר לנשימה. וגם: מה באמת צריך לנקות עכשיו ומה יכול לחכות לפעם אחרת?

אא

"כמו שבת שמגיעה מדי שבוע ולא בהפתעה, כך  גם חג הפסח לא מגיע אף פעם בהפתעה אלא כל שנה באותו תאריך", אומרת מרים ריצ'ולסקי, מאמנת לסדר וארגון. "מלכתחילה, הדרך הנכונה להתנהל היא בפיזור נכון של כל המשימות על פני כל השנה, מפני שפסח בבית יכול להיעשות לאו דווקא בניסן, ומצד שני – גם אחרי פסח יש חיים.

למה רובינו לא מתנהלות כך? בגלל הדחיינות: נשים שמרגיעות את עצמן: 'יש זמן, יש זמן, אפשר לחכות...' או 'בשביל מה להתחיל כל כך מוקדם?' וגם אמירות מסוג: 'נחכה כי כשאני בלחץ אני עובדת הכי טוב', ואז ראש חודש ניסן מגיע והן צועקות לעזרה מתוך מצוקה אמתית. בבית נוצרים מתח עצום ולחץ בלתי נסבל. שגורם ממש לטראומה לכל בני המשפחה".

אבל מה עושים אם כבר הגענו  לראש חודש ניסן, והבית עדיין לא מתקרב להיות מוכן לחג הפסח?

שלב ראשון - את לוקחת דף ורושמת לגבי כל חדר בבית – מה היית רוצה לעשות בו כדי שהחדר ייראה במיטבו. לאו דווקא דברים שייעשו עד פסח, אבל דברים שעכשיו את יכולה לרשום כי את בפוקוס של אביב, פריחה ושינוי. ניקיון? סדר? החלפת ריהוט מסוים? תיקון התריס? טיפוח החדר – הכול יש להעלות על הדף, שסובל הכל. 

שלב שני- את לוקחת דף חדש ומעתיקה מה באמת נראה לך נכון לעשות בשלב הזה, שבועיים לפני פסח. זכרי, את לא אמורה לעשות הכול לבד. תעזרי בבעל, ילדים עזרה חיצונית בתשלום, ובעלי מקצוע כגון נגר וחשמלאי.

"הדגש הוא על הוצאת החמץ מהבית, ושמחת החג.

 "זה אולי לא הזמן למיין את כל התמונות של הילדים – משימה שבהחלט יכולה לחכות לקיץ. ובהחלט ייתכן שתחליטי שבלי חלונות נקיים אין לך שמחת חג, אז גם זה נכנס לרשימה - אבל לא בהכרח שאת תעשי זאת.

"ועכשיו תפתחי לוח שנה ותסמני מי עושה, מה עושה ומתי עושה בהתאם לזמן שעומד לרשותכם - כולל בעלי המקצוע .ערכי רשימת מטלות כל הבית לחשמלאי, לנגר או לשרברב. כשהם יגיעו – תהיה לך רשימה מסודרת לתת להם".

איך משבצים את המשימות לאורך הימים שנותרו? מרים ממליצה לתכנן גם מהסוף להתחלה. "איך את רוצה שייראה ערב פסח - ארוחה מבושלת ומנוחת צהרים? תשבצי קודם ביום הזה בישול, מקלחות, שנת צהרים. עכשיו, מתי ייערך שולחן הסדר? איך מתארגנים לשריפת חמץ? היום צריך להיות מתוכנן בדייקנות. כשסיימת עם ערב פסח – לכי אחורה, לערב בדיקת חמץ. מה צריך לעשות ביום הזה? והלאה – מתי מורידים את כלי הפסח? מתי עורכים את הקניות לחג? (את הרשימה כדאי לכם לשמור משנה לשנה, עם הערות על המסקנות בשטח) מתי מתחילים לבשל?"

"חשוב לערוך את ההכנות לפסח במנות קצובות", מדגישה מרים. "איקס שעות ביום שבהם מנקים או מסדרים לקראת פסח, ובשאר היום שומרים על השגרה הברוכה. ערב פסח זה לא סיבה להניח לכביסות להצטבר או להפסיק לבשל לילדים. בצורה כזו, של ניקיון שפוי ושמירת שגרה, מעבירים לילדים את המסר שהחג הוא כיפי וידידותי. חשוב גם לרתום אותם לעזרה לפי יכולותיהם – ולצ'פר אותם על כך בנדיבות. אם הם עבדו יפה אחר הצהרים, למשל, מחר בבוקר אולי ניקח אותם לגן החיות. התנהלות כזו תעזור להם לאהוב את ההכנות לפסח".

מה רע בשיטה הוותיקה שבה אם המשפחה עובדת מהבוקר עד השעות הקטנות של הלילה, במאמץ להבריק את הבית? רע מאד, אומרת מרים. "להמון נשים יש זיכרונות רעים מזה 'לא אשכח איך אמא שלי הגיעה תמיד ממוטטת לשולחן הסדר'. זו חוויה נוראית שאחרי זה הבנות משכפלות אצלן בבית. גם כל ליל חמישי את נשארת ערה כדי לנקות לשבת? זה רע גם לאימהות וגם לילדים".

אחרי שנים רבות בתחום הייעוץ להתארגנות, מרים ריצ'ולסקי יכולה לספר על מקרים קשים מאד של 'תסמונת ניקיון לפסח' בהן נתקלה. "יש נשים שלוקחות כדורים פסיכיאטריים כדי להתמודד עם הלחץ. יש נשים שלא זוכרות כלום מפורים כי הוא עבר מעל הראש שלהן – הן היו עסוקות בחרדה מפסח. אני מכירה אישה שהגיעה לאישפוז נפשי בעקבות ניקיון פסח ופגשה שם עוד כמה שהגיעו בנסיבות דומות...זה לא צריך להיות כך ולא אמור להיות כך. מי שלומדת לחיות נכון, אף פעם לא תגיע לפסח בהתקף חרדה".

(מרים ריצ'ולסקי, מאמנת לארגון וסדר)(מרים ריצ'ולסקי, מאמנת לארגון וסדר)

"קניות לפסח? כבר השבוע"

יעל זלץ, יועצת ארגונית לניהול הבית, ממליצה לפתוח את לוח השנה, ראשית, בערב פסח, שחל השנה ביום שישי. "ביום שישי שורפים את החמץ. מה את צריכה לעשות באותו יום? לארגן ארוחת צהרים לילדים, לרחוץ את כולם, לשלוח אותם לנוח, ואחרי זה להלביש את הילדים לחג. צריך כמובן לערוך את השולחן. כל זה אומר שממש לא כדאי לבנות על בישולים ביום שישי. אז מתי – ביום חמישי? אם את זו שצריכה לעשות הספונג'ה הגדולה של לפני בדיקת חמץ – לא יישאר לך יותר מידי זמן לבישולים. יוצא שהבישולים צריכים להות ביום שלישי ורביעי.

"כדי שתוכלי לבשל לפסח בשלישי ורביעי בשבוע הבא המטבח כבר צריך להיות פסחי, אז ביום שני מכשירים את המטבח ומורידים את כלי הפסח. וכדי שזה יהיה אפשרי – ביום ראשון צריך לעשות פינישים במטבח, לסיים עם שאריות שבת הגדול ולוודא שכל הכלים החמציים שטופים ומוכנים להישלח לארונות החמץ.

"מכיוון שתהיי כל כך עסוקה בשבוע הבא, ביום חמישי השבוע את כבר צריכה להחזיק את כל הפרודוקטים הדרושים. באופן אידיאלי, קניות לפסח עדיף לעשות בשלישי או רביעי בשבוע הזה, והיום – יום שני – לנקות את המקרר כדי שיהיה אפשר להכניס מוצרים כשרים לפסח".

"כמובן, החלוקה הזו היא רק במצב המאד לא רצוי שבו את עושה הכל לבד!" יעל מבהירה. "אם העוזרת שלך שוטפת את הבית בערב בדיקת חמץ, יישאר לך בהחלט זמן לבישול. אם בעלך עושה את כל הקניות לפסח, יש לך הרבה שעות פנויות לדברים אחרים. העיקרון הוא שחייבים לזכור מהם הדברים שמוכרחים להיעשות ומה הם דורשים: אי אפשר לבשל לפסח בלי קניות, ואי אפשר לעשות קניות אם אין איפה לשים את המוצרים, וכך הלאה. צריך להיות ברור מה נשאר לנו לעשות עד פסח, ומי עושה איזו מטלה".

אם אתן מרגישות שרק אתן נזכרתן ברגע האחרון שפסח בדרך – תנוח דעתכן. "רק אתמול ישבתי עם קבוצה של נשים שעובדות שעות ארוכות מידי יום", אומרת זלץ, "הן פשוט לא קלטו שעוד שבוע וחצי בדיקת חמץ. אנשים מתעוררים רק ברגע האחרון".

אם יש אפשרות, זלץ ממליצה להיעזר בילדים כמה שיותר. "תלוי בגיל שלהם, כמובן, אבל בני נוער ממש יכולים לעשות הכל. צריך רק לדעת להתאים את העבודה לילד. בנים, למשל, אוהבים הרבה פעמים להפעיל מכשירים. תני להם שואב אבק ומבחינתם הם לא מנקים – הם מפעילים מכשיר".

לזלץ יש גם כמה טיפים הקשורים לקניות: "כדאי להתחיל כבר עכשיו עם הקניות לפסח, כי תמיד יהיו מוצרים מסוימים שייגמרו תוך ימים ספורים ולא יגיעו עוד. חוץ מזה צריך להפנים שקניות לפסח עושים תמיד בכמה פעימות: תמיד יהיה חסר משהו ותצטרכו לבוא שוב.

"כשמדובר בקניות בגדים, הימים האלה לא אידיאלים, הן בגלל הדוחק בחנויות והן בגלל המחירים. כמובן שאם צריך בגדים חדשים לחג אז צריך, אבל אני ממליצה, אם אפשר, לקנות בגד אחד לליל הסדר ולחכות לל"ג בעומר, שאז מתחילים המבצעים, כדי לקנות עוד".

(יעל זלץ, יועצת ארגונית לניהול הבית)(יעל זלץ, יועצת ארגונית לניהול הבית)

"ניקיון פסח אינו ניקיון אביב"

ואחרי כל העצות על התארגנויות שחייבים לעשות, כדאי לזכור היטב מה ההלכה דורשת – ומה הציפיות שלנו. הרב שי עמר מסביר: "ניקיון פסח אינו ניקיון אביב, כפי שהגויים עושים בתקופה זו. יהודי שמנקה את הבית קודם פסח עושה זאת רק משום מצות חז"ל שבודקים את החמץ לאור הנר, וצריך שהבית יהיה נקי מחמץ למטרה של הבדיקה". בהתאם, הוא אומר, יש להפריד בין הניקיון הנדרש על פי ההלכה וניקיונות אחרים שאפשר לחכות איתם לזמן אחר. "לא חייבים למשל לצבוע את הבית דווקא לפני פסח, או לעמול על הברקת החלונות. אפשר בהחלט לחכות עם המטלות האלה לזמן אחר".

או קחו את הספרייה בסלון, שניקיונה גוזל לא מעט זמן. "לפי רוב הפוסקים ספרים אינם צריכים בדיקה חוץ מסידורים וברכונים שחייבים בדיקה וניקיון או מכירה לגוי. וגם מי שמחמיר כדעת החזון איש שצריך לבדוק את הספרים – יכול לכסות אותם ולמכור לגוי במכירת החמץ".

הרב עמר גם נזכר בנשים צדקניות שעמלות קשות על ניקיון התנור – שבו הן אינן מתכננות כלל להשתמש בפסח. "תנור שלא ישתמשו בו בפסח דורש ניקיון רגיל, לא קרצוף שמקלף אותו". ככלל, הוא אומר, כדאי להתרגל לבדוק היטב את הנחיות ההלכה לפני שפותחים במלאכת הניקיון, ואם יש ספקות – לשאול רב. תופתעו לגלות שדרישות ההלכה לגבי ניקיון פסח קלות בהרבה מהסטנדרטים לניקיון ניסן של השכנות.

והעיקר שיהיו לכולנו הכנות נינוחות לחג – ופסח כשר ושמח.

תגיות:פסחניקיון פסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה