טורים אישיים - כללי

חרדים לחילונים

מהו המושג "חילוני"? האם ישנה דרך לגרום לחילונים להתעניין במשמעות החיים והיהדות? קבלו נתונים מעניינים ומפתיעים על המגזר הנפוץ במדינה, שיגרמו גם לכם להיות חרדים לחילונים

אא

שלום הרב דניאל, רציתי לשאול אם תוכל בבקשה להסביר - מה זה אומר להיות חילוני, כי אני מכיר אנשים שמתגאים בכך שהם חילונים, והמושג הזה "חילוני" לא ברור לי. אם עדיין לא חזרתי בתשובה, ואני רק מאמין ומשתדל להתחזק בשמירת הדת, אני עדיין מוגדר כחילוני?

בנוסף, רציתי לשאול אם יש איזושהי דרך לגרום לחילונים להתעניין במשמעות החיים והיהדות, כשהם אומרים שהנושאים הללו לא מעניינים אותם.

בתודה מראש, אבינועם.

שלום אבינועם, ותודה על השאלות החשובות.

נתחיל בכך שאנו מעדיפים שלא לקטלג יהודים. גם לילדים הקטנים כדאי להסביר שיש יהודים שמקיימים מצוות ויש יהודים שמתקשים בקיום המצוות, או יהודים שלא זכו לגדול על ברכי היהדות. אך, בסופו של דבר, כולנו יהודים.

זכינו בעם ישראל ליהודים רבים שהם מסורתיים, משתדלים להתקדם בקיום המצוות כפי יכולתם האישית, ואף מגיעים לשיעורי תורה בקביעות. גם אם אורח חייהם עדיין אינו דתי, הם אינם נקראים חילונים במידה והם רוצים ומשתדלים לקיים מצוות. איך, אם כן, נקרא מי שעדיין לא חזר בתשובה, אך גם אינו בדיוק "חילוני"?

אדם כזה נקרא "מתחזק", וזו התשובה שנכון להשיב על שאלת רמתך הדתית: "אני מתחזק". רבים מכנים את עצמם "מתחזקים" גם לאחר שכבר חזרו בתשובה מלאה. יש בכך משום ענווה של אדם המכיר את עברו ומחפש תמיד להמשיך ולהתקדם בשמירת המצוות ותיקון המידות.

למרות הנאמר כאן, ישנם יהודים שלמרבה הצער מתגאים להציג את עצמם בתואר "חילונים", ואף מדברים בשבח החילוניות. ליהודים טועים אלו, שלא זכו לגדול על ברכי היהדות ולהכיר את חוכמת התורה ויופייה, יש להסביר את הדופי שבהגדרה החילונית.

הרי לפניך שאלה מכשילה (וגם די מצחיקה) שניתן לשאול כל יהודי המגדיר את עצמו "חילוני" ומתגאה בחילוניותו. בקש ממנו: "חילוני יקר, הגדר לי בבקשה מהי חילוניות מבלי להשתמש במילה ´לא´".

אם הוא יסביר שהחילוניות דוגלת בערכי הדמוקרטיה וכדו´, שאל אותו "ואם לא היית דמוקרט, כבר לא היית עונה להגדרה של חילוני?". מובן שחילוניות אינה קשורה לצורת השלטון או המשטר; רוסיה דגלה בחילוניות קיצונית תחת משטר קומוניסטי מובהק.

אם הוא ישיב שהחילוניות מייצגת את היותו הומניסט, בעד שוויון זכויות וכדו´, שאל אותו "האם אדם שאינו הומניסט, המתנשא על נשים ואנשים שאינם מבני עמו, כבר אינו יכול לכנות את עצמו חילוני?". לצערנו לא חסרים נערי שוליים חסרי מסגרת, המורדים בכל מוסר חברתי, והם עדיין עונים להגדרה של חילונים. עם זאת, טרם שמענו על חבר כנסת שיאשים אדם עבריין או גזעני בכך שהוא "מבייש את החילוניות".

בסופו של דיון, יאלץ "החילוני הגאה" לוותר על מקור גאוותו החילונית. בנקודה זו בדיון תוכל להסביר לו כי המילה "חילוני" מגיעה מהמילה "חולין", שפירושה העדר דת וחוסר קדושה. כל החילוניות מסתכמת בשלילת חוקי הדת היהודית, והאדם חילוני נקרא כך כיוון שהוא עושה את כל ימיו חול. במילים אחרות, כשאדם מכנה את עצמו "חילוני" בגאון, הוא למעשה מתפאר במה שאין לו, בעגלה שהיא ריקה וחסרה, המשוללת את התכנים הערכיים הרוחניים של הדת היהודית.

* * *

כעת, לשאלתך השנייה - כיצד ניתן לעורר אצל חילוני (שהוא בסופו של דבר אחינו היהודי) סקרנות ועניין לדון בעיקרי האמונה, כאשר הוא טוען שנושאים כמו ´מציאות הבורא´ ו´אמיתות התורה´ אינם מעניינים אותו?

ניתן לאתגר אותו ולומר לו "אפשר לשאול אותך חמש שאלות?".

"כן", הוא יענה לבטח מתוך סקרנות. אז התחיל - "השאלה הראשונה היא, כמה זמן היה לוקח לך כדי לבחור עט בחנות של כלי כתיבה?". הנשאל כנראה ישיב: "פחות מדקה".

המשך לשאול אותו: "שאלה השנייה: אם ניתן לך סכום כסף לקניית מכונית, כמה זמן היה לוקח לך לבחור אותה?".

לשאלה זו הוא כפי הנראה ישיב שיהיה עליו להשוות קודם כל בין סוגי רכבים שונים, לבדוק חוות דעת של נהגים, ולהשוות מחירים. בחירה שכזו עשויה לקחת לו יותר משבוע.

המשך לשאלה הבאה: "כעת, כמה זמן היה לוקח לך לבחור דירה לקנייה?".

במקרה זה הוא כנראה ישיב: "חודש, אם לא יותר, כי יהיה עלי לבדוק את איזור המגורים, להתייעץ עם בני משפחה, לבדוק מי השכנים בבניין, לבדוק את אפשרויות הבנייה ועוד".

התקדם לשאלה הבאה תוך הגברת העניין: "ועכשיו לשאלה הרביעית, והיא כמובן תהיה קשה יותר מהשאלות הקודמות. כעת אני מבקש שתסביר לי את תהליך קבלת ההחלטות שלך, ובמילים פשוטות יותר, מדוע הזמן שתקדיש לבחירת עט יהיה קצר יותר מהזמן שתקדיש לקניית דירה?".

הנשאל יענה מן הסתם בצורה כללית: "הרי ברור שדירה היא הרבה יותר יקרה וחשובה מכלי כתיבה וכדו´".

אמור לו: "יש לי תשובה קצת יותר מדויקת, ותאמר לי אם אתה מסכים איתי. נראה לי שאתה מקדיש יותר זמן לדברים שתשתמש בהם הרבה בחיים. תחשוב על זה - בעט תשתמש רק לרישומים לאורך תקופה קצרה עד שהדיו בו יגמר (וגם קל יותר להחליפו אם אינו מתאים לך), אך במכונית תיסע מידי יום לעבודה לאורך תקופה ארוכה של חודשים ושנים, אז ברור שייקח לך יותר זמן לבחור מכונית מאשר לבחור עט בחנות. אל הדירה אתה חוזר כל יום ויום, ותשהה בה לילות וימים, וכנראה תגור בה לאורך שנים ואף עשרות שנים. אז הייתי אומר שהחשיבות של דברים בעיניך, והזמן שאתה בוחר להקדיש לבדיקתם, נובעים מגודל ההשפעה שלהם על החיים שלך"."נכון", הוא ישיב, "אני יכול להסכים עם זה".

כעת אתגר אותו: "עכשיו אשאל אותך את השאלה החמישית והקשה מכולן: מהו לדעתך הדבר החשוב ביותר בחיים שלך כאדם?".

לאחר מחשבה קצרה הוא כנראה ישיב תשובות מקובלות כמו: אשה, משפחה, בריאות, מקור פרנסה וכו´.

אז תוכל להסביר לו: "אתה אמנם מתקרב לתשובה האמיתית, אך לא נוגע בנקודה העיקרית. אני חושב שהתשובה לשאלה הזו, מהו הדבר החשוב ביותר בחיים, היא הרבה יותר פשוטה: החיים עצמם! כפי שראינו, כל הדברים האחרים נועדו לשרת את אורח החיים שלך, אם כך, החיים שלך הם הדבר החשוב ביותר עבורך כאדם. מסיבה זו, בחירת הדרך בה תחייה את חייך צריכה להיות הדבר החשוב ביותר עבורך: לפי זה תדע כיצד לבנות את המשפחה שלך, לאיזו השקפת עולם לחנך את הילדים שלך, וכמובן איך לחיות את החיים, למה לשאוף בחיים ועבור מה להתאמץ. אלו השאלות המהותיות ביותר שיש: בשביל מה אנחנו חיים? מי יצר אותנו? מהי תכלית קיומנו? כיצד נפתח את הפנימיות שלנו? למה עלינו לשאוף להגיע בחיים? למה באנו לעולם? מה מצפה לנו אחרי המוות?

משמעות החיים היא, למעשה, הדבר החשוב ביותר בחיים שלך, ואם על קניית מכונית או דירה אתה מוכן להשקיע מספר חודשים טובים וסכומים לא מבוטלים של כסף, כמה זמן לדעתך אתה צריך להשקיע בחיפוש אחר משמעות החיים, בשאלת מציאותו של אלוקים והדת היהודית? למרבה השמחה תוכל למצוא את התשובות לגמרי בחינם, כי האמת אינה דורשת תשלום, אלא רק אנשים מספיק ישרים עם עצמם, שיהיו מוכנים לשמוע מה שיש לה לומר".

תוכל גם להציע לו לקרוא את החוברת "שיחה גורלית: דו שיח עם אלוקים" - סיפור מרתק עם סוף מפתיע, אשר זכה ליותר מ- 14 אלף צפיות באתר הידברות. חוברת זו מתארת דו-שיח בין אתאיסט לבין אלוקים לאחר המוות על השאלות הקשות ביותר בחיים, ובאמצעותה תוכלו למצוא תשובות לכל השאלות: www.gorali.122.co.il

תגיות:חילוניםחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה