זוגיות ושלום בית

איש ואישה: מצא את ההבדלים

המודעות בנוגע להבדלים בין המינים תחדיר בבני הזוג את האמונה כי כך בראם הקדוש ברוך הוא במחשבה תחילה, בהתאם לתפקידם בעולם, ואף תעניק להם את הכוח להבין את צרכיו של השני, תוך בנייה משותפת ומאוזנת

אא

מדוע יש לדעת על ההבדלים בין המינים? אינם דומים חיי נישואין ללא ידיעת ההבדלים לחיי נישואין מתוך מודעות אליהם.

כל זוג לאחר נישואיו לומד אחד את השני, מבחין למה הוא זקוק בבחינת ´פיקוח נפש´, במה עליו להשקיע מאמצים למען השלום, והיכן לקבלו על מגרעותיו בידיעה כי לא יוכל להשתנות.

עם זאת, זוג המודע להבדלים האוניברסליים שביניהם יוכל לחסוך עבודה רבה וצער מיותר. ידיעת ההבדלים תקל עליהם לחיות מתוך שמחה. בני הזוג יֵדעו ש´כך זה אצל כולם´ ושמלבד הניגודים הכלליים כל אחד גם קיבל תכונות בהתאמה ספציפית אליו ואל תיקון נשמתו בעולם. הם יבינו כי מעשי בן הזוג אינם נובעים מכוונה רעה או מחוסר אכפתיות, אלא מצורת חשיבה והתנהלות אחרת.

המודעות הזו תחדיר בבני הזוג את האמונה כי כך בראם הקדוש ברוך הוא במחשבה תחילה בהתאם לתפקידם בעולם, ותיתן בהם את הכוח להבין את צרכיו של השני תוך בנייה משותפת ומאוזנת.

תוצאות חיוביות רבות תצמחנה מהמודעות להבדלים:

1. חיים של שלום והבנה               

המודעות לניגודים מהווה בסיס איתן לחיים טובים ומאושרים. כאשר כל אחד מן הצדדים מבין כי לשני יש יכולות, צורות ביטוי וצרכים אחרים – אזי תוביל ההבנה לפתיחת הלבבות, לסלחנות ולהגברת המוטיבציה להעניק האחד לזולתו בצורה הנכונה ובמקום הנכון.

2. מניעת ציפייה מיותרת

כאשר נבין את תכונותיו של הבעל לא נצפה ממנו לדברים שהם מעבר ליכולתו או שאינו שם לבו אליהם. יהיה קל יותר לדונו לכף זכות, להשלים עם תכונותיו, לקבל אותו על חסרונותיו ויתרונותיו ולחיות בהרמוניה ובשיתוף פעולה.

3. מניעת תסכול ואי הבנה

מודעות להבדלים תמנע תסכול, עימותים, אי הבנה ואכזבות.

יש נשים הטוענות: "הוא נשוי לי כבר ארבע שנים ועדיין אינו יודע בעצמו את צרכיי?"

התשובה היא חד משמעית: לא!

יש להבין כי היהודי הזה חי את שנות בחרותו בחברת הסטנדר, מנין לו לדעת מי היא, מה היא רוצה ומה הן כוונותיה? גם לנו הנשים קשה לעתים להבין דברים הזרים לנו, כי הורגלנו אחרת.

ברבות השנים, בעמל מידות ממושך, נגיע גם להבנה מעבר למילים. אך בינתיים? נסביר את עצמנו היטב, בל נצפה כי הבעל ינבא את כוונותינו הנסתרות. "הזורעים בדמעה ברנה יקצרו" (תהילים קכו ה), רק השקעה ממושכת והשקיית האדמה בדמעות, תניב את הפרות שנזכה לקצור ברינה.

כאשר אישה תדע, לדוגמא, כי צורת הדיבור אצל האנשים קצרה משל הנשים, היא לא תיפגע אישית מכל דיבור ושתיקה שהוא מביע, גם אם ברגע הראשון נראה כי אינו מעוניין לדבר עמה. היא תבין כי כזה הוא ´עַם´ האנשים, והידיעה הברורה הזו לא תותיר מקום לפגיעה.

כאשר נדע את ההבדלים הנעוצים בינינו מעצם בריאתנו, ונחזור ונשנן אותם, אנו עשויים לחסוך תלי תילים של טענות ומענות, של עגמות נפש וכאבי לב. כאשר נדע כי קונפליקט X וחוסר הבנה Y נבעו משוני בסיסי בינינו אשר לא ידענו על אודותיו, ולא חלילה מרוע לב או מכוונות זדון נסתרות, יוארו חיינו באור אחר... נבין איש את רעהו ולא נגיע להצטברות של תסכול ואכזבות.

 או אז יקרסו כמגדל קלפים חומות של תרעומת.

4. הידברות

כאשר נהיה מודעות להבדלים, נוכל להסביר בעדינות לבן הזוג את הצרכים החיוניים לנו. בל נשמור הכול בלבנו. הלב, כידוע, אינו מחסן, ואם נחנוק הכול בתוכו הדבר עלול לעלות לנו ביוקר. הן הבעל אינו נביא או פסיכולוג, ואינו מנחש בכוחות עצמו את כל צרכי רעייתו.

עם זאת יש להישמר שלא לדרוש זאת ממנו בטרם למד דיו את אופי אשתו ומהלכיה. יש לזכור כי בית אינו נבנה ביום אחד, אך כל התקדמות – חשובה ונחשבת.

5. מניעת גירושיןכאשר אדם קונה מוצר חדש ואינו נשמע להוראות היצרן – המוצר מתקלקל, הקונה נמלא בזעם ותסכול וחפץ להחזיר את המוצר לחנות. כך נוהגים לצערנו זוגות רבים.

בבתים רבים אשר היו על סף פירוק הייתה לי הזכות בסייעתא דשמיא להחזיר את השלום אל כנו כאשר נתתי שיעור מקוצר על אותם ניגודים. פתאום התיישבו להם דברים על הלב, פתאום הבינו כי שום דבר לא נבע מרוע...

6. ידיעה שההבדלים הם כלל-אנושיים

ההבנה ש"איננו הזוג היחיד אשר ´כזה´..." תוכל גם למנוע מקרי גירושין שנובעים ממחשבה של בני הזוג כי הם ´שונים מדי´. בני זוג שונים מאוד זה מזה, ואם הם סבורים כי הם אינם מתאימים, הם כנראה שכחו כי התאמה נבנית לאטה, ומכאן הדרך לגירושין קצרה חלילה.

אך כאשר יֵדעו כי אינם היחידים, וכי רוב הזוגות שונים מאוד זה מזה ו´אצל כולם זה קורה´, כאשר יבינו כי ההבדלים ביניהם טבעיים, והם שבונים ומקשרים וגורמים להתאמץ להבין איש את רעהו – אזי הם ישלימו עם כך, יירגעו וייפתחו לחיים של אושר ושלווה.

ידיעת ההבדלים מביאה לרגיעה מתוך ההבנה שאין צורך לשנות את התכונות אלא לצמוח, להתקרב ולהיבנות דווקא מן השוני.

לרכישת ספרי הרבנית אסתר טולידאנו בהידברות שופס, הקליקו כאן.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה