לאישה

אפרת ליבפרוינד: "הסתכלו עלי בתור המוזרה עם הרבה ילדים"

השפית אפרת ליבפרוינד מספרת על האופן בו התפתחה הקריירה שלה במקביל לגידול משפחה ברוכה, על הפריחה העצומה בעולם הגורמה הכשר למהדרין, ועל הסיבה שבגללה כל החברים של ילדיה אוהבים לפקוד את ביתם

אא

כשחבר של אחד משבעת ילדיה מופיע במטבח שלה, אפרת ליבפרוינד יודעת בדיוק מה הוא רוצה. הילד יכול להסמיק, להתבלבל, או להישיר עיניים ולדבר בביטחון: אבל תהיה אשר תהיה צורת הפניה שלו, הוא תמיד יצפה לאותו הדבר: פטיפורים מתוקים, תוצרת בית, שהמטבח של אפרת תמיד מוכן לספק לחברים של הילדים. לא פלא שהבית של משפחת ליבפרוינד פופולארי בקרב החברים של כל ילדיה: כמה הזדמנויות כבר יש לילד ממוצע להתכבד בקינוחים של שפית מקצועית?

הקרייירה הקולינרית של אפרת ליבפרוינד התחילה כמעט במקרה. לפני 20 שנה היא שהתה במשך תקופה בארה"ב, והחליטה להירשם לקורס בישול. הקורס הועבר במכון הקולינרי של ארה"ב, מוסד מוכר ונחשב, ואפרת נהנתה מהלימודים בו. עם זאת, היא לא חשבה שהידע החדש שלמדה יגרום לה לשינוי כיוון מקצועי.

"חזרתי לישראל, ופתאום הרגשתי שיתוש הקולינריה ממשיך לכרסם בי", היא מספרת. "התחלתי ללמוד כל מה שיכולתי על בישול ואפייה. נרשמתי לקורס נוסף בחו"ל. פשוט נדבקתי באהבה למקצוע".

במקביל ללימודים הנמשכים, היא פתחה עסק פטיסרי לפטיפורים וקינוחים. זה היה לפני 19 שנים, ועולם הקינוחים הכשרים למהדרין היה דל בהרבה ממה שהוא היום. "כמעט ולא היו חומרי גלם כשרים למהדרין. זה לא כמו היום – שיש תעשייה מפותחת ויש מגזינים מיוחדים לתחום. הייתי צריכה לחשוב לבד איך לתרגם קינוחים חלביים לקינוחים פרווה שעדיין יהיו ברמה גבוהה.

אפרת ליבפרוינדאפרת ליבפרוינד

"זה היה אתגר לא פשוט. לא היו אז כמעט קורסים בנושא בישראל, בוודאי לא לחרדים. טסתי לפחות פעמיים בשנה להשתלמויות, קורסים תערוכות. כשחזרתי לארץ, לביתי המבורך בילדים, הייתי יושבת עם עט, דף ומחשבון במטבח ופשוט עושה כל מיני סכמות ומנסה פתרונות שונים. ולא היו לי אז הישג יד חומרים מתוחכמים כמו קרם קוקוס, למשל...יחסית למה שהיה זמין, השגתי תוצאות יפות. אבל זו היתה עבודה מאד קשה". למרות הקשיים, העסק הלך והתפתח וסיפק פטיפורים, ברים ועוגות ויטרינה למסעדות יוקרתיות שנזקקו לקינוחים פרווה.

לפני שבע שנים הוציאה ליבפרוינד את הספר הראשון שלה, 'אפרת מגישה'. הספר, שתורגם לאנגלית, הפך כמעט מיד לרב מכר - בעיקר בחו"ל. "הוא מכר עשרות אלפי עותקים בארה"ב", אומרת אפרת בגאווה. אחריו הגיעו עוד שלושה ספרים: 'אפרת מגישה בבית' 'אפרת מגישה פסח', ו'אפרת מארחת שפים'. לפני שלוש שנים היא גם ייסדה את מגזין 'בופה' ביחד עם עפרה שמעוני.

כפי שיודעת כל מי שפתחה אי פעם ספר של ליבפרוינד, המתכונים נראים מדהימים ביופיים ומעוררי תיאבון, אבל עשויים גם להיות מאיימים מעט עבור מי שניסיונה בבישול מוגבל. עבור קהל כזה, בין השאר, עובדת אפרת בימים אלה על ספר חמישי. "זה ספר שהקונספט שלו הוא שבת. הפעם כיוונתי לרמה יותר בסיסית ושווה לכל נפש: אפשר לקנות את זה גם לכלות צעירות. הספר מחולק לפי נושאים: דגים, מרק, סלטים, קינוחים. וכל המתכונים, אפילו המתוקים, אינם קשים להכנה. זה ספר זמין ונגיש שמדבר על מנות גדולות, לא מנות גורמה של סנטימטר וחצי. המטרה שלו היא לגרום לכולם להרגיש שכיף לעשות דברים במטבח".

גם למי שמאוים מהמתכונים ספרים הקודמים, יש לאפרת עצות. "לפעמים יש תצלום של מתכון מעוצב ונראה מיליון דולר, אבל לא חייבים להכי אותו בדיוק כך כדי שיהיה טעים. אפשר להכין אותו לא במנות אישיות, או בלי קישוטים".

את כל הקריירה שלה עשתה אפרת במקביל למה שהיא מגדירה כתפקיד החשוב בחייה: היותה אם לשבעה ילדים, הגדול ביניהם נשוי, הקטנה רק בת 3. "ובעלי אברך בן תורה שיושב ולומד כבר 23 שנים", היא מדגישה. "אני מאמינה שכל ההצלחה שלי היא בזכות זה שבעלי יושב ולומד. מעבר לזה, המשפחה תמיד במקום הראשון אצלי. משמח אותי שלמרות שפיתחתי קריירה יפה, אני נמצאת רוב הזמן עם הילדים. גם כשאני נוסעת לחו"ל, אני משתדלת מאד שזה לא יכלול שבתות".

לילדים, כמובן, יש טובות הנאה מהעיסוק של אפרת. לא רק שהחברים אוהבים לפקוד את בית ליבפרוינד ולהתגנב למטבח כדי לקושש פטיפורים, בבית יש תמיד מיני מאפה טעימים, ואפרת אופה עוגות יפות לכל מסיבה בבית הספר או בגן. "אבל אני מקפידה לאפות עוגות סבירות בגובה העיניים, לא דברים משוגעים".

 

"כשהתחלתי ללמוד קולינריה הייתי עוף מוזר"

תחום הגורמה הכשר למהדרין בארץ נהנה מפריחה חסר תקדים, אומרת ליבפרוינד. "בדיוק חזרתי מניו יורק עכשיו, ואני יכולה לומר באחריות שרמת הקולינריה הכשרה למהדרין שלנו עקפה את הרמה שלהם", היא מצהירה. אבל, כאחת מחלוצות התחום, היא זוכרת היטב גם ימים אחרים.

"כשהתחלתי ללמוד קולינריה וקונדיטוריה הייתי עוף מוזר. חטפתי המון סטירות. אף פעם לא יכולתי לטעום במבחני טעימה בגלל הכשרות ולכן לפעמים הורידו לי ציון. תמיד הסתכלו עלי בתור המוזרה הזו שיש לה הרבה ילדים. אני הייתי חדורת מטרה וסירבתי להתייאש, אבל לא היה לי קל. היום שפית חרדית זה כבר מושג מוכר ומכובד, אבל אז היו מקומות שקיבלו את זה יפה – והיו מקומות שממש לא".

מי שרוצה היום ללמוד בישול ברמה גבוהה, היא אומרת, לא צריכה לעבור את מסלול המכשולים שהיא עצמה עברה. "היום יש אפשרויות אחרות. לפני שלוש שנים, למשל, נפתח בית ספר גדול ללימודי בישול וקונדיטוריה ששייך לרשת מלונות דן בשיתוף עם רשת אורט. אני הפרזנטורית של בית הספר הזה, ואני אומרת באחריות שהוא ברמה בינלאומית ממש. לומדים שם רק מתכונים כשרים, ואכן מגיעות לשם תלמידות דתיות וחרדיות רבות. הרבה נשים שלמדו בקורסים שאני מעבירה שם כבר פתחו עסקים משלהן בתחום".

הקורסים של אפרת עצמה, אגב, מיועדים לא רק למי שמתכננת להיות שפית צמרת. "יש לי קורס בסיסי של 12 מפגשים שמגיעות אליו גם נשים שלא יודעות להפריד ביצים, אבל הן יוצאות משם נשות קונדיטוריה. הן לא לומדות אצלי רק טכניקות ושיטות, אלא גם הבנה עיונית: איך לפתח מתכונים, למה קורות טעויות. אם את יודעת ששוקולד נשרף בטמפרטורה של יותר משישים מעלות, למשל, יש סיכוי טוב יותר שלא יישרף לך שוקולד שוב".

* * *

מוס אספרסו קליל משלושה מרכיבים בלבדמוס אספרסו קליל משלושה מרכיבים בלבד

מוס אספרסו קליל משלושה מרכיבים בלבד!! (10 מנות) 

למוס:

120 מ"ל (חצי מכל)שמנת מתוקה חלבית או צמחית

10 גרם (כף) תמצית אספרסו או 2 כפיות קפה מומסות ב-2 כפיות מים

200 גרם שוקולד לבן קצוץ

375 מ"ל (מכל וחצי) שמנת מתוקה חלבית או צמחית מוקצפת

הכנת המוס:

מרתיחים את 120 מ"ל השמנת המתוקה עם הקפה.

יוצקים בהדרגה את הנוזל החם על השוקולד הקצוץ, תוך כדי טחינתו בבלנדר מקל, לקבלת קרם חלק.

מקררים את הקרם לטמפרטורת החדר.

מקציפים לקצפת רכה את 375 מ"ל השמנת המתוקה ומקפלים אותה לתוך הקרם המצונן.

הרכבת המנה:

מזלפים את המוס לכוסות נאות ומקשטים בשברי עלי פילו.

תגיות:אפרת ליבפרוינדבישול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה