חדשות יהדות

נעים להכיר: הקבוצה של רהב-מאיר

לסיון רהב מאיר יש קבוצת ווטסאפ שלא קשורה כלל לאקטואליה או לתקשורת: מידי יום היא שולחת לחברי הקבוצה רעיון קצר על פרשת השבוע, בריאיון מיוחד היא מספרת על היוזמה, ועל ההתמקדות החדשה שלה בהפצת תורה

אא

'התקבלה הודעה חדשה' - בדרך כלל המילים האלה מבשרות על בדיחה, שאלה טכנית שמישהו שואל, או תמונה של תינוק חמוד שאחד מבני המשפחה מעלה. אבל לפעמים המילים האלה מבשרות על רעיון תורני קצר. כך זה בקבוצת "החלק היומי", שבהחלט כדאי לכם להכיר.

לפני כמה חודשים פנה איש התקשורת והפעיל החברתי בניהו יום טוב אל העיתונאית סיון רהב מאיר. הוא שם לב שהיא מפרסמת רעיונות קצרים על פרשת השבוע ברשתות החברתיות, בעיתון, ברדיו ועוד – והציע לה לפתוח קבוצת ווטסאפ שבה יופצו הרעיונות ישירות לסלולרי של המתעניינים.

"הסכמתי מיד," מספרת סיון. "אני מודעת לחסרונות הגדולים של הווטסאפ, אבל אני מודעת לכך שמי שכבר יש לו ווטסאפ – יכול להשתמש בו גם לצריכת תוכן חיובי, ולפעמים לאנשים נמאס מכל הקשקשת והם מחפשים משהו אחר. יש ביום 1,440 דקות, והרעיון היומי הזה מאפשר לאנשים להשקיע לפחות דקה אחת מתוך הדקות האלה – בתורה".

תוך זמן קצר הקבוצה הפכה לקבוצות. למעלה מאלף איש כבר הצטרפו למיזם, והם מקבלים מדי בוקר רעיון קצר שסיון כותבת. "זה כיף גדול, כי זה מחייב אותי לחיות עם הפרשה ולכתוב מדי יום רעיון חדש. כמובן שהרעיונות מבוססים על המפרשים – רש"י, הרב שלמה וולבה, הרבי מלובביץ' ועוד ועוד. אני לא מחפשת המצאות יצירתיות, אלא דווקא רעיונות פשוטים ועתיקים, שאנחנו לא שמים לב אליהם בשטף היום יום".

סיון רהב מאירסיון רהב מאיר

זה למשל מה שכתבה סיון ביום ראשון, על החלק הראשון של פרשת השבוע, פרשת יתרו:  "בתחילת פרשת השבוע החדשה, פרשת 'יתרו', מסופר כי יתרו עזב את ביתו ויצא לעבר עם ישראל. רש"י כותב על כך: 'מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק'. כלומר, יתרו יושב בבית, אבל שומע (כנראה מפה לאוזן) על קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. משהו חדש מתחיל. אבל הוא לא מסתפק בשמיעה בלבד, אלא קם ועושה מעשה. בכך היה יתרו יחיד ומיוחד. רבים רבים שמעו על התופעה החדשה הזו – עם שיוצא מעבדות לחירות. רק אחד קם והצטרף. הרי כל העמים ודאי העבירו ביניהם את השמועה. היו שהתעלמו, היו שאפילו יצאו למלחמה נגד העם החדש (כמו עמלק), אבל יתרו יוצא מן הכלל. הוא מלמד אותנו שלא מספיק לשמוע דברים גדולים ומרשימים – צריך שהם גם יניעו אותנו לפעולה חיובית".

רבים מהמנויים, לא היו קוראים את המקור ב"כתב רש"י". חלקם גם לא יודעים מה הפרשה. סיון (שמעבירה לאחרונה גם שיעור שבועי על הפרשה) מספרת שהדברים משתלבים היטב בקריירה שלה כאשת תקשורת: "עיתונאי צריך לחשוף דברים, לספר לקהל שלו דברים שהוא לא יודע. אני מרגישה שבדורנו התורה היא בהחלט דבר שלא מספיק מוכר ונגיש, וצריך להגיש אותה בדרך תקשורתית ובהירה. אני מנסה להשתמש בכלים התקשורתיים שרכשתי כדי להכיר לציבור את התורה בצורה מובנת. זו כמובן רק טעימה קצרה, וכל אחד מוזמן להעמיק ולהתקדם, אבל יש ערך גם בדקה אחת. כיף מאוד לקבל תגובות מסטודנטים, חיילים ושלל אנשים שאומרים שזה נותן להם 'דלק' וחומר למחשבה. אני גם מקבלת תגובות רבות ממקומות שבהם מקריאים את הרעיון היומי הזה בהפסקת צהריים ועוד".

איך את מכינה את החומר?

"אני מקדישה לכך כמה דקות בערב שלפני, או בבוקר. לפעמים אני נסחפת וזה יותר מכמה דקות... יש לי המון ספרים של פירושים על התורה, וכל פעם אני מסתכלת רק על החלק היומי, על ה'קרוא' של אותו יום. נאמר בחסידות שצריך 'לחיות עם הזמן'. כלומר, ללכת עם פרשת השבוע לאורך השבוע. ואני באמת רואה איך החדשות והאקטואליה והמציאות – מתחברים לפרשה ומקבלים ממנה משמעות נוספת".

מה התכניות לעתיד?

"להמשיך ולהתפתח בתחומים האלה. תשמע, כל זה חדש לי. רק בחודשים האחרונים החלטתי להפסיק לדבר רק על חדשות, פוליטיקה, אקטואליה וכו' ולהתחיל לנסות לדבר על תורה. אני לא רבנית, וכאמור אני נסמכת על הדורות הקודמים, אבל זה בהחלט מרגש מאוד לראות אנשים מתחברים גם ל'חלק היומי' וגם לשיעור החדש".

השיעור המדובר מועבר מדי שבוע ב"היכל שלמה" בירושלים (בתשע בערב בימי רביעי) ומאות צעירים מגיעים אליו, והוא משודר גם בתחנת "גלי ישראל" ועולה גם כאן, באתר "הידברות". בקרוב ייחל כנראה גם שיעור באזור המרכז. "האמת היא שזה התחיל אצלי גם אחרי הלידה האחרונה, ברוך השם, וגם להבדיל אחרי הבחירות האחרונות לכנסת. הרגשתי אחרי הלידה שאני רוצה לחזור לעבודה אבל באופן משמעותי יותר, והרגשתי גם, בפרט בבחירות שעברו עלינו, שהפוליטיקה היא דבר חולף. היחסים בין בנט, לפיד והחרדים הרי התחלפו תוך זמן כל כך קצר, וזה בלבל אותי ולימד אותי שלא כדאי להשקיע שם יותר מדי תשומת לב ואנרגיה".

להצטרפות לקבוצת "החלק היומי" נא לסמס לבניהו יום טוב את שמכם בלבד – 054-8151949

תגיות:סיון רהב מאירוואטסאפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה