מצוות

כיצד נזכה לאריכות ימים? 10 עובדות על תפילה בכוונה

מהי חשיבותה של התפילה, ומה מייעץ הרב קנייבסקי למי שמתקשה לכוון בתפילתו?

  • ב' שבט התשע"ו
אא

1. מובא במדרש שיר השירים (פרשה ד): "אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רבש"ע, אין לנו לשון זהורית ושעיר המשתלח. אמר להם: "כחוט השני שפתותיך", רחישת פיך חביבה עלי, כחוט השני של זהורית".

2. הקדוש ברוך הוא ממתין לתפילת עמו ישראל כאשר באה עליהם צרה. במסכת ברכות מובאים דבריו: "...אם בא על אדם צרה לא יצווח לא למיכאל ולא לגבריאל, אלא יצווח לי, ואני עונה לו מיד, שנאמר: 'כל אשר יקרא בשם ה' ימלט'".

3. במדרש תנחומא על פרשת וירא מובא: "הוו זהירים בתפילה שאין מידה אחרת יפה הימנה והיא גדולה מכל הקרבנות, ואפילו אין אדם כדאי ליענות בתפילתו ולעשות חסד עימו, כיוון שמתפלל ומרבה בתחנונים לפניי אני עושה עימו חסד".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

4. עוד אמרו חז"ל (מדרש תנחומא על פרשת ואתחנן) כי אין הקדוש ברוך הוא פוסל תפילת כל בריה. עוד כתוב במכילתא דרשבי על פרשת משפטים: "לא יאמר אדם איני כדאי להתפלל על בית המקדש ועל ישראל... תלמוד לומר שמוע אשמע צעקתו".

5. עיקר מעלת התפילה היא הכוונה. בבראשית רבה מובא כי "אם כיוון אדם לתפילה יהא מובטח שתפילתו נשמעת".

6. בני האדם שונים בטבעם זה מזה. יש שקל להם להתרכז, ולמרות שאומרים את אותו הנוסח בכל יום, קל להם לעקוב אחר המילים ולכוון בהן. ויש שמטבעם קשה להם מאוד להתרכז, וככל שמדובר בנושא שמוכר להם יותר, כך קשיי הריכוז גוברים, ואף שהם מנסים לכוון, מחשבתם נודדת מעניין לעניין. ("פניני הלכה")

7. כבר היו מגדולי אמוראים שהתאוננו על הקושי לכוון בתפילה, כמובא בירושלמי, שאמר רבי חייא על עצמו, שמעולם לא הצליח לכוון בכל התפילה. ופעם כשניסה להתרכז בכל התפילה, התחיל להרהר באמצעיתה, "מי יותר חשוב לפני המלך, שר פלוני או אלמוני". ושמואל אמר: "אני מניתי אפרוחים בתפילה". ורבי בון בר חייא אמר: "אני מניתי בתפילה את שורות הבניין". ורבי מתניה אמר: "אני מחזיק טובה לראשי, שגם כשאיני שם לב למה שאני אומר, הוא יודע מעצמו לכרוע ב'מודים'".

מדברי גדולי האמוראים הללו למדנו שקשה לכוון מתחילת התפילה ועד סופה, ואף שצריך אדם להתאמץ לכוון ככל יכולתו, אל יפול ברוחו, כשרואה שאינו מכוון כראוי. ואף אם חלם ברוב התפילה, לא יתייאש אלא יכוון במה שנותר.

8. ולא יאמר המתפלל, אם איני מכוון מוטב אולי שלא אתפלל בכלל. מפני שבעצם זה שבא לעמוד לפני ה' בתפילה, כבר הביע את הדבר העמוק ביותר, את עצם רצונו להיות קשור לה' ולהתפלל לפניו... לעיתים מעלתו של מי שקשה לו להתרכז, ולמרות זאת התאמץ והצליח לכוון במספר ברכות, גבוה ממעלתו של מי שמצליח בקלות לכוון בכל התפילה.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

9. בשם האר"י הקדוש אמרו, שהכוונה היא כנפיים, שעל ידה התפילה עולה ומתקבלת. וממילא התפילה הנאמרת בלא כוונה ממתינה עד אשר יתפלל המתפלל תפילה אחת בכוונה. וכשיזכה להתפלל פעם אחת בכוונה, יחד עם אותה תפילה יעלו לפני ה' יתברך גם שאר התפילות שאמר בלא כוונה.

10. רבי חיים קנייבסקי בספרו "דרכי יושר" כותב כך: "אמנם ידוע כי הכוונה בתפילה הוא מהדברים הקשים ביותר, ועל כך אמרו בגמרא (ברכות לב) כי תפילה היא מהדברים שצריכים חיזוק תמיד". כעצה לכוונה מציע הרב קנייבסקי, לכל הפחות, להאריך בתפילה.

הרב קנייבסקי מצטט את הבטחת חז"ל במסכת ברכות: "המאריך בתפילתו מאריכים לו ימיו ושנותיו" ומוסיף: "וחלילה לזלזל בכך, כי המקצר בתפילתו ואינו מנסה לכוון מראה כאילו אינו מאמין ח"ו שהמתפלל שכינה כנגדו. "רק צריך להתאמץ ולהשתדל ושירצה על כל פנים לכוון עד כמה שאפשר ולהצטער על זה", ומסיים הרב קנייבסקי בהבטחה: "והבא ליטהר מסייעין אותו".

הרב עמנואל מזרחי בהרצאה מרתקת על עוצמתה של התפילה, בליווי סיפורים מרגשים:

 

הרב יגאל כהן - מה כוחה של תפילה? צפו 

 

שאלות נפוצות בנושא תפילה:

האם יש דרך לדעת אם התפילה התקבלה?

האם מותר להתפלל דרך הנייד?

מה עושים כשלא מצליחים להתפלל מתוך כוונה?

תגיות:הכוונהאריכות ימים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה