אמונה

אם הכל צפוי - אז למה אלוקים ניסה את אברהם?

אלוקים ידע במה אברהם אבינו יבחר, אז מדוע דרש ממנו להקריב את בנו? ומה לגבי הבחירות שלנו בחיים?

אא

שאלה שקיבלנו:

"שלום רב לכבוד הרב!

ביתי שאלה אותי מס' שאלות: 

אם ה' יודע מה אני אעשה, איך זה מסתדר עם העניין שיש לי בחירה?

ועוד שאלה בעניין דומה: אם ה' ידע שאברהם אבינו יעמוד בנסיון העקידה, מדוע הוא ניסה אותו? ובאותו עניין: אברהם אבינו אמר לנערים: שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלך נשתחווה ונשובה אליכם. אברהם אבינו ידע שהוא הולך לשחוט את בנו, אם כן מדוע אמר נשובה ולא אשובה?

מודה לכם מראש ובהזדמנות זו אני מבקשת להודות לכם על האתר הנפלא."

* * *

שלום וברכה, ותודה על תגובתך.

תוכלי להסביר לביתך שאלוקים אינו דומה לאדם שנמצא במקום או בזמן מסויים. אלוקים גם אינו דומה ל"מגדת עתידות" שחוזה מראש את העתיד, ואז מחכה לראות את העתיד מתגשם. אלוקים נמצא בכל מקום ובכל זמן, היה הווה ויהיה. פירוש הדבר שאלוקים יודע מה נעשה בעתיד, כי אלוקים נמצא באמת גם בעתיד, ורואה את כל מעשינו מתרחשים בעתיד. אם נשנה את מעשינו ונבחר לפתע בחירות אחרות - אלוקים יראה בו-זמנית את בחירותינו המשתנות. ומכאן שאלוקים לא קובע את הבחירות שלנו בידיעתנו, אלא תמיד נותן לנו לבחור, ופשוט צופה בנו בכל הזמנים. כל מה שנעשה או נשנה - ה' רואה אותנו ולפיכך יודע. והוא שאמרו חז"ל "הכל צפוי והרשות נתונה". כלומר ה' רואה מה נבחר, ולמרות זאת הבחירה הזו היא שלנו. ישנו הסבר מורחב לשאלה מסובכת זו בחוברת שנקראת "שיחה גורלית" (חפשי בגוגל). מומלץ לקרוא עד הסוף המפתיע.

לגבי שאלתך השנייה,

אלוקים ניסה את אברהם כדי להוציא את אמונתו מהכח אל הפועל. כגון שישנו אמן גדול, ומוטל עליו לצייר את יצירתו הגדולה כדי שאומנותו תזכה לכבוד הראוי לה בכל העולם כולו. כך אברהם אבינו היה צריך לבטא את כח אמונתו כלפי חוץ, ולגלותו לעולם כולו, וללמד דרכו לכל הדורות הבאים אחריו את כח האמונה, כך מעשיו חינכו אותנו וגם הרבו את שכרו בעולם הזה ולעולם הבא. כי הצדיק זוכה לשכר על מה שפעל, ולא רק על מה שיכל לפעול.

לגבי השאלה, מדוע אמר אברהם: "נשתחווה ונשובה אליכם" - כך כותב רש"י: "נתנבא שישובו שניהם". אברהם אבינו היה נביא, ולכן כל מילה שיצאה מפיו היתה נבואה אמיתית. במילים נבואיות אלו גילה אברהם על מה שיקרה, אף מבלי שידע זאת.  

תגיות:שאלות באמונהאברהם אבינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה