היסטוריה

היום לפני – י’ בטבת

מלבד תחילת המצור על ירושלים בי' בטבת, במהלך ההיסטוריה אירעו בתאריך זה מאורעות שונים. האדמו"ר מאוסטרובצה נרצח בשנת התש"ג בליל י' בטבת על ידי הנאצים. ולהבדיל אמו של החתם סופר נתעברה במוצאי י' בטבת

  • י' טבת התשע"ו
אא

סיפורו של האדמו"ר מאוסטרובצה שנהרג על קידוש השם בשואה

רבי יחזקאל הלוי הולשטוק היה האדמו"ר השני של אוסטרובצה. בליל י' בטבת התש"ג הרגיש רבי יחזקאל כי הנאצים עומדים להורגו. רבי יחזקאל טבל במקווה הקפוא מקרח, והחל להתפלל על נפשו ונפשות עם ישראל הנמצאים בצרה. בבית הקהילה שבו הסתתר הרבי, התאספו יהודי צוזמיר כדי לבקש רחמים תוך אמירת תחנונים ומזמורי תהילים.

כשעלה עמוד השחר, לבש הרבי קיטל לבן והחל להתפלל בבכי תומך אמירת סליחות ותחנונים. עין לא יכלה להישאר יבשה מול המחזה, וכל בני הגטו החלו לבכות בכי מר.

בשעה תשע בבוקר ביום הצום הגיע בראון, ראש הגסטאפו יימח שמו מלווה בפמלייתו לבית בו שהה הרבי. עשרים מיהודי הגטו היו מוכנים למסור את נפשם למען הרבי, וביקשו מהצורר הנאצי שיהרוג אותם במקומו.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

בראון הסכים להרוג את עשרים היהודים, אך בשונה מבקשתם – ביחד עם הרבי. הוא ציווה לשוטרים הנאצים לעצור את עשרים היהודים, ולהעמיד אותם ביחד עם הרבי בכיכר בית הכנסת מול הקיר.

הצורר הנאצי כיוון את הרובה שלו לעבר הרבי, והרבי החל לקרוא בקול רם: "שמע ישראל, ה' אלוהינו, ה' אחד!". בראון ירה ברבי שישה כדורים, והנאצים העמיסו את גופתו על עגלת איכרים בדרך לבית הקברות.

עשרים היהודים שנאסרו, אולצו לחפור לעצמם קבר אחים גדול. הם נכנסו לתוך הבור, והנאצים רצחו ביריות את כולם.

סיפור לידתו של החתם סופר – אמו נפקדה בי' בטבת

שנים רבות שלזוג רבי שמואל ורייזיל סופר לא היו ילדים. לאחר עשר שנים שבהן לא זכו להיפקד בזרע של קיימא, חשבו להיפרד. ידוע מה שאמרו חז"ל כי אמותינו הקדושות והטהורות היו עקרות מפני שהקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים. לבסוף החליטו רבי שמואל ורייזיל להישאר ביחד, ולהרבות בתפילה בכוונה מהלב כדי לזכות ברחמי שמיים לבנים זכרים.

השנים המשיך לחלוף, ורייזיל המסכנה כבר היתה בת 36. באותה השנה ביום ט' בטבת הגיע לבית משפחת סופר, קרוב משפחתה של רייזיל – רבי זליגמן. רבי זליגמן היה איש צדיק וקדוש, אשר היה לומד תורה כל זמנו כשהוא עטוף בטלית ותפילין. רבי זליגמן הגיע לבית של משפחת סופר, ובישר לזוג כי תפילותיהם התקבלו בשמים, וכי רייזיל עתידה להיפקד בזרע של קיימא למחרת, במוצאי צום י' בטבת.

ואכן במוצאי צום עשרה בטבת, רייזיל נפקדה בבנה הראשון, משה – החתם סופר בכבודו ובעצמו. במהלך הריונה של רייזיל, תמיד התפללה שבנה יהיה גדול בתורה, תלמיד חכם עצום – עבד ה'.

כשמשה הקטן נולד, הקפידה רייזיל כי יגדל בקדושה ובטהרה. כל יום כשהייתה מלווה אותו אל המלמד בתלמוד התורה בחיידר, היא הייתה מכסה אותו כדי שעיניו לא יראו דבר שאינו טהור.

בזכות צדקותה של רייזיל זכתה שיצא ממנה הרב משה סופר, הידוע בכינויו 'החתם סופר' על שם ספרו חידושי תורת משה. החתם סופר היה ראש ישיבה ומגדולי הרבנים והפוסקים בדורות האחרונים. בנוסף לחתם סופר, אמו רייזיל נפקדה בעוד ילדים נוספים.

תגיות:השואההיום לפניהחתם סופר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה