בריאות ותזונה

שוברים מיתוס: האם ידעתם שצחצוח שינים אחרי האוכל מזיק?

וגם: האם ידעתם שגם מזונות בריאים, כמו תפוח, בשר ולחם מזיקים אף הם? שמונה מאכלים והרגל אחד שכדאי לכם להפסיק לאמץ – אם אתם רוצים שיניים בריאות לאורך זמן

אא

לאחרונה פורסמה באתר ynet כתבה, המנפצת לא מעט סטיגמות, באשר לרפואת השיניים שלנו. באופן כללי, כשאנחנו חושבים על מה בעיקר אחראי לחורים בשיניים שלנו ולכל מיני מרעין בישין אחרים, כמו דלקות חניכיים, נראה שהדבר הראשון שעולה לנו בראש הוא ממתקים. טבלאות שוקולד מתוקות למיניהן, סוכריות שונות ועוד. אולם כדאי שתדעו, שלא בזאת מסתכמת הצרה. למעשה, רשימת המזיקים היא גדולה בהרבה וכוללת אפילו אוכל שאתם מחשיבים אותו לידידותי (ולגוף הוא באמת ידידותי), רק שבכל מה שנוגע לשיניים – זה קצת יותר מורכב. 

אם כן, באופן כללי, ניתן לומר ששני המרכיבים העיקריים שעשויים לגרום לנזק לשיניים הם סוכר וחומצה. בתוך קטגוריית הסוכר, ישנם סוגי סוכרים רבים, אולם העיקרי המזיק מביניהם הוא הסוכרוז, שהינו הסוכר הנפוץ שכולנו מכירים. שני החומרים הללו, מזינים את אלפי החיידקים שנמצאים בחלל הפה שלנו, ושקשה מאוד להוציא – גם לאחר צחצוח.

החומצה, קיימת במזונות רבים באופן טבעי. לכן, בשעה שצורכים מזונות בעלי חומצות – אין צורך בחיידקים, כיוון שהחומצות כשלעצמן פוגמות בשיניים, וגורמות לריקבון ולהרס שלהן באופן ישיר.

מה שבכל זאת מנטרל את החומציות הזו, היא שתיית מים. אבל פה בדיוק קבור הכלב: חשוב לדעת, שמי שמצחצח שיניים מיד לאחר אכילת אוכל חומצי – גורם אפילו לנזק רב יותר. לכן חשוב לחכות לפחות שעה מזמן הארוחה לפני שמצחצחים שיניים.

חשוב גם לזכור: ככל שהמזון נשאר זמן רב יותר בשיניים – כך הוא גורם לנזק רב יותר...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מהם, אם כן, המזונות הבעייתיים ביותר?

1. תפוח – לגוף הוא מאוד בריא, אבל מסתבר שלא לשיניים, שכן הוא מכיל חומצה. לכן, אל תמעיטו בצריכת תפוחים, אולם דאגו לשטוף את הפה במים, זמן קצר לאחר אכילתם.

2. לחם – ובעיקר לחם לבן. שכן לחם לסוגיו מכיל סוכר. כמו כן, הוא גם דביק מעט ועלול להיכנס לחריצים שבין השיניים ולגרום בכך לכאב ולהצטברות חיידקים.

3. פופקורן – מכירים את זה שהחתיכות הקטנטנות של הפופקורן נתקעות לכם אי שם בתוך השיניים, וקשה וגם כואב מאוד להוציא אותן? פופקורן הוא אכן מאכל בעייתי לבריאות השינים. לכן, מומלץ לשטוף את הפה לאכל אכילתו, ומאוחר יותר לצחצח גם את השיניים.

4. משקאות דיאט – ובעיקר משקאת תוססים, שכן הם מכילים כמות גדולה יותר של חומצה המזיקה לשיניים.

5. סוכריות קשות – באמת חשבתם שהן ייעלמו אי פעם, מאיזושהי רשימת המלצות לבריאות השיניים? אז זהו, שלא. הבעייתיות בעיקר הן הסוכריות הקשות, אותן אנחנו נוהגים להחזיק בפה זמן רב יותר. ואגב, אולי תתפלאו לשמוע, אבל על אותו משקל, גם לטבליות נגד שיעול יש אפקט זהה על השיניים שלכם...

6. ירקות כבושים – הירקות עצמם כמובן מזינים וחשובים לגוף, אולם תהליך כבישת הירקות, כולל כמובן הרבה מאוד חומץ ולעיתים גם סוכר – והשילוב שבין הסוכר והחומצה מזיקים לשיניים. לכן, כדאי לשתות מים עם הארוחה, ורק מאוחר יותר לצחצח את השיניים.

7. רוטב לסלט – מי מאיתנו לא אוהב לשדרג את הסלט שלו עם רוטב שום, רוטב אלף האיים או רוטב ויניגרט? מסתבר שרוב הרטבים כוללים בתוכם חומץ וסוכר, וזאת מלבד היותם מלאי קלוריות. לכן, גם אם קשה לכם להימנע, כדאי לפחות להפחית את כמות הצריכה.

8. בשר – בבשר עצמו אמנם אין סוכר, אולם בתהליך העיבוד שהוא עובר, משתמשים פעמים רבות בסוכר. כמו כן, השאריות שנותרות ממנו בפה, נכנסות תמיד בין החריצים בשיניים, ולעיתים קשות להוציא אותן. לכן, למרות שהשפעתו השלילית של הבשר על השיניים נמוכה יחסית – מומלץ להקפיד על שטיפת הפה עם מים וצחצוח השיניים מאוחר יותר.

עוד חשוב לציין, שעל פי רוב, אין בכוחם של שטיפת הפה וצחצוח השיניים המאוחר יותר להוציא את כל שאריות המזון המזיקות מהפה. אלה עשויות להישאר שם וליצור מרבצי חיידקים המוניים, שגורמים לנזק משמעותי מיידי בשיניים. לכן, מומלץ להיעזר גם בחוט דנטאלי, שמסייע רבות לבריאות השיניים.

ואפרופו בריאות השיניים, אם אתם רוצים "סגולה רוחנית" אמיתית בדוקה ומנוסה לשמירת השיניים, ישירות מהחפץ חיים זצ"ל, בכבודו ובעצמו, הרי לכם: לפני פטירתו, קרא החפץ חיים הקשיש, שכידוע שהאריך ימים ונפטר בגיל 94 לחייו, לאחד מתלמידיו. אז פתח את פיו וביקש ממנו לספור את שיניו. תלמידו ההמום, התפלא לגלות שלחפץ חיים בגילו המופלג לא חסרה אפילו שן אחת! אז אמר לו החפץ חיים, כי שמירת הלשון – היא סגולה לשמירה על בריאות הפה והשיניים (נצור לשונך, פליסקין).

כך שאם תצליחו ליישם את שתי ההמלצות, הרוחנית והגשמית, תצאו מורווחים מכל הכיוונים. בהצלחה! 

תגיות:שינייםצחצוח שינייםאוכל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה