חדשות יהדות

החנוכייה הענקית והישנה התגלתה "במקרה"

לפני חצי שנה התגלתה חנוכייה ישנה שנתרמה לבית הכנסת לפני קרוב ל-60 שנה על ידי פילנתרופ יהודי בשם מרדכי וולקן, לזכר קרוביו ויקיריו שנספו בשואה. היום תיחנך החנוכיה בטקס מיוחד בבבית הכנסת הגדול בתל אביב, בהשתתפות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, חזנים ואמנים

אא

יוני, 2015. בהוראת שלמה פיבקו, נשיא בית הכנסת הגדול בתל אביב – נכנס צוות עובדי המקום לחדר קטן בקומה השלישית של בית הכנסת, המכונה 'הסליק של הלח"י'. בשני העשורים האחרונים שימש הסליק כחדר ארכיון, ובו אוחסנו פריטים יקרי ערך.

משנכנס הצוות ל'סליק' – סמר עורו למראה גווילי ספרי תורה ישנים, המונחים על כיסא בפינת החדר. משהתקרבו ל'ממצא' וביקשו לאמוד את ערכו – נדהמו לגלות כי מדובר בגווילים במצב ריקבון, שעשן אוטובוסים מהחלון הפתוח, מיתמר מעליהם במשך שנים. בתוך ארון שעמד במרכז החדר, התגלו עשרות ספרי תורה במצב זהה, אך ה'הפתעה' הגדולה באמת, שחיכתה יותר מדי שנים להתגלות הזו – הייתה חנוכיה מרהיבה שמתנשאת לגובה של 1.30 מטר.

מרדכי וולקן (ארכיון: יד ושם)מרדכי וולקן (ארכיון: יד ושם)

כמו הגווילים השחורים, גם החנוכיה הייתה מכוסה כולה בלוט שחור שנגרם 'הודות' לעשן הסמיך שספגה במשך שנים, ועל כן - בתחילה חשבו כי מדובר בחנוכיה מצופת כסף. רק לאחר שנפנה הצוות לנקות אותה, התברר כי מדובר בחנוכיה עשויית כסף טהור, שנתרמה לבית הכנסת לפני כ-60 שנה (שנת תשי"ז) על ידי נדבן יהודי בשם מרדכי וולקן, שחרט את שמו על החנוכיה והקדיש אותה לזכר יקיריו שנספו בשואה.

היום (שני), בהדלקת נר שני של חנוכה – ייערך בבית הכנסת טקס הדלקה מרכזי ומיוחד, בנוכחותם של שלמה פיבקו נשיא בית הכנסת הגדול, וכן רב בית הכנסת הרב יצחק ברזל. כמו כן ישתתפו במעמד המרגש הראשון לישראל הרב דוד לאו, אמנים ואנשי ציבור מכובדים – שישאו דברים מרגשים, ויחכימו את הציבור עם שלל הרצאות בנושא של חג החנוכה. החנוכיה עצמה, תזכה למקום כבוד ותעמוד על בימת ארון הקודש כשהיא ללא רבב – נקייה ומהודרת, כפי שנתרמה לפני שישה עשורים.

לסיפור המעניין העומד מאחוריה יצטרפו סיפורים נוספים, דברי תורה מעניינים ואף קטעי שירה מרגשים בכיכובו של הזמר קובי אפללו - ששמע את סיפור החנוכיה, התרגש והחליט לבוא ולהנעים את האווירה בקולו הערב. לאירוע הוזמנו גם אנשים מן השורה והוא למעשה פתוח לציבור הרחב על כל גווני הקשת הרבים שבו – צעירים ומבוגרים, חילונים ודתיים. "זוהי זכות גדולה להתשתתף במעמד כזה, וקידוש ה' גדול", אמר יוסי, אחד מאנשי הצוות בבית הכנסת, למערכת הידברות. "אני מקווה שכמה שיותר אנשים יגיעו, ויקחו חלק במעמד המרגש".

כתובת בית הכנסת הגדול: אלנבי 110 תל אביב. 

תגיות:בית הכנסתחנוכיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה