בריאות ותזונה

ודי לחכימא: קצת מהסודות של ויטמין די

בשנים האחרונות זכה ויטמין D לפרסום רב. מה חשיבותו של ויטמין זה לבריאותנו? תפקידו המרכזי קשור בשמירה על בריאות עצמות הגוף והשיניים, על ידי ספיגה של מינרלים שונים, ובעיקר סידן וזרחן בעצמות ובשיניים

אא

בשנים האחרונות זכה ויטמין די לפרסום רב. מה חשיבותו של ויטמין זה לבריאותנו?

ויטמין די הוא אחד מארבעת הוויטמינים המסיסים בשמן (A, D, E, K), כלומר, שכדי להיספג בגוף בצורה יעילה הם צריכים סביבה שומנית. לוויטמין די תפקידים רבים ומגוונים. תפקידו המרכזי קשור בשמירה על בריאות עצמות הגוף והשיניים, על ידי ספיגה של מינרלים שונים, ובעיקר סידן וזרחן בעצמות ובשיניים.

לוויטמין תפקיד חשוב בחיזוק מערכת החיסון בכמה דרכים: א. הוא חיוני להתפתחות תאי דם לבנים המגנים עלינו מפני מזהמים. ב. הוא חיוני להתפתחות של תאי ריר במקומות השונים בגוף ובעיקר במערכת הנשימה. כל אלו מהווים קו ראשון בעמידה מול מזהמים שמנסים לחדור לתוך גופנו.

הוויטמין מווסת את רמת האינסולין בגוף כשבכך הוא מסייע לחילוף החומרים של הסוכרים בגוף. הוויטמין מונע התפתחות של תאים סרטניים ואף תורם להרס של תאים אלה. במיוחד ידוע הדבר לגבי סרטן השד והמעי הגס. כמו כן, מחקרים בשנים האחרונות מראים מעורבות של ויטמין זה במספר מחלות בהם סוכרת, דלקת פרקים ראומטית, מחלות מעיים דלקתיות, דיכאון ועוד.

אחת השאלות המעניינות בנוגע לוויטמין זה היא, שכידוע הגוף שלנו בשיתוף עם השמש יכול לבנות אותו - מדוע, אם כן, בשנים האחרונות קיימת המלצה ליטול את הוויטמין? יתר על כן, על פי בדיקות התברר שלפחות כשליש מהישראלים לוקים במחסור בוויטמין זה, למרות שישראל נחשבת כארץ שטופת שמש. יש שמסבירים כי החוסר נובע מכך שאנשים נמנעים להיחשף לשמש עקב המודעות העולה וגוברת לסרטן העור. יש עוד הטוענים שהמזון המעובד ובעל הערך הדל שאותו אנחנו צורכים כיום אינו מכיל די תשתית לספיגה ובנייה של הוויטמין בגוף. מה עוד שגם אם השיקול של המזון הדל אינו מספיק הרי שאחוז גבוה באוכלוסיה סובל מהפרעות עיכול, דבר הגורם להפרעות בספיגת המזון - ומכאן לקושי בספיגת הוויטמין (כמובן, יחד עם ויטמינים, מינרלים ורכיבי מזון חשובים נוספים). אף השמנת יתר בה לוקה אחוז גבוה באוכלוסיה מונעת ספיגה של הוויטמין כיון שהוויטמין נוטה להיאגר ברקמות השומן במקום להסתובב באופן חופשי בדם ולהגיע למקומות החשובים. אי לכך, קיימת המלצה ליטול את הוויטמין במקרים שאכן התברר שיש חסר ולא לסמוך על התזונה.

במזון נמצא הוויטמין בדגים שונים כגון סלמון (בעל הכמות הגבוהה ביותר), בביצים (3 – 4 ביצים בשבוע), ועוד. בצומח הוא נדיר, אבל ניתן למצוא באצת ספירולינה, בפרי המורינגה ובפטריית שיטקי. כדאי לדעת שצריכה גבוהה של קפאין עלולה להפריע לקליטת ויטמין די

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותויטמינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה