בריאות ותזונה

מעט המכיל את המרובה: סלניום

הוא נמצא באגוזי ברזיל, דגנים מלאים, זרעי דלעת וגרעיני חמניות, שום, בצל וברוקולי. הוא משמש אחד מנוגדני החמצון החזקים ביותר ומחזק את בלוטת התריס. מי אתה, מינרל הסלניום?

אא

אני רוצה להכיר לציבור הקוראים את המינרל 'סלניום', שאף שהגוף זקוק לו בכמויות מזעריות הוא בבחינת 'מעט המכיל את המרובה'.

מיהו הסלניום? אתן מספר דוגמאות לתפקידיו של הסלניום. מינרל זה נחקר רבות ונמצא כאחד מנוגדני החמצון (נוגד התפתחות של רעלים חזקים ומזיקים לבריאות) החזקים ביותר הקיימים. הוא משמש כחלק ממבנה של אחד האנזימים החזקים והחשובים הנקרא גלוטטיון פראוקסידאז. אנזים זה הינו נוגד חמצון רב עוצמה, שתפקידו חשוב במערך ההגנה של גופנו כנגד מחלות שונות הקשורות לתהליכי חמצון כגון מחלות לב וכלי דם, דלקת פרקים קטרקט ועוד. בכוחו של הסלניום לחזק את המערכת החיסונית כנגד נגיפים מחוללי מחלות. הוא מחזק את פעילות כדוריות הדם הלבנות המתמודדות עם נגיפים החודרים לגוף. הוא מחזק את הנוגדנים השונים לזיהומים שונים וכדומה כך שרמה נמוכה שלו עלולה להביא להתגברות הזיהומים בגוף. מחקרים מראים את הקשר בין הסלניום לבין שכיחות נמוכה של סרטנים שונים. הסיבה לכך היא שהסלניום בתור נוגד חמצון מונע פגיעה בחומר התורשתי שבתאים. כמו כן, מחזק את מערכת החיסון המתמודדת עם תאים טרום סרטניים ומונע התחלקות מהירה של תאי סרטן.

לסלניום תפקיד נוסף הקשור לתפקוד בלוטת התריס. ללא הסלניום תפקוד הבלוטה ייחלש ויגיע לתת פעילות דבר בעל השלכות על מערכות רבות ומכאן שהשפעתו על הבריאות רחבה מאוד. מהיכן ניתן לקבל את הסלניום? בצומח נמצא באגוזים ובעיקר באגוזי ברזיל, דגנים מלאים, זרעים שונים כגון של דלעת וגרעיני חמניות. שום, בצל, ברוקולי ועוד. בחי הסלניום נמצא בכבד בקר, ביצים, דגים ועוד.

סיבות שונות גורמות לחוסר בסלניום בגוף: א. תזונה דלה בירקות ופירות, או צריכה של פירות וירקות הגדלים באדמה דלה ממינרלים, ובכלל מקורות מזון דלים. ב. מחלות שונות בעיקר במעיים הגורמות לבעיות ספיגה של רכיבי מזון שונים כולל סלניום. ג. עם עליית הגיל יורדת יכולת הספיגה של מזונות, מכאן שגם רמת הסלניום בגוף יורדת. ד. עישון מייצר רדיקלים חופשיים (רעלים) שהם תוצרי התהליך החימצוני. כדי לנטרל אותם משתמש הגוף בנוגדי חמצון כסלניום ודומיו. כך שבמקום להתמודד עם הייעודים המרכזיים של הסלניום יהיה עליו להתמודד עם נזקי העישון. לאור זאת, ישנם מצבים בהם לא נוכל לסמוך על המזון ובהם יהיה עלינו לצרוך את הסלניום כתוסף מזון.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה