בריאות ותזונה

אבל יין אדום זה דבר בריא! האמנם?

רבים ממטופליי מתפלאים כשאני מבשר להם שרצוי שימנעו משתיית יין ואלכוהול. הם עונים לי, "אבל יין אדום זה דבר בריא!" במאמר הזה, ננסה לבדוק את העניין

אא

אנחנו נמצאים בעונה בה ניתן למצוא את הענבים על מדפי המרכולים. רבים ממטופליי מתפלאים כשאני מבשר להם שרצוי שימנעו משתיית יין - אלכוהול. הם עונים לי, "אבל יין אדום זה דבר בריא!" אני מבקש להתייחס במאמרי לשאלה האם יין הוא אכן דבר בריא. נושא זה זוכה להתייחסות רבה בספרות.

ראשית, אציין שביין יש חומרים פעילים רבים שאליהם יש להתייחס. ביין יש אלכוהול וחומרים נוגדי חמצון המנטרלים התפתחות רעלים בגוף. לגבי החומרים נוגדי החמצון אין כל שאלה בנוגע לערכם הבריאותי הרב. אכן, חומרים אלו מסייעים למניעת טרשת עורקים המביאה למחלות לב וכלי דם. זאת, על ידי מספר תהליכים כגון צמצום התגובה הדלקתית ומניעת חמצונו של כולסטרול ה  LDL (המכונה בטעות ככולסטרול "הרע" – על כך במאמר אחר) ובכך צמצום יצירת קרישי הדם. חומרים אלו תורמים למניעת התפתחות סרטנים שונים. הם מגנים על מערכת העצבים, מגבירים את הרגישות לאינסולין ובכך מסייעים להפחתת רמות הסוכר בדם ועוד. ואולם, אין צורך דווקא ביין כדי לקבלם. ניתן לקבל חומרים אלו במזונות רבים שאף הוזכרו במאמרים קודמים, כגון ענבים שחורים ואדומים עצמם, תפוחי עץ, פירות יער ועוד מזונות רבים מאוד.

לאור זאת, שאלת בריאות היין תהיה בעיקר בנוגע לחלק האלכוהולי שבו. כאן חלוקות הדעות. מצד אחד כבר נאמר "יין ישמח לבב אנוש" ואכן היין במינון מאוזן מביא לשמחה. הוסיפו על כך חוקרים, שלאלכוהול יתרונות נוספים, כגון העלאת קצב חילוף החומרים בגוף והגברת שריפת הקלוריות. כמו כן, יש הטוענים שאלכוהול מסייע לעיכוב היווצרות טרשת עורקים על ידי חסימה של מנגנוני הקרישה בדם. כמו כן, טוענים שמגדיל את הרגישות של התאים לאינסולין מה שמונע התפתחות סוכרת מסוג 2. לכן, טוענים הם למסקנה ששתייה מתונה יכולה להועיל לבריאות. זאת, בהתחשב במצב הבריאותי של השותה, תרופות שהוא נוטל ועוד שיקולים נוספים.

מנגד יש הטוענים שאלכוהול הוא בעצם רעל ויש לו השפעה רעה על שריר הלב הגורמת לירידה ביכולת ההתכווצות שלו. כמו כן, הוא עלול לגרום להפרעות קצב לב ולאי ספיקת לב. אלכוהול עלול לפגוע במערכת העצבים, בכבד ובכליות. אף מערכת העיכול עלולה להיפגע מאלכוהול, כגון התפתחות של דלקות קיבה ומעיים, פגיעה באנזימי העיכול - דבר שמשפיע ישירות על פעילות העיכול ועיכוב בספיגת המזון. מעניין לציין ששותי היין יודעים שיין גורם להגברת כמות ותכיפות ההשתנה, וזאת כיון שהגוף רוצה להפטר מהאלכוהול. לכן, קיימת טענה, שאין לשתות כלל יין. למעשה, רצוי לבחון כל מקרה לגופו באמצעות מטפל שבוחן את התמונה בכללותה.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה