בריאות ותזונה

עונת המלפפונים: מחזירים למלפפון את כבודו

המלפפון נמצא בכמעט כל סלט ישראלי, אבל נהוג לחשוב שאין לו ערך תזונתי רב. האמנם?

אא

אחד הירקות הנפוצים במטבח הישראלי הוא המלפפון. סלט ישראלי בסיסי יכלול אותו כמעט תמיד. מה הפך את המלפפון לכל כך נפוץ ובסיסי בתזונה היומית? ראשית, המלפפון טעים ועסיסי וטעמו משובח. הוא יפה במיוחד ויחד עם טעמו, מראהו נוסך בנו תחושת רעננות. מעניין לציין שלמלפפון יצא שם של ירק סתמי ללא כל ערך. האם אמת בדבר? ובכן האמת היא שונה, ולכן מצאתי עניין לפתוח בו את 'עונת המלפפונים' ולספר עליו.

נפתח בעובדה כי למלפפון יש ערך תזונתי רב. המלפפון מכיל מינרלים שונים כגון: סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ. אבל הבולט בהם הוא הסיליקה שאליו אתייחס במאמר נפרד. 

המלפפון מכיל חומרים הנקראים ליגנאנים. חומרים אלו מסייעים למניעת הסיכון למחלות לב כלי דם וסוגים שונים של סרטן כגון רחם, שחלות וערמונית.

הוא אף מכיל חומרים שונים המנטרלים התפתחות של רעלים בגוף (נוגדי חמצון) וגם מנטרלים התפתחות תהליכי דלקת בגוף. כמו כן, נמצא שיש במלפפון חומרים המעכבים התפתחות והישרדות תאים סרטניים.

המלפפון מכיל את רוב סוגי ויטמיני B החשובים לבריאות והזנה של מערכת העצבים ופעילות תקינה של המוח, ובתור שכאלו מסייעים מאוד לשיפור ואיזון מצב הרוח כגון במצבים של כעסנות או לחילופין דיכאון. מסייעים לשיפור רמת האנרגיה של הגוף ויכולים לתרום לחיזוק במצבים של עייפות. כמו כן, המלפפון מכיל ויטמין C ובטא קרוטן החיוניים מאוד לבריאות מערכת החיסון. לעיתים כשאני שואל מטופל אילו תרופות הוא נוטל, הוא עונה לי שהוא נוטל 'קומדין' ומיד מצרף ואומר שנאסר עליו לאכול עלים ירוקים ומלפפון, וזה נכון. המלפפון, כמו שאר הירוקים, מכיל ויטמין K הדרוש לתהליכי קרישת הדם התקינים בגוף. דבר זה סותר את המגמה של הקומדין שתפקידו לדלל את הדם ולצמצם את תהליכי הקרישיות.

המלפפון טעים מאוד לאכילה. יש בו מתיקות עדינה והוא מאוד מרענן. הוא בהחלט יכול לשמש גם כנשנוש ויחד עם ירקות אחרים אפשר להגיש אותו לשולחן בהגשה נאה וצבעונית. ראיתי שכאשר מגישים  לאורחים פלטת ירקות נאה, הם נהנים ואוכלים בשמחה גדולה. יש אפילו שמוסיפים ומודים על כך שנחסך מהם הצורך לאכול חטיפים ונשנושים עתירי מלח, חריף, וכדומה. המומלץ והטעים, לטעמי, הוא המלפפון הדק ובעל הצבע הירוק הבוהק.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותמלפפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה