בריאות ותזונה

בחזרה לבסיס: על מזון חומצי ובסיסי, חלק א'

לאיזון בין מזון חומצי למזון בסיסי, יש השפעה רבה על הבריאות שלנו. אם רוב מכריע ממזונו של אדם הוא חומצי או בסיסי - לגוף יהיה קשה ליצור את האיזון בין השניים, מה שעלול להיות מקור למחלות שונות

אא

ברבים ממאמריי הזכרתי את המושגים 'מזון חומצי' לעומת 'מזון בסיסי'. לאיזון בין מזונות אלו יש השפעה רבה על הבריאות שלנו. לכן, ראוי שאייחד מאמר לנושא חשוב זה.

חומציות ובסיסיות הינם שני מצבים כימיים שונים, שלכל אחד מהם יש בגופנו משמעויות בריאותיות שונות (מסובך להסביר במסגרת זאת את המשמעות הכימית של שני מצבים אלו, אולם יש לציין שאין הכוונה בהכרח למזון בטעם חמוץ לעומת מזון שטעמו אינו חמוץ). ככלל, מצב בסיסי או חומצי של הגוף מושפע מגורמים שונים כגון: בעיות בריאותיות שונות כמו בעיות בכליות, מתח, תרופות, מזונות שונים ועוד. במאמרי זה אתייחס להשפעה של המזון על המצב הכימי של הגוף, חומצי או בסיסי.

ככלל אציין שניתן לחלק את המזונות שאותם אנחנו אוכלים למזונות שבתהליך כימי המתרחש בגופנו יוצרים תגובה בסיסית, ולמזונות שבתהליך כימי אחר המתרחש בגופנו יוצרים תגובה חומצית. מה שגורם למזון כלשהו להשפיע בגוף על התגובה הבסיסית או החומצית תלוי בשאלה אלו מהמינרלים הנמצאים במזון, דומיננטיים בכמותם ביחס לאחרים. מזון בו נוכחות של נתרן, אשלגן, סידן, מגנזיום וברזל דומיננטית, התגובה שלו תהיה בסיסית. אולם, מזון בו הנוכחות של גופרית, זרחן, וכלור דומיננטית, התגובה שלו תהיה חומצית.

לאור זאת, אציין שככלל המזונות יוצרי החומצה הם בעיקר, חלבונים מן החי הכוללים בשר, דגים, ביצים, גבינות, סוכר, חלק מהקטניות חלק מהדגנים הגרעיניים כגון חיטה, אורז קפה, תה, אלכוהול ועוד. לעומת זאת, רוב הפירות והירקות בעלי תגובה בסיסית בגוף.

כאמור, איזון נכון בין חומציות ובסיסיות בגוף מהווה את אחד ממפתחות הבריאות. כל עוד האדם אוכל מעט מזון חומצי או בסיסי, הגוף יודע לאזן בדרכים שונות את הסביבה הכימית בגוף. אולם, אם רוב מזונו של האדם הוא חומצי או בסיסי - זהו כבר מצב שיכול לגרום להפרה משמעותית באיזון שבין חומצה לבסיס. מצב זה עלול להקשות על הגוף ליצור את האיזון, מה שעלול להיות מקור למחלות שונות. דוגמה לדבר: אם אדם יאכל לאורך שנים הרבה בשר או מזונות אחרים בעלי נטייה ליצירת חומציות, ולאורך זמן רמת החומציות בגוף תהיה גבוהה הרי שהגוף 'יגנוב' סידן ממקומות אחרים בגוף, כגון מהשיניים או מהעצמות – כך שעלולים להיווצר חורים או בריחת סידן. נמשיך להסביר על כך בשבוע הבא. 

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותחמוצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה