בריאות ותזונה

ציפורן: לא רק מיני בשמים

רובנו מכירים את הציפורן בתור ה'בשמים' עליהם מברכים במוצאי שבת. לפעמים הוא משמש כתבלין טעים או כאחד הרכיבים בצ'אי מסלה ההודי. אבל האם הוא גם בעל ערכים בריאותיים? התשובה חיובית

אא

רובנו מכירים את הציפורן בתור ה'בשמים' עליהם מברכים במוצאי שבת. לפעמים הוא משמש כתבלין טעים או כאחד הרכיבים בצ'אי מסלה ההודי. האם הוא גם בעל ערכים בריאותיים? התשובה חיובית. הוא מכיל כמות גבוה של סיבים תזונתיים, וכן כמות גבוהה של ויטמינים שונים ובראשם ויטמיני B. הוא מכיל כמות גבוהה מאוד של ויטמין C, וויטמין E ואף כמות גבוהה מאוד של מינרלים, כגון ברזל, כמות גבוהה מאוד של סידן, מגנזיום אשלגן ועוד. הציפורן אף מקור למינרל פחות מוכר - מנגן. עד כדי כך שבכפית אחת של ציפורן יש כ – 33% מהקצובה היומית של המנגן. המנגן חיוני מאוד לתפקודי המוח ומערכת העצבים. הוא מסייע בהתמודדות עם אלצהיימר, סכיזופרניה, פרקינסון ועוד. המנגן בעל תפקידים רבים כגון שממלא תפקיד חשוב ביצירת התירוקסין – הורמון בלוטת התריס. חיוני ביצירת המלנין – החומר השומני העוטף את תאי העצב. בחסרונו יכול האדם לחוות ירידה בזיכרון, אי שקט, עצבנות, עייפות, סכיזופרניה ועוד. את המנגן ניתן למצוא אף בירקות שורש, באגוזים כגון אגוז המלך (מעניין שצורת אגוז המלך כצורת המוח) אבוקדו (עשיר מאוד) ועוד.

הציפורן יכול לסייע אף בהרגעת כאבים במיוחד כאבי חניכיים ושיניים, בזכות נוגד חמצון בשם 'אוגנול' הנמצא בו. ניתן אפילו ללעוס את הגרגרים. לעיסת גרגרי הציפורן מסייעים אף להפגת ריח רע מהפה. הציפורן יכול לסייע בהפרעות עיכול שונות, כגון גזים, בחילות והקאות. לציפורן תכונות חיטוי חזקות ולכן הוא יעיל בטיפול בזיהומים שונים, בעיקר בפטריות כמו קנדידה. הציפורן אף יכול להפחית את רמת הסוכרים והשומנים בדם.

נוגד החמצון שהוזכר קודם – אוגנול יחד עם נוגד חמצון נוסף איזואוגנול מקנים לציפורן תכונה נוספת – אנטי דלקתיות. לתכונות אלו יש השפעה על מניעת התפתחות תאים סרטניים שכן הם מאטים את יכולת התאים להתחלק. בחורף הקר במיוחד, נעים מאוד לשתות חליטה מחממת המכילה ציפורן, קינמון, ופלפל שחור או ג'ינג'ר. צמחים אלה הם בעלי אופי מחמם מה שמחזק את חום הגוף בבוקר קר. הסובלים מאולקוס או מתסמונת המעי הרגיז רצוי שיימנעו מצריכת הציפורן שכן היא מגבירה את הפרשת חומצת הקיבה (חומצה הידרוכלורית) דבר שיכול להגביר את הכאב ולהעצים את הכיב.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:ציפורןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה