בריאות ותזונה

ראש השנה כל השנה: על סגולותיו המיוחדות של הכרתי

את הכרתי (כרישה או לוף) אנחנו בדרך כלל מכירים רק מראש השנה. אבל לפי רשימת הסגולות שלו, כדאי לטעום אותו גם בזמנים אחרים: הכרתי מסייע במניעת מחלות כלי דם ולב, לחץ דם, סוכרת וסרטן, משפר את תפקודי המוח, מערכת העצבים, הזיכרון ואפילו את בריאות הנפש. טיפ: כדאי לאכול אותו חי, ולא מבושל

אא

אחד הסימנים העולים על השולחן בליל ראש השנה הוא הכרתי או בשמו המקורי כרישה או לוף. האם מלבד הסמל שהוא מייצג ובהיותו עולה על שולחן ראש השנה יש לכרישה אף ערך בריאותי? הכרישה היא בעצם סוג של בצל השייך למשפחת השומיים בה חברים השום, הבצל, הבצל הירוק, בצלצלי שאלוט המוכרים לנו ועוד. מעצם היותה שייכת למשפחה זאת, היא מקבלת את האיכויות הבריאותיים של משפחה זאת.

ראשית, בכוחה לסייע באיזון רמות כולסטרול ה-LDL, וכמו כן להעלאת הכולסטרול שרצוי שיהיה גבוה, ה-HDL. בכך ניתן לסייע למניעת מחלות כלי דם ולב, לחץ דם, סוכרת ועוד. ירקות ממשפחת השומיים נמצאו בעלי השפעה אף במניעת סרטנים שונים כגון ערמונית ומעי גס. מחקר מעניין הראה שמקרי הסרטן היו הכי פחות שכיחים במדינות עם צריכת שום גבוהה. עוד התברר שהסיכון לסבול מסרטן הקיבה קטן פי 40 אצל האוכלים כמויות גדולות של שום ובצל.

בכרישה נמצא גם קמפרול, שהוא נוגד חמצון חזק הנמצא אף בבצל, בברוקולי ובתרד. במחקר עלה שנשים שהתזונה שלהן כללה הרבה קמפרול נמצאו בסיכון נמוך ב – 40% להתפתחות סרטן השחלות בהשוואה לנשים שהתזונה שלהן לא כללה מספיק מזונות העשירים בחומר זה. הכרישה מכילה כמות יפה של ויטמין C, ברזל וכן של חומצה פולית.

הכרישה מכילה אף כמות יפה של מינרל פחות מוכר – מנגן. מה ייחודו של המנגן? ובכן תפקידיו מגוונים אבל בין השאר הוא חיוני לתפקוד המוח ואף משפיע באופן כללי על מערכת העצבים, ומכאן שמשפיע על הזיכרון. כמו כן, הוא משפיע לחיוב במחלות עצביות שונות, כגון אלצהיימר, סכיזופרניה ועוד. כאמור, המנגן נמצא בכרישה אבל הוא נמצא גם באגוזים, דגנים, עלים ירוקים, ובאופן מיוחד באבוקדו.

הכרישה מכילה, כיתר בני משפחתה, כגון הבצל, אף תרכובות גופרית. תרכובות גופרית חיונייות למניעת סרטנים שונים ומסייעות אף להורדת הסוכר. מכאן שהכרישה נחשבת מזון טוב לבעלי סוכר גבוה.

לרוב אוכלים את הכרישה לאחר בישול, ואולם חום פוגע בויטמינים השונים. אי לכך רצוי לאוכלם חי בתוך הסלט כמו שגם את הבצל ניתן לאכול בסלט. היתרון החשוב הוא שהכרישה אינה חריפה כל כך מה שעושה אותה ידידותית ונוחה לאכילה לרובנו.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה