בריאות ותזונה

זה בטבע שלנו: עצות טבעיות לחורף בריא

מדוע וירוס תוקף אדם אחד, ולא את חברו? הדבר תלוי במידה רבה במערכת החיסון שלנו ובטיפול השוטף שלנו בעצמנו. בידינו להשפיע רבות על בריאותנו, בכל זמן ובחורף בפרט, באמצעים פשוטים וטבעיים

אא

"חדר מיון והמחלקות נמצאים בתפוסה מלאה. כבר אין מיטות לאשפוז..." - כך הכריז הקריין בחדשות ברדיו. כעין זה אנחנו רגילים לשמוע בשנים האחרונות. השפעת ודלקות החורף השונות מכניסות את הציבור ומשרד הבריאות להערכות חורף, חיסונים נגד זן חדש של שפעת, אנטיביוטיקה וכו'.

הפעם אבקש להציע כיוון חשיבה שונה על ההערכות לחורף על פי הגישה של הרפואה הטבעית. אני רוצה לפתוח בכך שהנגיפים השונים אינם תוקפים סתם. הם תוקפים בעיקר כשמזהים חולשה. כלומר, אדם חלש, שמערכות גופו חלשות - גם המערכת החיסונית שלו אינה במיטבה. נגיפים שונים מזהים זאת ומתיישבים שם. אין מי שיתנגד להם ומכאן שאף אחד גם לא יגרש אותם. כלומר, גורם המחלה אינו הוירוס או החיידק כי אם האדם החלש ברוחו ובגופו. בחולשתו זאת, הוא מאפשר לנגיפים שונים להתיישב ולהעמיק את הנזק. אף התורה מתייחסת לגורמים מזיקים בדרך זאת. דוגמא לדבר הוא כשעמלק תקפו את עם ישראל במדבר נאמר בתורה: "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם". ואמרו חז"ל: שכאשר רפו ידיהם של ישראל מן התורה בא עמלק ונלחם בהם.

לאור זאת, ההתכוננות הנכונה לחורף היא על ידי חיזוק הבריאות הכללית שלנו. זאת ניתן לעשות על ידי 'סור מרע' - כלומר, הימנעות מגורמים מחלישים ו'עשה טוב' - כלומר, צריכה של גורמים מחזקים. אפתח בסור מרע ואציין עשרה גורמי סיכון כלליים (עפ"י "תזונת האדם ובריאותו", יצחק בן אורי): תזונה לקויה, זיהום אויר, חומרי הדברה וכימיקלים במזון ובמים, עודף משקל, עישון, אלכוהול, חוסר פעילות גופנית, מתח נפשי, שימוש בתרופות, תנאי חיים קשים.

עתה, אציין מספר גורמים חיוביים כלליים המסייעים לבנייה ושמירת בריאותינו: תזונה מתאימה, אוויר צח, שינה טובה, מים טובים, פעילות גופנית ויצירתית, ושלווה נפשית. ככל שנאמץ יותר מהעקרונות שציינתי נחזק את התשתית הבריאותית ונהנה מבריאות טובה יותר בגוף ובנפש. יחד עם זאת, אני מבקש להציע כמה הצעות מעשיות בתחום המזון שלרוב יכולות להשפיע כבר בטווח הקצר. חשיבותן בעיקר לאלו הנוטים לסבול במהלך החורף משפעת וכדומה: יש להימנע ממוצרי חלב שונים, סוכרים שונים כולל סוכר חום, בצקים עד כמה שניתן, בוטנים וממרח בוטנים, חטיפים ועד כמה שניתן מזון מטוגן. כמו כן, כדאי להוסיף לשגרת החיים ויטמין C ואומגה 3. אף צמחי מרפא שונים, כגון אכיניציאה, המשמשים כנוגדי זיהום טבעיים יכולים לסייע במצבים שונים אבל זאת מומלץ לאחר התייעצות עם מטפל. לבריאות. 

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותחורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה