בריאות ותזונה

מחקר מדעי מגלה: שטיפת כלים מרגיעה

סוף היום, אתם מותשים ועצבניים ומחפשים משהו שירגיע אתכם? לחוקרים מאוניברסיטת פלורידה יש פתרון מושלם בשבילכם: כדאי שתשטפו כלים. מחקר חדש מגלה כי מדובר בפעולה שתורמת לרוגע הנפשי

אא

שטיפת כלים תמיד היתה עבורכם עול מיותר? ייתכן שהדעה שלכם תשתנה כשתקראו את ממצאי המחקר הזה. מאמר שהתפרסם בכתב העת "Mindfulness" ("קשיבות"), מגלה את ממצאיו של מחקר שערכו חוקרים מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת פלורידה. ממצאיו: שטיפת כלים יכולה להוריד באופן משמעותי את תחושת הלחץ היומיומית, בתנאי שאתם מרוכזים בפעולה בשעת עשייתה.

במהלך המחקר, הורו החוקרים ל-51 תלמידים לשטוף כלים. אולם עוד קודם לכן, הם נחלקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת, נדרשה לקרוא קודם לפעולת השטיפה, קטע ציורי בן 230 מילים, המתארת את החוויה החושית הגלומה בשטיפת כלים. הקבוצה השנייה, נתבקשה לקרוא רק קטע קצר המתאר את הפעולה באופן טכני. לאחר מכן, נתבקש כל תלמיד לשטוף 18 כלים שונים.

ממצאי המחקר הראו, כי אלה מהתלמידים ששטפו את הכלים תוך התמקדות בפעולה עצמה, כמו הרחת הסבון, התמקדות בטמפרטורת המים ומגע עם שאריות האוכל – העלו את תחושת הרוגע הפנימית שלהם בכ-25%, והורידו את רמת העומס והעצבים בכ-27%.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מנגד, הקבוצה שעשתה את הפעולה באופן טכני, כמשימה שיש להיפטר ממנה – לא זכתה לכל יתרון מהמשימה. את ממצאי המחקר, סיכמו החוקרים במילים: "נראה כי פעילות יומיומית שניגשים אליה עם התכוונות ומודעות יכולה לשפר את מצב המודעות".

למעשה, נראה ששורש הרוגע שזכו לה חברי הקבוצה הראשונה בשעת ביצוע הפעולה, נובע מהתמקדות בה. זו, מאיטה את תחושת הזמן ומגבירה את תחושת ההנאה. בדומה לכך, מחקרים שונים הנוגעים לתפיסת הזמן, כבר הוכיחו כי מודעות מתייחסת למצב הקוגניטיבי של שלווה, ומה שמסייע מאוד להגיע אליה ולהרגיע את הנפש - הוא מיקוד של תשומת הלב באובייקט פעילות כלשהו, כמו נשימה. במקרה זה, הצליחו החוקרים להוכיח כי אף פעילויות יומיומיות שגרתיות – עשויות לספק את אותה המטרה. המסקנה: פשוט תנסו ליהנות ממה שאתם עושים, גם אם זה משהו שאתם לא מסמפטים במיוחד, אז ייתכן ותגלו שהוא דווקא מסב לכם הנאה. מה שבטוח, הוא שיש לכם מספיק הזדמנויות במשך היום לתרגל זאת. בהצלחה.

תגיות:שטיפת כליםרוגעבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה