מידע ליולדת

ללדת באמונה: הטרנד החדש – הכנה רוחנית ללידה

חודשי ההריון הם זמן מיוחד מאוד בחיינו. הכנה ללידה יכולה להגיע בדרכים רבות – אבל יותר ויותר נשים מצטרפות לסדנאות הכנה רוחנית ללידה. איך הרגעים הכי כואבים של הגוף – יכולים להפוך לרגעים הכי פוריים של הנפש? איך מתחברים לעוצמות שלנו – ולא לפחדים? למה דווקא בחדר הלידה, אנחנו הכי קרובות שנהיה אי פעם לבורא עולם? ועל אשה אחת, שבין ציר לציר אוהבת לשיר

  • י"ב כסלו התשע"ו
אא

כל אישה שחווה הריון, נכנסת במהלכו לתוך מציאות חדשה עם שלל מושגים ומילים זרות שהופכות להיות חלק משפת היומיום שלה – שקיפות עורפית, ביות, דם טבורי. ואז ים של הכנות מרגשות, החל מתרגולי נשימה, אריזת תיק לבית החולים, ועד ריהוט חדש ועיצוב חדר לרך הנולד. החרוצות שבינינו גם נרשמות לקורס הכנה ללידה, ולומדות שלל טכניקות להקלה, טיפים ללידה מוצלחת ורשימת מושגים רפואיים שלא היו מביישים מיילדת ממוצעת, אולם דווקא בתוך התקופה הלחוצה הזאת, הולכת ומתפתחת לה מגמה של הכנה אחרת, שמנסה לקחת את החוויה המפחידה ומרגשת בו זמנית הזו, צעד אחד למעלה.

נעה בן דוד ודפנה חסדאי מתעסקות, כל אחת בנפרד, בהכנה רוחנית ללידה. דפנה חסדאי היא זמרת בעלת תשובה, בוגרת בי"ס רימון ולהקת הנח"ל שידעה במות והופעות רבות בחייה, ועדיין – אין דבר שמרגש אותה כמו תינוק חדש שבא לעולם. כאמא מאושרת ל-12 ילדים ומדריכת הכנה ללידה מנוסה, המוטו המלווה אותה בכל הריונותיה הוא "בין ציר לציר – שיר". לא פלא שבמחלקת היולדות נוהגים לכנות אותה "היולדת המזמרת".

דפנה חסדאידפנה חסדאי

לשיר בלידה, איך אפשר?

"זה נשמע לך מופרך, נכון? תביני, יש כאב שהוא חסר משמעות, כאב סתמי, שרק גורם לסבל אך לא מעניק תמורה. לכאבי הלידה ניתן להעניק משמעות, אישה שיודעת ומבינה את חשיבות, היופי והעוצמות הרוחניות של הרגע הזה, שיודעת כמה אושר יעניקו לה לבסוף הרגעים המאתגרים הללו, עבורה, גם לשיר בחדר לידה זה הגיוני".

רגע, בואי נתחיל מההתחלה. מה ההבדל בין הכנה רגילה ללידה לבין הכנה רוחנית ללידה?

"בקורסים הרגילים האישה מקבלת כלים טכניים וידע אינפורמטיבי כדי להתמודד מעשית עם חווית הלידה. בהכנה הרוחנית – הנשים מקבלות כלים רוחניים שיעזרו להן להכיל את החוויה מבחינה נפשית ורגשית.  אני מסבירה לנשים שהמילה "לידה" היא בעצם "ליד ה'", ליד השם. בתהליך הלידה נוצרים חיים חדשים בעולם, זהו רגע אלוקי בו האישה הכי קרובה לבורא עולם, כי היא בוראת חיים בעצמה, ותלויה בו באופן מוחלט. הפגישה הזו, בין האישה לבין אלוקיה, היא חוויה גדולה שצריך להכין לה כלים מתאימים, וזה מה שאנחנו עושות בסדנה".

היה זה אחרי הלידה הראשונה שלה, במהלך ההיריון השני, כאשר נקלעה דפנה לשיעור של הרב גינזבורג, בו דיבר על הכנה רוחנית ללידה. דפנה, שהתכוננה ללידה הראשונה בקורס סטנדרטי – גילתה עולם חדש של מושגים בכל הנוגע לתחום הזה. הרב גינזבורג דיבר על חטאה של חוה, ועל התיקון שכל אישה יכולה לעשות לחטא הזה אם היא יודעת איך לגשת אל הלידה ואיך להתמודד איתה מתוך מקום של אמונה. דפנה לא הפסיקה לחשוב על התובנות החדשות שהשיעור נטע בתוכה, והוא נתן לה כוח לעבור את הלידה השנייה שלה ממקום שונה לחלוטין. "הנטייה הטבעית שלנו היא להישאב אל המקום של הפחד, המסכנות והחרדה מהלידה המתקרבת, ולכן חלק מהאימון הוא על מחשבות חיוביות, מחשבות של אמונה ושמחה שזכינו לרגע הזה. אלו מחשבות שצריך לתרגל". דפנה העבירה את התובנות הללו הלאה, וראתה שיותר ויותר נשים משתוקקות לשמוע עוד. ככה צמחו הסדנאות, וגם החוברות והספרים שהגיעו בעקבותיהן.

הסדנה הזו מתאימה לכל הנשים?

"אני חושבת שזה עניין של בשלות. יש נשים שמגיעות לקורס הזה רק בלידה העשירית שלהן. הן כבר חוו לידות ורוצות לחוות משהו שונה. לפעמים העבודה היא לנקות מטען שלילי מלידות קודמות. לעומת זאת, יש נשים רוחניות מטבען שכבר בלידה הראשונה שואפות להתחבר לממד גבוה יותר".

 

להרות כוחות

נעה בן דוד היא אם לשמונה ילדים, דולה מוסמכת ומחברת הספר "להרות כוחות - ללדת חיים". היא גם בוגרת תואר שני בתנ"ך וכעת ניגשת לכתוב דוקטורט בבר אילן בנושא השפעת הכנה רוחנית על חווית הלידה. לאחר הגירוש מגוש קטיף החליטה שרכישת ידע הינה דבר חשוב, אך חיפשה עיסוק שיש בו יישום ונתינה. מזה כשמונה שנים היא מנהלת את מרכז "בראשית" בלוד, המלווה נשים בתהליכי החיים, החל מהדרכה לאמהות ולבנות בראשית גיל ההתבגרות, דרך הנחית סדנאות לנערות ונשים ועד הדרכת כלות לקראת נישואין, כאשר עיקר פעילותה הינו בתחום ההכנה ללידה וליווי לידה, עם דגש על הממד הנפשי והרוחני שבתהליך.

מה זו בעצם הכנה רוחנית ללידה? אילו כלים את נותנת בסדנאות הללו?

"המטרה שלי היא להביא את האישה ללידה כשהיא במיטבה מבחינה גופנית, נפשית ורוחנית. בנוסף להכנה הבסיסית של הבנת תהליך הלידה וכלי נשימה, תנועה והרפיה, כדאי מאוד להעשיר ולמקד את ארגז הכלים הנפשי והרוחני. בסופו של תהליך מגיעה נשמה לעולם, לא רק גוף. בסדנאות עושים זאת באמצעות הכנה שכוללות לימוד מקורות יהודיים מעוררי השראה, שיטת ימימה, תרגילי כתיבה, הרפיה ודמיון מודרך. תקופת ההיריון היא תקופה בה אנו גדלות פיזית, אבל במקביל – חשוב שנלמד איך לגדול נפשית. חווית הלידה היא אחת החוויות המשמעותיות שאישה עוברת בחייה, זו חוויה מטלטלת, עמוסה ברגשות, וכדאי להגיע אליה כשאנו במיטבנו – מלאות באמונה, מחוברות לכוחות ולעוצמות שבנו, לא לחששות ולקושי הפיזי. כתוב 'בעצב תלדי בנים' והתיקון שלנו לקללה הבראשיתית הזו היא 'אם הבנים שמחה', ללמוד איך לצמוח מתוך הקושי, לחוות את הלידה כזכות ולא כעונש".

נועה בן דודנועה בן דוד

האם הסדנה הזו יכולה להחליף קורס הכנה ללידה רגיל?

"קורס הכנה רוחני אינו מחליף קורס רגיל, כי הבסיס הוא הגוף, הבורא יצר מציאות שבה מרכז החוויה היא בגוף, "בדמייך חיי", ולדעת להעזר בכוחות הגוף בצורה המיטבית זה הבסיס. כדולה מוסמכת, אני מעבירה בקורס שלי את שני הממדים – גם הממד הפיזי והפרקטי וגם הממד היהודי. ניתן לומר כי הם משלימים אחד את השני". בנוסף, מעבירה בן דוד בנפרד סדנאות שמתמקדות רק בצד הנפשי-רוחני ומאפשרות לכל אשה להעמיק בעבודה על האתגרים המדויקים לה לקראת הלידה. בתור דוגמא היא מביאה את עניין המיילדות במצרים: "התורה מספרת על שפרה ופועה, אמנם שתיהן היו מיילדות אך לכל אחת מהן היה תפקיד שונה – שפרה (המשפרת את המצב) הייתה אחראית על הצד הפיזי, בעוד פועה (פועה, מדברת ומרגיעה) הייתה אמונה על הצד הנפשי והרוחני".

איך הופכים לידה, שזו חוויה מאד פיזית, אפילו הישרדותית, לחוויה רוחנית?

"לא הופכים שום דבר, פשוט מודעים לכך שהיא כזו – חוויה פיזית עוצמתית שכל כולה שותפות עם הבורא. חיצונית, אכן הבורא טבע בלידה את צד "בדמייך חיי" וניתן לראות בלידה "דם, יזע ודמעות". אך מעט הכנה והתכווננות מספיקה כדי להתחבר לעוצמה האדירה בה "מבשרי אחזה אלוקה". ממש ניתן להרגיש שותפה לבריאה בעבודת הגוף. בדומה לכהן גדול ביום כיפור שכמעט ולא עסק בתפילה אלא בעיסוקים מאוד "טכניים" כהחלפת בגדים, טבילות ודם קורבנות, גם היולדת בעבודת הנשימה, התנועה, הסיוע לתינוק להיוולד, היא שותפה ישירה של הבורא. ככל שאשה יותר פועלת בלידה היא יכולה לחוש בפשטות שהיא שותפה יותר. יש נשים שגם עוזר להם שהמלווים שלהם אומרים איתם פסוקים וסגולות וזה ממקד אותן בגודל העשייה שלהן ומזכיר להן את העיקר, מעבר לתפאורת בית החולים".

מהו בעינייך המסר הכי חשוב שכדאי לאשה לקחת איתה לחדר לידה?

אני חושבת שעיקר ההכנה היא שאשה מזהה מהם הכוחות שמחזקים אותה. שתגיע לחדר הלידה עם ארגז כלים כמה שיותר רחב. שהמלווה או המלווים שלה יכירו את הכלים השונים שיכולים לסייע לה, החל ממסאז'ים ונשימות וכלה בפסוקים, המשפטים המחזקים אותה, מוסיקה, ריחות מרגיעים. הרבה מהכלים אישיים, מה שיכול לחזק אשה אחת יכול לעצבן אחרת. בנוסף, הלידה דינמית ומפתיעה ולא ניתן לצפות מה יתרחש, לכן כדאי להכיר כלים מגוונים, כך שבהתאם למצב המדויק שה' ישלח, האשה תוכל לשלוף את ההתמודדות הכי מתאימה.

לאחרונה התקשרה אליי יולדת וסיפרה שהיא כל כך שמחה שעשתה אצלי הכנה ללידה, כי לאחר כעשר שעות של צירים אינטנסיביים היא הגיעה לניתוח קיסרי – ובכל זאת הרגישה שמחה. היא אמרה שהיא כל כך התחברה לכך שהיא שותפה עם הבורא, והיא חשה שאת חלקה היא עשתה כמיטב יכולתה, ואם זו הדרך שה' בחר לנשמה של התינוק שלה להגיע לעולם – זה כנראה מה שהעובר הזה צריך כדי להשלים את הכנותיו לתפקידו בעולם. היא הייתה כל כך שלמה ושמחה עם המציאות, למרות שחשבה שתלד אפילו ללא אפידורל... וזה בדיוק תפקידה של ההכנה הנפשית והרוחנית".

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידההריוןנשיםהפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה