חינוך ילדים

דור הריטלין: עושים סדר בהפרעת הקשב

לפעמים נדמה שכל ילד שני – וגם לא מעט מבוגרים – מאובחן כיום עם הפרעת קשב וריכוז. מתי זו סתם אופנה, תירוץ או סטיגמה, ומתי מדובר בבעיה אמיתית? איך בוחרים את המאבחן הנכון, מתוך השפע שמציף את השוק? איך מונעים פגיעה בדימוי העצמי של הילד, ואיך מטפלים בבעיה לעומק? עושים סדר

אא

האם זה אומר שהילד שלי חכם פחות?

בואו נעשה סדר בדברים: על אף העובדה שהמילה "הפרעה" נשמעת מאיימת במיוחד ועל אף העובדה שהיא עשויה לפגוע גם בתפקוד האקדמי, חשוב להדגיש שהפרעת הקשב איננה קשורה למנת המשכל של הילד. ילדכם עשוי להיות עם רמת אינטלגנציה גבוהה מהממוצע – ועדיין להיכשל במבחן. הכישלון בתחום הלימודי איננו נובע בשל היותו "קשה קליטה" או "עצלן", וגם לא בגלל טעויות בגידול הילד. במילים אחרות, לא הילד ולא אתם אשמים בכך שהוא מגיע להישגים לימודיים נמוכים יותר בהשוואה לפוטנציאל שלו ולציפיות שלכם ממנו.

אז מהי בדיוק הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב, ריכוז, היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות הינה הפרעה נוירו התפתחותית מולדת, ששכיחותה נעה בין 5%-10% בקרב האוכלוסייה‏. הפרעת הקשב יכולה להתבטא בכל תחומי החיים‏, לרבות התחום הלימודי, ועל כן היא מסווגת בקטגוריה של לקויות הלמידה. הפרעת הקשב איננה ניתנת לריפוי והיא מתלווה אל האדם למשך כל חייו. כמו כן, ההפרעה איננה דועכת או מתמתנת עם הגיל, אך עשויה לשנות את צורתה ולתת את ביטויה באופנים משתנים, וזו הסיבה שאנשי חקר ואנשי מקצוע האמינו בעבר כי במקרים מסוימים ההפרעה חולפת בגיל ההתבגרות. יחד עם זאת, אבחון מוקדם וטיפול נכון מעניק לילד כלים המסייעים לו להתמודד עם ההפרעה עד למיצוי מוחלט של הפוטנציאל הטמון בו.

אל מי פונים לאבחון?

יישנם כיום אינסוף שיטות ומכונים המציעים אבחון להפרעת קשב, עד שההיצע הנרחב המציף את התחום עשוי להותיר כל הורה מבולבל ואובד עצות. חשוב לדעת שעל פי תקנות שהוציא משרד הבריאות, רק רופא נוירולוג רופא פסיכיאטר או פסיכולוג שהוסמך בתחום מוסמכים ורשאים לאבחן את הפרעת הקשב, תוך הסתייעות באנשי מקצוע ואבחונים נוספים בהתאם לאופיה של ההפרעה ומורכבותה, בהתאם לחשד ולשיקול דעתו של הרופא המאבחן. כמו כן, במסגרת האבחון יש לבצע אבחנה מבדלת, על מנת לשלול חשד למצבים רפואיים ותסמונות שונות המתאפיינות בתסמינים דומים לאלו של הפרעת הקשב והריכוז אך דורשים טיפול שונה לחלוטין.

כיצד ניתן לטפל בהפרעת קשב?

המטרה המרכזית של הטיפול בהפרעת קשב וריכוז היא להוביל לשיפור מרבי בתפקוד‏ו של הילד, כמו גם מניעה וטיפול בקשיים משניים שההפרעה עלולה ליצור. מאפייניה של ההפרעה דורשים תכנית טיפולית רב מערכתית המותאמת אישית על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות. הטיפול התרופתי המקובל כולל תרופות מעוררות כמו ריטלין וקונצרטה, ואינספור מחקרים הוכיחו שמדובר בתרופות יעילות במיוחד, המתאפיינות בהשפעה מיידית ושאינן ממכרות.

תכנית טיפולית רב מערכתית

חסרונן המרכזי של התרופות הללו נעוץ ביכולת ההשפעה הזמנית שלהן בלבד על מיקוד הקשב והריכוז, כשטווח ההשפעה עשוי להיות בין 4 ל-12 שעות, בהתאם לסוג התרופה ומינון החומרים שבה. כמו כן, הטיפול התרופתי אינו מטפל באספקטים הנוספים שבהם פוגעת הפרעת הקשב כמו ההיבט הפסיכולוגי, ההיבט החברתי‏, ההיבט ההתנהגותי, אסטרטגיות למידה וכדומה. תכנית טיפולית רב מערכתית עשויה לכלול הוראה מתקנת לצמצום הפערים הלימודיים שהצטברו ולהקניית אסטרטגיות למידה יעילות יותר, טיפולים רגשיים בקשיים שהתפתחו בצל הפרעת הקשב בעקבות הכישלונות המתמשכים, טיפולים התנהגותיים כמו אימון אישי, הדרכת הורים לצורך הקניית כלים מעשיים להתמודדות עם התופעה, ועוד.

תגיות:הפרעת קשבריטליןריכוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה