בריאות הגוף

אומרים חז"ל בתלמוד ירושלמי ובמדרש בדבר גורמי עיתוי המוות, כי "תשעים ותשעה בפשיעה [משום שפשעו בשמירת בריאותם], ואחד בידי שמים"

אא
בניגוד להבנתו הפשוטה של היודע שישנה השגחה פרטית, כי בני האדם מתים בדרך כלל בגיל שנקבע להם מראש, אומרים חז''ל בתלמוד ירושלמי[1] ובמדרש[2] בדבר גורמי עיתוי המוות, כי ''תשעים ותשעה בפשיעה [משום שפשעו בשמירת בריאותם], ואחד בידי שמים''. כלומר, אמנם לכל אדם נקבע מלמעלה עוד בטרם לידתו מהו מספר שנות חייו, כשם שנקבע עבורו אילו כלים שיתאימו לניסיונותיו בחייו בעולם הזה הוא יקבל [כגון עושר או עוני, בריאות או מחלות ומומים, יופי או כיעור, חכמה או טפשות וכל שאר פרטי מצבו], אולם באמצעות כח הבחירה שבידו והוא מסוגל להזיק לעצמו עד כדי קיצורם של שנות חייו. חז''ל אף מוסיפים מידע מבהיל ומגלים כי רק אדם אחד מתוך מאה אכן מת בגיל שנקבע לו מראש עוד בטרם לידתו ואילו כל השאר פשעו (!) בשמירת בריאות גופם ולכן מתו טרם זמנם.
 
גילוי זה מחייב כל אחד מאיתנו ללמוד את יסודות כללי הנהגת הבריאות וליישמם כמיטב יכולתנו בחיי היום יום. שהרי בפסוקים ''רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד''[3] ''וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם''[4] נכללת ההוראה לשמור על נפשנו שתאריך ימים בגופנו[5] באמצעות ההקפדה על כללי הבריאות ושמירת איכות הסביבה, למען נזכה באותן שנות חיים נוספות להמשיך לעצב ולבנות את אישיותנו ואת עולמינו הרוחני.
 
כללי שמירת בריאות הגוף
שמירת בריאות הגוף מתבצעת באמצעות שימת לב והקפדה על ארבעה גורמים עיקריים:
א. טיב החומרים הנכנסים אל הגוף, מהם הגוף נבנה ובאמצעותם הוא מוּנע ופועל.
ב. כמות המזון המיועד להתעכל על ידי הגוף.
ג. ניקוי הגוף מחומרי פסולת המצטברים בתוכו.
ד. מאמץ גופני באמצעות הפעלת כל שרירי הגוף.
גם אוויר צח וצלול תורם לבריאות, בעוד אוויר מזוהם מעשן סיגריות או מפליטת כימיקלים ומזהמים אחרים הנפלטים מרכבים ומארובות מפעלים, מסוגל לגרום לנזק בלתי הפיך ולקיצור חיי האדם.
עוד יודגש כי נפש בריאה המלאה שמחת חיים מהוה תנאי הכרחי לשמירת הגוף בריא ורענן. לנושא נכבד זה החשוב בפני עצמו הקדשנו פרק מיוחד בספר.[6]
בעמודים שלפנינו נרחיב בפרטי כל אחד מארבעת כללי היסוד ההכרחיים לשמירה על גוף בריא מצד דרכי ההשתדלות הטבעית המוטלת על האדם.
 
[1] תלמוד ירושלמי שבת, מג, ב.
[2] מדרש רבה ויקרא טז, ח.
[3] דברים ד, ט.
[4] דברים ד, יז.
[5] ראה ריטב''א שבועות כז, א; לו, א; תוספות שבועות לו, א, ד''ה ושמור; זוהר הרקיע לרשב''ץ אות קיח; לבוש, עיר שושן סימן תכו, יא. וראה עוד מקורות רבים בספר ''הבריאות הלכה למעשה'' (פרקים א, ב) ובספר ''חיים בריאים כהלכה'' (פרק א).
[6] פרק ''שמירת בריאות הנפש''.

 

תגיות:הרב זמיר כהןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה