פיתוח האישיות

כיצד להינצל מהרגשת חוסר אונים בעקבות המצב הביטחוני?

מצב ביטחוני כמו זו הנוכחי יכול להביא אותנו למצב של 'חוסר אונים נלמד'. מהו המצב הזה וכיצד נקלעים אליו?

אא

בזמן שכולם מדברים על הסכנה ללכת ברחובות המדינה, נעלם מעינינו סיכון גדול לא פחות, בעל השלכות כבדות והרות גורל עבורנו. מסתבר, שהגנה פיזית בלבד, אינה יכולה להבטיח לנו לחיות בביטחון, שאנו כה זקוקים לו ומשוועים אליו. המצב הנוכחי, כמו אתגרים אחרים בחיים, יכול להוביל את כולנו למצב של חוסר אונים נלמד.

לדבריו של מייסד זרם ה'פסיכולוגיה החיובית', הפסיכולוג היהודי אמריקאי ד"ר מרטין סליגמן, האדם יכול להפוך את עצמו לחסר אונים, מדוכא ומיואש. האדם לא נולד חסר אונים אלא הוא עובר תהליך שבו הוא יכול ללמוד להפוך לכזה. במחקריו הוא גילה את ההבדל המהותי בין אנשים מלאי תקוה ואופטימיות לבין אנשים פאסימיים ומיואשים.

בתחילת דרכו, הוא השתתף במחקרים שונים שנעשו על בעלי חיים, שהמחישו את הדרך לרכישת חוסר אונים ואת הסכנה האיומה שבדבר. כלב הוכנס לתוך כלוב, שבריצפתו ניתן היה להפעיל מבחוץ זרם חשמל. החוקרים הפעילו את הזרם החשמלי בצורה מחושבת. בכל פעם שהכלב היה דורך על משבצת מסוימת, היה מופעל הזרם החשמלי.

כמובן שהוא מיד היה קופץ  ממקומו, כיון שזה כאב לו נורא. בסופו של דבר הכלב למד, דבר מפתיע לכשעצמו, שישנן מקומות שכדאי לו לדרוך עליהם, ומאידך ישנם מקומות מכאיבים שעליו להימנע מלדרוך עליהם.

לאחר מכן, המחקר עבר שינוי משמעותי. החוקרים החלו להפעיל את הזרם החשמלי באקראיות, כלומר שכל משבצת בכלוב הפכה למטרה בפוטנציאל להפעלת זרם חשמלי. בתחילה, ניתן היה לראות את הכלב קופץ מכאב, ובורח מיד למקומות הנוחים והמוכרים לו, שבהם לא הופעלו לפני כן זרמי חשמל. אבל שם המתינה לו ההפתעה, וגם שם הוא חווה כאב.

הדבר המדהים היה שבסופו של דבר, הכלב פשוט הפסיק לנסות לברוח מהכאב. זאת אומרת, שהובילו אותו למצב, שבו הוא חווה כאב מבהיל ומקפיץ, ובכל זאת הוא נשאר במקום ומפסיק לנסות ולהתחמק ממנו. הוא פשוט היה יושב ומיילל, סובל ומתייסר, אך נשאר במקום למרות כל הכאבים. הם כינו את התופעה הזו 'חוסר אונים נלמד'.

זהו מצב שבו לומדים ומבינים שלהשתדלות של הנפגע והמותקף אין השפעה, ולמרות כל הניסיונות הכאב יישאר, ולכן מפסיקים לנסות. אף אחד לא ינסה לשנות מצב שלא ניתן לשינוי. אתם לא תיראו אדם שמיכל הדלק שלו התרוקן והרכב נעצר, שימשיך לנסות להניע את הרכב, הוא יודע שלהתנעה אין שום קשר ושום השפעה כרגע, עד שהרכב לא יתודלק מחדש.

אם פעם חוויתם חוויה דומה, שבה כואב לכם בתחום מסוים בחיים, ואתם עדיין נשארים במקום ולא מנסים לשנות את המצב ולהפחית את הכאב או לסלקו, כעת אתם יודעים מדוע. קרוב לוודאי, שרכשתם לעצמכם דפוס התנהגות של חוסר אונים ואתם לא מאמינים שהפעולות שלכם יכולות לשנות את המציאות המכאיבה לכם.

האם המצב הביטחוני בו אנו נתונים כרגע ניתן לשינוי? האם לדעתכם לפעולות שלנו יכולות להיות השפעה על המציאות? בכל יום ויום אנו משוכנעים יותר ויותר שהסכנה יכולה להגיע ממקום לא צפוי, ממש מעבר לפינה, ממקומות שבהם הרגשנו בטוחים רק כמה ימים לפני כן. מה עובר לכם בראש לפני שאתם עולים על אוטובוס, או נכנסים למקום הומה אדם, או מזמינים טכנאי שיתקן לכם דבר מסוים בבית?

אין ספק, שהמצב הנוכחי יכול בקלות ללמד את כולנו להיות חסרי אונים, להרים ידיים ולהתייאש משינוי. כל סיטואציה שבה האדם לא מצליח להגיע למסקנה שבה הוא יכול לשנות את התוצאות שלה, תגרום לו ברבות העיתים לחוש מדוכא. המילה דיכאון, משמעותה היא לדכא את האון, את הכוח שיש לאדם. להיות חסר אונים פירושו להיות חסר כוח, חסר יכולת להשפיע ולשנות.

יכול להיות שאדם יחווה הרגשה דומה בנוגע לקריירה שלו. אולי הוא כרגע נמצא במקום שבו לא טוב לו, הוא לא ממצה את יכולותיו, התנאים לא מספקים אותו, החברה לא מתאימה לו והוא מאוד היה רוצה לבצע שינוי. מהו הגורם המשמעותי שישפיע על החלטתו? האם הוא ישאר במקום למרות הכאב או שהוא יקום ויעשה מעשה?

אדם אופטימי, שנוטה לראות את העתיד ואת עצמו באור חיובי, מלא בתקוה ואמונה שניתן תמיד לשנות, לעולם לא ירים ידיים. מצד שני, אדם פאסימי, שנוטה לראות הכל בצורה שלילית יתייאש וירים ידיים מהר מאוד.

מה האדם צריך לשנות כדי להיות אופטימי? מהי הדרך לרכישת אמונה פנימית חזקה בשינוי וראיית עתיד זוהר ומוצלח? במאמר הבא נדבר על הדרך לרכישת אופטימיות. 

לרכישת 2 הספרים של הרב מאיר גור ביחד עם דיסק במחיר מבצע, הקליקו כאן.

תגיות:מצב ביטחוניחרדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה