שבת

מלווה מלכה: להמשיך את קדושת השבת

מלווה מלכה היא סעודה שעורכים במוצאי שבת, ובה מלווים את שבת המלכה בצאתה בשירה ובסעודה, כדרך שמלווים מלך ומלכה בצאתם מן העיר

אא

מה. מלווה מלכה היא סעודה שעורכים במוצאי שבת, ובה מלווים את שבת המלכה בצאתה בשירה ובסעודה, כדרך שמלווים מלך ומלכה בצאתם מן העיר. הסעודה נקראת גם "סעודתא דדוד מלכא" (סעודת דוד המלך), שכן דוד המלך ביקש מה לדעת את יום מותו, וה גילה לו שהוא ימות בשבת, ומאז, בכל מוצאי שבת היה דוד עושה סעודה לבני ביתו, כדי להודות לה שלא מת (טעמי המנהגים שבת, אות תכה; ליקוטי מהרי"ח בשם סידור רבי שבתי סופר). נחלקו גדולי הפוסקים מה צריך להיות היקף סעודה זו, יש שאמרו שאפשר לעשותה במיני עוגות, ולעומתם יש שכתבו – וביניהם הגר"א - שחובה לאכול בה לחם משום ששמה היא סעודת מלווה מלכה.

נהגו לשיר בסעודת מלווה מלכה פיוטים שונים הקשורים לאליהו הנביא, שכאן על פי המדרש, בכל מוצאי שבת יושב אליהו הנביא ומונה וכותב זכויותיהן של ישראל.

למה. מקור המנהג הוא בתלמוד הבבלי: "לעולם יסדר אדם שולחנו במוצאי שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית", כלומר למרות שהוא שָׂבֵע (שבת קיט, ב).

כמו כן, מפורסם המדרש על עצם הלוז (המחברת בין הראש לעמוד השדרה) אשר איננה ניתנת להשמדה, וממנה קם הגוף בתחיית המתים. עצם זו נהנית רק מסעודת מלווה מלכה. מובא בספרים שמכיוון שעצם זו ניזונת רק במוצאי שבת, הרי שהיא לא נהנתה מאכילת עץ הדעת, ולכן לא נגזר עליה מיתה.

בשם האר"י נאמר, שהנשמה היתרה המלווה את האדם בשבת, אינה עוזבת אותו עד אחרי סעודת מלווה מלכה. מטעם זה נהגו רבים שלא לעשות מלאכה ולא להחליף את בגדי השבת עד אחרי הסעודה.

משהו מעניין לסיום. המהדרין מכינים לסעודת מלווה מלכה תבשיל מיוחד. בתלמוד מסופר על בית רבי אבהו, שהיו שוחטים בו בכל מוצאי שבת עגל, ורב אבהו היה אוכל ממנו כליה. כאשר גדל בנו, שאלו לשם מה צריך לשחוט עגל נוסף במוצאי שבת, מוטב להשאיר מהעגל ששוחטים בערב שבת כליה לצורך סעודת מלווה מלכה. שמעו בעצתו ושימרו מהבשר של ערב שבת מעט לצורך מוצאי שבת. בא אריה וטרף את העגל שהיה מיועד למוצאי שבת, ונמצא שלא הרוויחו דבר. מכאן יש ללמוד שראוי להדר ולהכין תבשיל מיוחד לכבוד סעודת מלווה מלכה, ולא להסתפק באכילת שיריים ממאכלי השבת.

שבחים וסגולות רבות נאמרו סביב סעודה זו. בגמרא מובא: "חמין (שתיה חמה) במוצאי שבת מלוגמא (רפואה), פת חמה במוצאי שבת מלוגמא", החיד"א כותב על סעודה זו: "סעודה רביעית אחר הבדלה פליאה נשגבה ומצלת מחיבוט הקבר". ומוסיף ר אלימלך מליזאנסק:"סגולה לנשים שלא יתקשו בלידתן, שיאכלו במוצש"ק איזה דבר לשם מצוות סעודת מלווה מלכה, ואף גם יאמרו בפה מלא לשם מצוות סעודת מלווה מלכה, ועל ידי זה ילדו בנקל בעזרת השם יתברך".

תגיות:מלווה מלכהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה