אמונה

האם היה עדיף לצדיק להיות חוזר בתשובה?

לאחר שידוע שבעלי תשובה זוכים למקום מיוחד בגן-עדן, האם עדיף להיות חוזר בתשובה?

  • ט"ז אלול התשע"ה
אא

שלום רב, ישנו עניין שמעסיק אותי רבות בזמן האחרון. אומרים כי:

א. במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד.

ב. עם צדיקים מדקדקים כחוט השערה.

ג. כשה' רוצה לעורר את האדם לתפילה ותשובה לעיתים מקשה עליו.

ד. כל מה שעושה הקב"ה לטובה הוא עושה.

ה. הקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים. מכל הנ"ל המסקנה שלי היא שלכאורה, שלא ברור לי למה לי לשאוף להיות צדיק? גם סובלים יותר, וגם בסוף אחרי הכל לא מגיעים לדרגת חוזר בתשובה. מקוה שהסברתי את עצמי. ברור לי שזה לא נכון, אבל אני לא יכולה להסביר לעצמי איפה הטעות. עוד שאלה מטרידה מה פתאום הקב"ה מתאווה לתפילה? ולמה הוא משיג אותה בדרך כזו של ייסורים?

* * *

שלום וברכה,

גם צדיקים חוזרים בתשובה. שהרי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא ייחטא. כולנו חוזרים בתשובה, גם הגדול שבצדיקים עושים תשובה ומתקדמים עוד ועוד.

הצדיק אמנם עובר קשיים גדולים יותר - אך מנגד זאת זוכה לחלקה אדירה וגבוהה בגן עדן. משה רבנו ודוד המלך זכו להתקרב עד כיסא הכבוד. וכל זאת בזכות צדיקותם הגדולה.

בעלי תשובה אכן יש להם זכות גדולה מאוד, אך אין פירוש הדבר ש"אוטומטית" הם נהיים גדולים יותר ממשה רבנו או אהרון הכהן... הכוונה באמירה זו היא, שבזכות שהם עשו תשובה והתגברו על החטא, אז יש להם אוצר מיוחד ששמור להם בגן-עדן, בדומה לכך,ישנו אוצר מיוחד ששמור ליהודים שנעלבים ואינם עולבים. אך ברור ומובן - שעיקר דרגתו הרוחנית של כל יהודי נקבעת רק לפי רמת לימוד התורה שלו וקיום המצוות שקיים בחייו, ובזה ודאי שתלמידי חכמים שעסקו בתורה ובמצוות דרגתם גבוהה יותר  - וכמובן שהדבר אמור גם על בעלי תשובה שנהיו לתלמידי חכמים, שאז זכו גם הם לדרגתם הגבוהה ביותר בכוחות עצמם. דוגמה מפורסמת לכך היא ברבי עקיבא.

בקיצור, גם חוזרים בתשובה בוחרים להיות צדיקים. וגם צדיקים בוחרים לחזור בתשובה מדרגתם הקודמת.

אך בסופו של דבר, העיקר הוא להיות צדיק. כי מי שבוחר להיות צדיק, יהיה קרוב יותר לה'. ויזכה בשפע של שכר נצחי בעולם הבא.

לגבי המשמעות של התפילות, המטרה של התפילה היא לתקן מחסום - שחוסם את השפע. הרי הקב"ה רוצה לתת טוב נגלה, ולא רק טוב נסתר. ולכן התפילות הן שפותחות את השפע לקבלת טוב נגלה. ועל כך הצדיק מתפלל.

עליך גם לזכור את מה שאמרו חז"ל, שאדם האומר "אחטא ואשוב" - לא נותנים בידו לעשות תשובה מן השמים. כל הרעיון של בעל תשובה, הוא שהוא באמת ובתמים עושה תשובה מתוך הכרה בחומרת חטאיו, ולא מי שחטא בכוונה כדי לשוב... הקב"ה הרי יודע לב וכליות וקורא את מחשבותינו, כך שאיננו יכולים "לשחק" בדבר הזה.

הקב"ה מתאווה לתפילה, נאמר בדרך משל, כי הרי הקב"ה ודאי אין לו תאוות כמו שאין לו כעסים. הכוונה היא שבאמצעות התפילה מתקיימת מטרתו הגדולה של הבורא להטיב לנבראיו, ולכן כביכול יש התאוות לתפילתם של צדיקים, שבכך נפתחים השערים שנועדו להיפתח בעבורם.

לגבי השאלה מדוע ה' גורם סבל ועוד

ולאחר מכן את המאמר "למה ה' ברא סבל בעולם"

בברכה,

דניאל בלס

תגיות:תשובהשאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה