חדשות בארץ

"אנחנו רק רוצים לחנך את הילדים במקום בו גדלנו"

שבוע וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים: רשיונו של גן הילדים ובית הספר הדתי ביסוד המעלה נשלל. הסיבה: מדובר במסגרת חינוך דתית בלב יישוב חילוני

אא

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, שללה ביום חמישי האחרון את רשיון הלימודים של גן הילדים ובית הספר הדתי ביסוד המעלה. בין הסיבות לביטול הרישיון, ציינה כהן עבירות בנייה המתקיימות לכאורה במבנה הגן ואי קבלת טופס 4 לשם אכלוס המבנה.

"ראש המועצה מערים קשיים ולא נותן אישור שימוש חורג במבנה וטופס 4", טוען מנהל הגן, הרב עינב וספי, ומוסיף כי הסיבה האמתית לביטול הרישיון נעוצה בעובדה שמדובר במסגרת חינוך דתית בלב יישוב חילוני.

אכן, במכתב ששלח אילן אור, ראש המועצה המקומית, למנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, כתב אור: "הרשות המקומית ביסוד המעלה בראשותי מתנגדת בכל תוקף להקמת בית ספר חרדי מכל סוג שהוא במועצה המקומית יסוד המעלה. המועצה המקומית יסוד המעלה הינה ישוב בעל צביון חילוני. לא ניתן יד למסגרת חינוכית שאינה מבטאת את צביון הישוב...".

שלילת רישיונו של בית הספר הכתה בתדהמה את תושביה הדתיים של יסוד המעלה. ביישוב מתגוררות כ-25 משפחות דתיות, אשר שורשיהן מיסוד המעלה.

"לא באנו לכאן מירושלים או מבני ברק כדי להשפיע על צביון המקום", אומר בכאב נועם וולפין, תושב המקום ואב לשלוש בנות, האמורות ללמוד בשנת הלימודים הקרובה במוסדות הדתיים. "אנחנו כולנו נולדנו כאן, בעמק החולה. כל ראשי המשפחות הדתיות של יסוד המעלה הם חוזרים בתשובה, שנולדו וגדלו כאן ובקיבוצים הסמוכים". וולפין מציין כי התושב, החדש יחסית, ביישוב, הוא דווקא ראש המועצה, אילן אור, ומוסיף כי "אולי לכן הוא אינו מבין את המרקם העדין השורר כאן בין התושבים".  

גן הילדים ביסוד המעלה קיים זה 13 שנה ולומדים בו 24 ילדים, בנים ובנות, בגילאי 3-5. בית הספר הדתי לבנות הוקם לפני כ-6 שנים. למוסדות מגיעים ילדים גם מישובים סמוכים, ובהם: שדה אליעזר, חולתה, ראש פינה, וכורזים.

גן הילדים מנוהל על ידי משפחת וספי ונקרא על שמה של בתם, מנוחה רחל ע"ה. הילדה, אז בת שנתיים, טבעה בגיגית בחצר הבית, לפני כחמש שנים ומאז נקרא הגן על שמה. הרב עינב וספי, מנהל הגן, בא ממשפחה למודת אסונות. אביו נהרג במלחמת יום הכיפורים, אחיו הבכור נהרג בלבנון. לפני כשש שנים עברה אחת הבנות תאונת דרכים קשה, שגרמה לקטיעת הרגל.

למרות האסונות הכבדים שפקדו את המשפחה, הרב עינב ורעייתו הרבנית ענת חנה ממשיכים בעשייה למען הציבור. המשפחה אהובה על כל תושבי יסוד המעלה, חילוניים ודתיים כאחד. כעת, הם חשים שבר על שבר, כשגן הילדים על שמה של ביתם, נסגר באטימות לב.

"האופציה הבאה היא לשלוח את הילדים לצפת", מסביר וולפין. "מדובר במרחק של חצי שעת נסיעה לכל צד. ילדים בני שלוש לא צריכים ליסוע רחוק כל כך בשביל גן ילדים. אנחנו משפחות מן המניין ביישוב. תושבי המקום לכל דבר, ומגיע לנו חינוך כלבבנו".

וולפין מציין כי שוררת אחדות בקרב התושבים, דתיים כחילוניים. "הסבים והסבתות של הילדים שלנו כולם חילוניים", הוא מציין. "אנחנו רוצים לשמור על דרכי שלום". וולפין מספר כי במקום פועל בית כנסת לאורך כל ימות השנה. "תושבי המקום, גם החילוניים, עושים שם 'בר מצוות'. גם ראש המועצה השתתף השבוע באירוע של המשפחה שלו, שהתקיים בבית הכנסת. ראש המועצה יודע שאין ביסוד המעלה שום חיכוכים בין הדתיים לחילוניים".

"אנחנו מאמינים שראש המועצה הוא אדם טוב", אומר וולפין. "יש לו לב חם ורחום והוא רוצה לעזור לתושבים. העובדה שהוא לקח על עצמו את ראשות המועצה מעידה על כך. אנחנו מעלים את המצוקה שלנו ומקווים שהיא תיפול על אוזניים קשובות".

במכתב ששלח יוני וייל, חייל בגדוד 39, תושב היישוב חולתה הסמוך, לראש מועצת יסוד המעלה נכתב: "השנה הנושא המרכזי במערכת החינוך הוא קבלת האחר. הייתכן שראש המועצה הנכבד לא נטען בערכים של קבלת השונה? שמירת אורח חיים דתי אינה וירוס ובוודאי אינם מגיפה... במלחמת יום כיפור יואב וספי עלה בין הראשונים להגן על רמת הגולן בראש גדוד שאני אחד מפקודיו. לחימתו, מסירותו ועוז רוחו היו מהגורמים העיקרים לבלימת הסורים מלדהור ולשטוף את יסוד המעלה ואת הגליל כולו. על כך קיבל את עיטור העוז. לימים שכלה משפחת וספי את בנה הבכור ארנון במלחמת שלום הגליל. נשארו עינב ואחותו ורד שחיפשו מענה ודרך רוחנית למצוקת הנפש וכאב האובדן. היכן רגישותך?"

וייל הוסיף כי "היית מעז לנסות ולסגור בית ספר לחילונים בשל נכונותם לקלוט ילדים עם בעיות קשב וריכוז או קשיי לימוד אחרים. לעינב מגיע פרס הוקרה על מסירותו והשקעתו בתחום החינוך כשהוא אינו מוותר על אף ילד יהיו קשיו גדולים. אני ממליץ לך, אור יקר, לאמץ לליבך את הקהילה החבדניקית ביסוד שמוסיפה המון ערכים כמו אהבת אדם עזרה לאביון והחלש והרבה שמחה אהבה מוסיקה ויהדות. בשם כל האנשים הדוגלים בפלורליזם הומניות ודמוקרטיה".

מדובר המועצה המקומית יסוד המעלה, יורם אבן צור, נמסר בתגובה כי "המועצה המקומית יסוד המעלה מגלה רגישות רבה לצורכי האוכלוסייה המגוונת המתגוררת בישוב יסוד המעלה. אי לכך, למגזרים שונים המבקשים ללמוד במסגרות לימוד ייחודיות קיימים פתרונות מערכתיים איכותיים באישור ובתיאום עם משרד החינוך. המועצה המקומית יסוד המעלה פועלת עפ"י חוק ומנהל תקין ובתאום מלא עם משרד החינוך, הוועדה לתכנון ובנייה ורשויות החוק הנוספות העוסקות בנושאים רגישים אלה. טובת הילדים והתלמידים ובטיחותם נמצאת בסדר עדיפות עליון".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "מתן רישיון לפתיחה ולקיום של מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים... כפוף לעמידה בהוראות חוק פיקוח על בית ספר... ההחלטה לבטל רישיון קיים לגן ילדים ... וכן שלא להעניק רישיון חדש לחברה לפתיחת וקיום בית ספר ניתנו בהתאם לדין לאור עבירות תכנון ובנייה שהתקיימו במתחם בו פעלו מוסדות החינוך, אי קבלת היתר לשימוש חורג, אי קבלת היתר אכלוס (טופס 4) והיעדר עמידה בתנאי היתר הבנייה, והכל כמופיע בהחלטות המנומקות שנשלחו בכתב... לאחר שהחברה הגישה ערר על ההחלטה בנוגע לבית הספר, העניין נדון בפני ועדת הערר הפועלת מכוח סעיף 14 לחוק הפיקוח, וכעת הצדדים ממתינים להחלטת הוועדה בעניין. לחברה פתוחה הדלת למצות את ההליכים הנדרשים ולפנות לוועדת הערר גם בעניין גן הילדים, בהתאם לקבוע בחוק הפיקוח".

עו"ד יעל טישלר, המייצגת את החברה שמפעילה את מוסדות החינוך הדתיים ביסוד המעלה, מסרה  בתגובה: "יו"ר המועצה המקומית עשה שימוש ציני בכח הרב שיש לו בוועדה לתכנון ולבנייה. כך, מזה 3 שנים פעל הגן ברישיון באותו מבנה ולא נתבקש לגביו בקשה לשימוש חורג, כפי שקורה ביחס לאלפי מוסדות חינוך אחרים בישראל הפועלים מתוך מבנה מגורים ללא אישור שימוש חורג. במהלך השנים האחרונות הושג היתר בנייה למבנה, הוכשרו עבירות הבנייה במקום והעמותה פעלה לקבלת כל האישורים הדרושים ובכלל זה אישורי בריאות ובטיחות הנדרשים להפעלת מוסדות חינוך".

"אולם", מוסיפה טישלר, "שיקולים זרים שקשורים בפחד של ראש המועצה מהציבור הדתי, הובילו את הוועדה לתכנון ולבנייה לדחות בקשה לאישור שימוש חורג לגן ילדים שפועל מזה 13 שנים ביישוב ומהווה המענה היחיד לציבור ההורים והתלמידים המבקשים להתחנך ברוח חב"ד... בכוונת העמותה להגיש ערר על החלטת המנכ"לית ביחס לגן בימים הקרובים. אני מקווה כי ועדת הערר המוסמכת לפי חוק פיקוח על בתי ספר להורות על מתן רישיון לגן ולבית הספר תדע להבחין באותם שיקולים זרים ולפסול את ההחלטה הזאת, שמקפלת בתוכה הפליה בוטה כנגד הציבור הדתי באזור". 

תגיות:גן ילדיםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה