עובדות ביהדות

10 עובדות על כוחות הטומאה

כיצד ייתכן שלטומאה יש כוח, ומה הקשר לנטילת ידיים בשחרית? 10 עובדות

אא

1. כוחות הקדושה וכוחות הטומאה - בספרי הקבלה מובא שה' ברא בעולמו שני מקורות של כוחות רוחניים. כוח אחד מהותו חיובית וטובה והוא מגביר את הקדושה בעולם. והכוח האחר נובע מכוחות הטומאה. כוחות אלו נקראים 'המרכבה הקדושה' ו'המרכבה הטמאה', ויש להם שמות קבליים נוספים.

2. כוחות הקדושה והטומאה משולים לאור ולחושך, שהם שני כוחות חזקים הקיימים בבריאה וכל אחד מהם שולט בזמן אחר.    

3. מטרתו של הכוח הנובע מהטומאה היא להתנגד לכוחות הקדושה ולהעמיד את בני האדם בניסיונות.

4. חשוב להבין שאין מדובר בכוחות עצמאיים, אלא בכוחות שנבראו ע"י ה' למען מטרות מוגדרות.

5. בצד הקדושה הופיעו נביאי האמת ובעלי רוח הקודש לדורותיהם. ואף בזמננו חיים צדיקי אמת, גדולי תורה, שה' מקבל את תפילותיהם באופן מיוחד, וברכתם עוזרת בזכות קרבתם הרוחנית לה' שהוא מקור הברכה.

6. בצד הטומאה הופיעו נביאי השקר, משיחי השקר בדורות שונים, מכשפים ושאר אנשים שעברו על איסורי התורה בתחומי אוב, ידעוני, דורש אל המתים ועוד. גם בזמננו עלולים להימצא אנשים הקשורים ל'מרכבה הטמאה', אם כי כיום העצמה הרוחנית שלהם פחותה.

7. בחומש בראשית נאמר: "ולבני הפלגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנות" רש"י במקום מביא את דבריו של רבי ירמיה בגמרא: "מלמד שמסר להם שם טומאה". כלומר, אברהם אבינו מסר לצאצאיו בני קטורה כוחות טומאה.

8. הרמח"ל בספרו "דרך השם" מבאר כי כוחות הטומאה חזקים בעיקר בלילה, וכה הם דבריו: "סידרה החכמה העליונה, שתהיה בלילה שליטה לכוחות הטומאה להתפשט בכל מרכבותיהם, וישוטטו ענפיהם בעולם".

9. נטילת הידיים בבוקר מטרתה היא להסיר את רוח הטומאה ששרתה על האדם בלילה. כי בזמן שהאדם ישן שורה רוח טומאה על גופו ובקומו משנתו, עם חזרתה של נשמתו, מאיר אור הנשמה על האדם ומסלק את רוח הטומאה מכל גופו, חוץ מהידיים. על ידי נטילת הידיים מסתלקת הרוח הרעה של האדם ומטוהר כל גופו לעבודת ה'. (הרמח"ל)

10. מובא בזוהר הקדוש שחרטומי מצרים היו בעלי כוחות טומאה חזקים, ועל ידי כוחות אלו שלטו על כל העולם. עוד מובא שבלעם היה המכשף הגדול ביותר בעולם, והוא כישף את ישראל, שלא יוכלו לצאת ממצרים. זהו פירוש הנאמר: "ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים הרי אנו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים", כי בורא העולם, השולט על כל הכוחות, ביטל את כוחות הכישוף של בלעם.

תגיות:טומאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה