פיתוח האישיות

כתבו מכתב ואל תשלחו אותו. מדריך להתמודדות עם כעס

קיימים סוגים רבים של טכניקות וכלים, שימנעו מהכעס מלהופיע בלבבנו מלכתחילה, או לפחות יעזרו לנו להירגע לאחר שכבר תקף אותנו הכעס. להלן 6 כלים שיסייעו לנו לשלוט על הרגש החזק הזה

אא

אין כל סיבה לחזור שוב ושוב על התקפי הזעם ועל ההתפרצויות שלנו, ברציפות ובאורח אין-סופי. אנו מסוגלים להשתנות. כל עוד אנחנו חיים, ביכולתנו לבחור את הדרך הנכונה לחיות את חיינו.

להלן שש כלים שיסייעו לכם להתמודד עם כעסים:

כלי 1 – ספרו מאחת עד עשר.

השיטה הקלאסית שעוזרת לשחרר את הכעס לפני שמתפרצים היא לספור מאחת עד עשר. יש אנשים שסופרים מאחת עד עשרים, ויש הזקוקים להגיע אפילו עד חמישים. לפעמים זה אפילו יותר יעיל, כשחוזרים לאחר כל מספר שסופרים על המילים "רגוע יותר ויותר". אולי אצלכם ישפיעו יותר המילים "מאוזן ושקול", או "סבלנות וענווה", או "שקט ושלווה". התאמנו בכך כאשר אינכם כועסים, וכך הטכניקה הזו תהיה בעלת השפעה מרגיעה יותר כשבאמת תזדקקו לה.

כלי 2 – נשמו נשימות איטיות ועמוקות.

נשמו נשימות איטיות ועמוקות, בכדי להגיע למצב רגוע יותר, וכדי לשחרר את המתח והכעס. ברגע שאתם מבחינים במצב של כעס בלבכם, נשמו לאט ועמוק, ואז נשפו את האוויר החוצה באיטיות. כאשר אתם מוציאים את האוויר מהריאות, הרגישו את כל הכעס, התסכול והמתח יוצאים לכם מן הגוף.

כאשר אתם שואפים אויר לתוך הריאות, בנשימה איטית ועמוקה, הרגישו את החמצן הטרי ממלא אתכם באנרגיה רעננה, ומעניק לכם תחושות חזקות יותר של שלווה ורוגע. הכירו תודה על שאתם חיים ועל כל נשימה ונשימה שאתם נושמים. אם מחשבותיכם מרחפות לעולמות אחרים וזועמים יותר, החזירו אותן בשלווה לנשימות שלכם. בדומה לכלי מס' 1, ככל שתתאמנו יותר בשיטת הנשימות הזו, היא תשפיע עליכם מהר יותר.

כלי 3 – נסו להירגע ע"י הליכה, ריקודים או גינון.

חפשו דרכים בריאות לשחרר את העצבים שלכם. פעילות פיזית משחררת כעסים. צאו להליכה מהירה, לריצה קלה, נסו לרקוד, או נקטו בפעילות פיזית אחרת, כמו קפיצה בחבל או קפיצה על טרמפולינה קטנה. פעילות שכזו תשחרר אתכם מכעסים, תסכולים ומתח.

כלי 4– כתבו מכתב, ואל תשלחו אותו.

כתבו מכתב זועם, אך אל תשלחו אותו. רשמו את כל מחשבות הכעס שלכם במכתב המיועד לאדם שעליו אתם כועסים. מכיוון שאינכם מתכוונים לשלוח את המכתב, תוכלו להתבטא באופן ספונטני וחסר-עכבות.

לאחר מכן, וודאו שאתם קורעים את המכתב הזה לפיסות קטנטנות. ודאו באופן מוחלט שאיש מלבדכם לא יראה את המכתב שכתבתם. ביטוי הרגשות שלכם בכתב עשוי לשחרר את הכעס שצברתם בתוככם, בצורה שאיננה מזיקה לאיש.

חשוב לציין: גם אם לא סיימתם לכתוב את כל מה שרציתם לומר, חשוב עדיין שתקרעו את המכתב, אם אתם נאלצים לצאת מהחדר. תמיד תוכלו לחזור על דבריכם במכתב הדמיוני הבא שתכתבו. הנזק שייגרם אם אדם אחר יראה את מה שכתבתם בשביל להקל על הכאב שלכם, עלול להיות עצום.

כלי 5 – מה הייתם מציעים לאדם אחר?

כשאתם מתחילים לכעוס, שאלו את עצמכם: "מה הייתי מציע לאדם אחר אילו היה במצב דומה?" הרבה יותר קל לומר לאחרים מדוע אין צורך לכעוס. אם תסתכלו על האירוע כאילו שוחחתם עליו עם מישהו אחר, יהיה לכם הרבה יותר קל למצוא דרך יעילה יותר לפתרון הבעיה.

רעיון דומה הוא לשאול את עצמכם: "מה היה מציע לי אדם חכם במצב הזה?" יתכן שתבחרו לחשוב על אדם חכם ספציפי שאתם מכירים או שקראתם עליו. נסו לדמיין מה הוא היה מציע לכם לעשות. שיטה זו תסייע לכם להשיג את הידע שכבר קיים במאגר העצום שבראשכם, ופשוט אינכם מצליחים להגיע אליו ללא הטכניקה הזו.

כלי 6 – נהלו יומן הצלחות.

נהלו לעצמכם יומן שמתעד את הפעמים שהצלחתם להתגבר על הכעס ולחזק את השליטה העצמית שלכם. בכל פעם שאתם מתמודדים בהצלחה עם מצב מורכב, רשמו כיצד עשיתם זאת. בעזרת תיעוד ההצלחות, אתם מזכירים לעצמכם באיזו דרך ולמה אתם מסוגלים להגיע.

בהרצאה הבאה מציע הרב יצחק פנגר טיפים נוספים להתמודדות עם כעסים:

 

תגיות:כעס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה