בריאות ותזונה

הרפורמה והשינויים בבריאות הנפש - כל מה שחשוב לדעת

מה הולך להשתנות, מי זכאי לקבל טיפול נפשי, באילו שירותים מדובר, איפה אוכל לקבל את הטיפול, וכמה זה יעלה לי? מומחי "כללית" עונים תשובות לכל השאלות החשובות על הרפורמה בבריאות הנפש

אא

החל מהשבוע, משהו גדול מתחיל, כאשר יתבצע שינוי משמעותי ברפואה בישראל: האחריות על תחום בריאות הנפש תעבור ממשרד הבריאות לקופות החולים.

- מה זה אומר מבחינתכם?

המשמעות העיקרית היא שאתם, לקוחות הקופות, תוכלו לקבל שירותי ייעוץ וטיפול נפשי בדומה לכל שירות אחר של רפואה יועצת (למשל אורתופדיה ועיניים).

הטיפול ייעשה, בין היתר, בעשרות מרפאות לבריאות הנפש של הקופות בקהילה הפזורות ברחבי הארץ, ובבתי החולים. השינוי צפוי להביא לשיפור משמעותי באיכות, בזמינות ובנגישות השירות שתקבלו בתחום בריאות הנפש. מכיוון שכל שינוי גדול גורר אחריו שאלות רבות. ננסה להשיב כאן על המרכזיות שבהן.

- מי זכאי לקבל טיפול נפשי?

כל מבוטח עם אבחנה או חשד לאבחנה בתחום בריאות הנפש.

- אילו שירותי בריאות נפש כלולים בסל הבריאות?

סל שירותים אמבולטוריים: 1. שירותי אבחון, הערכה, ייעוץ וטיפול פסיכותרפי, התערבות במשברים, טיפול אישי, טיפול משפחתי, טיפול קבוצתי, מעקב תמיכה ואחזקה וביקורי בית. 2. טיפול יום. 3. מתן חוות דעת פסיכיאטרית או תעודה רפואית על מבוטח, לאחר בדיקה במרפאה, על פי הוראת הפסיכיאטר המחוזי או על פי צו בית המשפט בהליך פלילי, בהתאם להוראות חוק טיפול בחולי נפש. 4. שירות למבוטח המקבל שירות מרפאתי, לצורך סיוע בהגשת בקשות לוועדת שיקום אזורית לפי חוק שיקום חופי נפש בקהילה, ובכלל זה הכנת חוות דעת לוועדה.

סל השירותים בתחום האשפוז: 1. שירותי חירום ומיון. 2. שירותי אשפוז פסיכיאטריים, אשפוז יום. 3. ייעוץ וטיפול באשפוז בבתי חולים כלליים. 4. אשפוז מבוטח לצורך הסתכלות, על פי הוראת הפסיכיאטר המחוזי או על פי צו בית המשפט בהליך פלילי, בהתאם להוראות חוק טיפול בחולי נפש, ומתן חוות דעת פסיכיאטרית או תעודה רפואית, לאחר בדיקה בחדר מיון או לאחר אשפוז, לצורך הליך כאמור. 5. שירות למבוטח באשפוז או באשפוז יום לצורך סיוע בהגשת בקשות לוועדת שיקום אזורית לפי חוק שיקום נכי נפש בקהילה, ובכלל זה הכנת חוות דעת לוועדה.

שימו לב: השירותים יינתנו על בסיס שיקולים קליניים ומקצועיים של אנשי המקצוע המטפלים, כבכל מקצועות הרפואה.

- האם יש צורך בהפניה לקבלת טיפול נפשי?

כן. תחום בריאות הנפש שייך לרפואה יועצת (בדומה לרפואת עיניים ואורתופדיה, בין היתר). המשמעות היא כי על מנת לקבל את שירות בריאות הנפש בקהילה, בכל אחד ממסלולי הטיפול, יש צורך בטופס הפניה, למעט פנייה ישירה המתאפשרת רק לרופא ליאזון ולמטפל עצמאי. את ההפניה יכול לספק רופא המשפחה, רופא ליאזון או רופא יועץ (לדוגמה, רופא נשים שמאבחן תסמינים של דיכאון אחרי לידה אצל מטופלת).

- האם יש הגבלה למספר הטיפולים שאוכל לקבל?

כל אדם יקבל טיפול נפשי לפי מצבו הבריאותי, על פי צרכיו ומצבו, בהתאם להמלצת הגורם המטפל ולאישור הגורמים הרלבנטיים, ובתנאי שיש לו אבחנה או חשד לאבחנה בתחום בריאות הנפש.

- אצל מי אוכל לקבל את הטיפול?

מסלולי הטיפול בקהילה: מרפאות בריאות הנפש (מרפאות אורגניות) - מרפאות אלו פרוסות ברחבי הארץ ומורכבות מצוות רב מקצועי: פסיכיאטר, עובד סוציאלי, פסיכולוג ואחות.

רופא עצמאי - בדומה לתחומים אחרים ברפואה היועצת, ניתנים שירותי בריאות נפש על ידי רופאים עצמאיים, מומחים בפסיכיאטריה כללית או בפסיכיאטריה של ילדים ונוער.

מטפל עצמאי (פסיכותרפיה) – פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים הנותנים טיפולי פסיכותרפיה שלא במסגרת המרפאות לבריאות הנפש, אלא בקליניקה הפרטית. הטיפול במסלול זה ניתן בתשלום בהשתתפות המטופל.

ספק פרטי - השירות ניתן במכונים פרטיים הכוללים צוות רב מקצועי ובכפוף לטופסי התחייבות.

מסלולי הטיפול בבתי החולים: חדר מיון - בתי חולים פסיכיאטריים. חדר מיון - בתי חולים כלליים. אשפוז/אשפוז יום.

מרפאה אמבולטורית בבית חולים - במקביל למרפאות בריאות הנפש בקהילה, קיימות מרפאות לבריאות הנפש בבתי חולים פסיכיאטריים ובבתי חולים כלליים. מרפאות אלו כוללות: פסיכיאטר, פסיכולוג, עובדת סוציאלית ואחות.

יחידת טיפול יום - טיפול יום הוא חלופה לאשפוז. מסגרת זו מתאימה למטופלים המגיעים מהקהילה שלא זקוקים לאשפוז בבית חולים ושקיימת עבורם מסגרת טיפול נוספת.

 

רופא המשפחה - החוט המקשר

- מדוע חשוב שרופא המשפחה יידע על הטיפול הנפשי שאני מקבל?

התפיסה העומדת ביסוד הרפורמה היא כי בריאות הנפש ובריאות הגוף הולכות יד ביד. רופא המשפחה הוא החוט המקשר בין כל הרופאים המומחים איתם בא המטופל במגע, וזאת על מנת שיוכל להעניק את הטיפול הכוללני הטוב ביותר.

מכיוון שיש קשר בין תופעות נפשיות לגופניות (למשל מחלות כמו סכרת ויתר לחץ דם המושפעות ממתח נפשי), מידע על קשיים נפשיים של האדם יסייע לרופא לאיתור מוקדם ולמניעה של תחלואה גופנית האופיינית לאוכלוסיות מסוימות.

בנוסף, מידע על הטיפול התרופתי שמקבל מטופל, לרבות טיפול תרופתי פסיכיאטרי, קריטי לרופא המשפחה כדי למנוע תגובות נגד בין־תרופתיות שעלולות לסכן את המטופל.

- אם אני מטופל בבית חולים פסיכיאטרי, אוכל להמשיך בטיפול באותו מקום גם אחרי תחילת הרפורמה, אתמול, ה-1 ביולי?

כן, לצורך כך זקוק המטופל לטופס 17 עבור טיפול במרפאה בבית החולים.

- מה בנוגע למי שמטופל במרפאות חוץ פסיכיאטריות של בית חולים כללי?

מטופל במרפאת חוץ של בית חולים יזדקק לטופס התחייבות (טופס 17) לצורך המשך הטיפול, כמקובל לגבי תחומי הרפואה האחרים.

- אני רוצה להמשיך בטיפול אצל אותו פסיכיאטר, זה אפשרי?

מטופל שטופל על ידי פסיכיאטר במערכת הציבורית יוכל להמשיך להיות מטופל על ידו, אם אותו פסיכיאטר נכלל באחד ממסלולי הטיפול של כללית, ובכפוף לאישורים הנדרשים באותו מסלול.

- אני זקוק לעזרה מידית, למי ניתן לפנות?

כמו לפני כניסת הרפורמה לתוקף, ניתן לפנות לחדרי המיון של בתי החולים הפסיכיאטרים. בכל בית חולים לבריאות הנפש קיים חדר מיון פסיכיאטרי הפעיל 24 שעות ביממה, וניתן לפנות אליו ללא צורך בתשלום או בטופס התחייבות (טופס 17).

ניתן לפנות לחדרי המיון של בתי החולים הכלליים, בהם נמצאים יועצים פסיכיאטריים. התשלום במקומות אלו הוא בהתאם לכללים המקובלים בפניה לחדר מיון בבית חולים כללי. בשעות הפעילות ניתן לפנות לעזרה במרכזים לבריאות הנפש בקהילה.

- אצל מי אוכל לקבל טיפול פסיכולוגי (פסיכותרפי) במסגרת הרפורמה?

בכל מרפאה לבריאות הנפש יימצא באופן קבוע פסיכולוג. בנוסף, אפשר יהיה לקבל טיפולים פסיכותרפיים במסלול טיפול עצמאי על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדים סוציאליים, הנמצאים בהסכם עם הקופה.

הביקור הראשון אצל מטפל עצמאי משמש לאבחון (ביקור אינטייק) ולא מצריך טופס הפנייה (פנייה ישירה). לפגישות המשך דרוש אישור מהפסיכולוג המחוזי.

- אני לא מרגיש בנוח להגיע למרפאה כדי לקבל טיפול, מה עושים?

כאמור, קיימת אפשרות לקבל טיפול אצל מטפל עצמאי בקליניקה פרטית ולא במרפאה, או אצל רופא פסיכיאטר עצמאי בקליניקה הפרטית ולא במרפאה. שימו לב: טיפול אצל מטפל עצמאי כרוך בתשלום השתתפות של המטופל.

 

כמה זה יעלה לנו?

- כמה אצטרך לשלם עבור הטיפולים?

טיפול במרפאת בריאות הנפש בקהילה או אצל רופא פסיכיאטר עצמאי או במרפאה פסיכיאטרית בבית חולים לבריאות הנפש עבור בדיקת רופא - תשלום אגרה רבעונית (כל שלושה חודשים) בסך 24 שקלים (נכון ליולי 2015).

טיפול במרפאת חוץ בבית חולים כללי - תשלום אגרה רבעונית (כל שלושה חודשים) בסך 32 שקלים (נכון ליולי 2015).

טיפול במסלול מטפל עצמאי לטיפולים פסיכותרפיים - השתתפות עצמית של 55 שקלים לביקור הראשון ו־132 שקלים החל מהביקור השני (נכון ליולי 2015).

כמו ברפואה הכללית, מבוטחים בעלי נכות רפואית של 40% ומעלה מטעם הביטוח הלאומי פטורים מתשלומי האגרות האלה.

- מה עושים כשחולה פסיכיאטרי זקוק לביקור בית?

מטופל במסגרת מרפאה לבריאות נפש, שלא יכול להגיע למרפאה, זכאי לביקור בית על ידי מטפלים מצוות המרפאה.

- מי יכול לתת לי מרשם לתרופות הרגעה במקרה הצורך?

רופא פסיכיאטר או רופא המשפחה.

- האם יש לי אפשרות להחליף את המטפל שלי?

 כן, בכפוף לכללי ההצמדה לרופא. זאת אומרת שבכל מסלול טיפול יש פרק זמן מינימלי שבו המטופל חייב להיות צמוד לאותו המטפל. למשל, תקופת ההצמדה לרופא פסיכיאטר במרפאת בריאות הנפש היא חודש אחד. זאת אומרת שאם רוצים לעבור מטפל, הדבר אפשרי אחרי חודש מתחילת הטיפול. ההצמדה ניתנת להתרה בתנאים מסוימים. במידה שהמטפל אינו רופא אלא פסיכולוג או עובד סוציאלי - כללי ההצמדה לא חלים עליו.

תגיות:בריאותנפשפסיכולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה