בריאות ותזונה

פיתוח ישראלי יזהה את הסיכוי ללקות בסרטן ובמחלות גנטיות

כלי אינטרנטי חדש יאפשר לכל רופא לזהות את המוטציות הגנטיות של מטופליו ולהעריך את סיכוייהם לחלות במחלות תורשתיות ובסרטן לסוגיו השונים

אא

חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים פיתחו כלי אינטרנטי חדש, שיאפשר לכל רופא לזהות את המוטציות הגנטיות של מטופליו, להעריך את סיכוייהם לחלות במחלות תורשתיות ובסרטן לסוגיו השונים ולהתאים את הטיפול התרופתי הטוב ביותר למטופל.

התוכנה החדשה מזהה, על פי המיפוי הגנטי של המטופל, האם הגנים קשורים למוטציה של גנים אחרים הגורמים למחלות שונות. כך יוכלו הרופאים לבדוק בקלות באילו מחלות עלול ללקות נשא הגן.

"זו שיטה מהירה, ללא עלות וללא בזבוז זמן מיותר, המאפשרת גילוי מהיר של הגנים שגורמים למחלות", אמר ד״ר יובל טבח, חוקר במכון למחקר רפואי ישראל־קנדה באוניברסיטה העברית, שאחראי על הפיתוח שנעשה בשיתוף עם אוניברסיטת הרווארד.

בריאות וטכנולוגיה (צילום: shutterstock)בריאות וטכנולוגיה (צילום: shutterstock)

כיום, הדרך לזהות את הקשר בין הגן הפגום לבין המחלות שהוא עלול לגרום להן היא ארוכה ומורכבת. זוהי הסיבה לכך שלרוב מתמקדת הרפואה בטיפול במחלה ולא בזיהוי הגנטי שלה, ואז היא עלולה לחזור אצל קרובי משפחה אחרים, בלי שצפו זאת מראש והקדימו רפואה למכה באמצעות טיפול מונע.

לדברי החוקרים, מהמערכת ניתן להפיק עוד תועלות, כגון מציאת טיפולים תרופתיים קיימים שיסייעו להתמודדות מול מחלות אחרות, מלבד אלה שנועדו לרפא מלכתחילה. "נוכל לגלות זאת באמצעות מציאת קשרים בין מחלות שונות, הנובעים מהרצף הגנטי. באמצעות המערכת אנו צופים שנגלה כי שילובים של תרופות קיימות יכולים לעזור בפתרון בעיות בריאות נוספות".

בינתיים משמשת הטכנולוגיה לצורכי מחקר נוספים באוניברסיטה העברית, ובעתיד היא צפויה להגיע לבתי החולים ומטופלים יוכלו להיעזר בה. "נוכל לערוך את הבדיקה בקלות לכל חולה שיגיע עם מיפוי גנטי.

אמנם כיום העלות של מיפוי גנטי היא גבוהה - כ-1,000 דולר, ובגללו רוב החולים לא מבצעים בדיקה זו. ד"ר טבח מקווה שתוך שנים בודדות בדיקות המיפוי יוזלו משמעותית, ואז זה יהיה נגיש לקהל הרחב.

בשנים הקרובות תתמקד המעבדה בזיהוי גנים שיכולים להאט את הזקנה ולהגן מפני סרטן, ובמודל נוסף שיסביר עשרות מחלות נירולוגיות.

תגיות:בריאותסרטןמחלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה