דמויות ביהדות

רבי עקיבא

עקיבא התבייש תחילה ללכת ללמוד, משום שלפי רמתו היה צריך ללמוד עם ילדים, אך רחל עודדה אותו, והוא הלך ללמוד יחד עם בנו – הכל מהתחלה

אא

1. מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות היה רבי עקיבא בן יוסף; דמות למסירות נפש על התורה, אשר הטביע את חותמו על הלכות רבות, ושמו מוזכר בתלמוד קרוב ל-1500 פעמים. הוא חי בין השנים 17 ו-137 לסה"נ. 
2. בעודו "עם הארץ", היה עקיבא רועה את צאנו של כלבא שֹבוע, שהיה עשיר גדול. רחל, בתו של כלבא שבוע, נישאה לרבי עקיבא בתנאי שילך ללמוד תורה. על אף היותו עם הארץ בן 40, האמינה בו רחל בשל מידותיו הטובות.
3. כלבא שבוע התנגד בכל תוקף לנישואי עקיבא ורחל, והדיר את רחל בתו מנכסיו. בעקבות כך, התגוררו עקיבא ורחל בבית תבן, וחיו בעוני ובדוחק רב.
4. עקיבא היסס תחילה ללכת ללמוד תורה, שהרי בן 40 הוא, ואפילו אינו יודע קרוא וכתוב. יום אחד, עמד והתבונן באבן חלולה, וראה ש"אבנים שחקו מים" – טפטוף בלתי פוסק של מים חקק חור באבן. 
5. המראה עורר תקווה בלבו של עקיבא, והוא למד קל וחומר: אם המים הרכים מסוגלים לחקוק את האבן הקשה – הרי דברי תורה, שקשָה כברזל, בוודאי מסוגלים לחקוק את לבו הרך של עקיבא.
6. עקיבא התבייש תחילה ללכת ללמוד, משום שלפי רמתו היה צריך ללמוד עם ילדים, אך רחל עודדה אותו, והוא הלך ללמוד יחד עם בנו – הכל מהתחלה.
7. לאחר עשרות שנים של עמל תורה, בתמיכתה ובעידודה של רחל, הופך עקיבא לתנא גדול ובקיא בכל התורה כולה. רבותיו הם רבי יהושע בן הורקנוס ורבי יהושע בן חנניה (רבותיו היו רבי אליעזר ורבי יהושע ב"ח. עיין בפירוש המשניות לרמב"ם בהקדמתו [שושלת מסירת התורה]), שניהם תלמידיו של רבי יוחנן בן זכאי, והם מראשי הסנהדרין. 
8. אחרי עשרות שנות לימוד, חוזר רבי עקיבא לביתו ועמו 24,000 תלמידים. אז מצביע רבי עקיבא על רחל, פונה אל אלפי התלמידים ואומר את המשפט המפורסם: "שלי ושלכם, שלה הוא" [התורה].
9. מתלמידיו המפורסמים של רבי עקיבא: רבי שמעון בר יוחאי ורבי מאיר בעל הנס. 
10. מאמרותיו המפורסמות של רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה", "כל דעביד רחמנא – לטב עביד" [כל שעושה הקב"ה – לטוב עושה].

תגיות:רבי עקיבאתנאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה