בריאות ותזונה

פריצת דרך בטיפול בחולי פיברומיאלגיה

מחקר פורץ דרך: שהיה בתא לחץ אוויר עשיר בחמצן שיפרה באופן משמעותי את מצבן של 70% מהנשים הסובלות מפיברומיאלגיה

אא

מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב ובמרכזים רפואיים בארץ, בשיתוף עמיתים מאוניברסיטת רייס בארה"ב מורה כי שהיה בתא לחץ אוויר עשיר בחמצן משפרת באופן משמעותי את מצבם שלחולי פיברומיאלגיה. המחקר התפרסם בחודש יוני 2015 בכתב העת  PLOS One.

פיברומיאלגיה הינה תסמונת כאב כרונית הפוגעת בכ-2%-4% מהאוכלוסייה בעולם המערבי, כאשר 90% מהחולים הן נשים. המחלה מופיעה בעיקר בעקבות שלושה מצבים: חבלת ראש, זיהום המערב את מערכת העצבים או סטרס נפשי קשה ומתמשך. מקורה של המחלה עדיין לא ידוע ולכן הטיפול הניתן מתייחס רק לסימפטומים ויעילותם מוגבלת.

(צילום: באדיבות בי"ח אסף הרופא)(צילום: באדיבות בי"ח אסף הרופא)

החידוש במחקר הנוכחי הוא גילוי הגורם הראשוני למחלה - שיבוש במנגנון מוחי האחראי לעיבוד הכאב. המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 60 נשים בגילאי 67-21, שאובחנו כסובלות מפיברומיאלגיה לפני יותר משנתיים. בתחילת המחקר נערך למשתתפות מיפוי מוח ברזולוציה גבוהה, שמציג את פעילות המוח באמצעות כלים אנליטיים. לאחר-מכן חולקו הנשים לשתי קבוצות, כאשר מחצית מהן קיבלו את הטיפול, והמחצית השנייה שימשה כקבוצת ביקורת.

קבוצת המחקר הגיעה לתא הלחץ בבית החולים "אסף הרופא" חמש פעמים בשבוע במשך חודשיים, ונחשפה ל-100% חמצן בלחץ של שתי אטמוספירות למשך שעה וחצי בכל ביקור.

התוצאה מעודדת ביותר: מצבן של כ-70% מהנשים שטופלו בתא הלחץ השתפר במידה כזאת שלא ניתן עוד להגדירן כחולות פיברומיאלגיה. בתום סדרת הטיפולים, עברו המשתתפות מיפוי מוח נוסף ונמצאו שינויים במבנה מוחן, התואמים לשיפור במצב הקליני.

החוקרים מצאו שינויים במוח המטופלות, התואמים לשיפור במצב הקליני, וזיהו במדויק את האזורים במוח האחראים על הפיברומיאלגיה. למעשה, אותר מקור התסמונת שהוא פגיעה במנגנון עיבוד הכאב במוח. הטיפול בתא לחץ מטפל בשורש הבעיה ומתקן את רקמת המוח הפגועה, ולכן הוא יעיל כל-כך. ד"ר אפרתי, מעורכי המחקר, מציין כי ייתכן שבעתיד ניתן יהיה לאבחן פיברומיאלגיה על סמך המאפיינים הנצפים במיפוי המוח.

תגיות:רפואהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה