הרב יצחק זילברשטיין

לבישת חליפה מהודרת אך קצרה, או חליפה ישנה כמידתו

מסתפק האיש: איזו חליפה עדיף שאלבש בשבת, את החליפה הישנה, שהיא כמידתי ממש, או שמא את החליפה החדשה, שאמנם קצרה, אך נאה ומהודרת?

אא

מעשה ביהודי עני ואביון, שהיתה לו חליפה אחת בלבד לשבת קודש, אותה לבש במשך שנים רבות, וכבר התיישנה מאוד. ביום מן הימים, פותח האיש את דלת ביתו, ומגלה לפניו חבילה, שנשלחה אליו מאת קרובו העשיר שדר בחו"ל. פְּתחה ו...אור בעיניים – בחבילה הונחה חליפה מהודרת, מבד יוקרתי ומשובח, 'לכבוד שבת קודש'!

האיש מדד את החליפה, והתברר שהיא אינה תואמת בדיוק למידתו, אלא קטנה מעט, המכנסיים מוגבהים מעט מעל הנעליים, והשרוולים אינם מגיעים לקצה היד... אמנם רוב העולם אינם לובשים חליפה ומכנסיים באופן כזה, שאינו תואם בדיוק למידתם, אך ניתן למצוא מקצת בני אדם שכן לובשים מידה קצרה מעט ממידתם.

כעת מסתפק האיש: איזו חליפה עדיף שאלבש בשבת, את החליפה הישנה, שהיא כמידתי ממש, או שמא את החליפה החדשה, שאמנם קצרה, אך נאה ומהודרת?

שאלה זו הובאה לפני הגה"ק ה'בן איש חי' זי"ע (תורה לשמה סי' צ"ט), והשיב עליה כדלהלן:

אותה חליפה שהיא כמידתו, היא יותר משובחת ומובחרת לכבוד שבת, אף על פי שהיא ישנה, יען כי בגד קצר, הוא גרוע הרבה, ואף על פי שהוא חדש ונאה. ומניין הראיה לכך? – מהדין הנפסק ברמב"ם לגבי בגדי כהונה (הל' כלי המקדש ח'-ד'): "בגדי כהונה מצוותן שיהיו חדשים נאין ומשולשלין, כדרך בגדי הגדולים, שנאמר 'לכבוד ולתפארת'. היו ארוכים יתר על מידתו, או קצרים פחות ממידתו - עבודתו פסולה. היו משוחקין... עבודתו כשרה". ופירוש 'משוחקין' - ישנים.

הרי לך – אומר הבן איש חי – שבגדים קצרים גרועים יותר מישנים, כי בישנים עבודתו כשרה בדיעבד, ובקצרים פסולה. ומכאן נשמע לנידון שאלתנו, שיש ללבוש לכבוד שבת קודש את החליפה הישנה שהיא כמידת האיש, ולא את הקצרה, כי זה שהוא כמידתו נחשב מכובד יותר. עד כאן דברי רבינו הבן איש חי.

ויש להעיר על דברי קודשו, שהנה ביאר הרמב"ן (בסה"מ מל"ת קס"ד) שטעם הפסול של כהן העובד בבגדים שקצרים ממידתו, הוא, שמאחר ואין כל גופו לבוש בהם, הרי הוא כ'מחוסר בגדים'. וממילא נוכל לומר שבנוגע לבגדי שבת (שאין בהם את החיסרון של מחוסר בגדים), יתכן שבגד קצר מהודר ונאה, טוב יותר מישן כמידתו.

אולם, יעויין במנחת חינוך (מצוה ק"נ) שכתב: "מלשון הרמב"ם שהתחיל 'בגדי כהונה מצוותן שיהיו נאים וכו' שנאמר 'לכבוד ולתפארת'... היו ארוכים יתר ממידתן או מקורעין, עבודתו פסולה', משמע, שפסולים מטעם זה שאינם נאים, אבל לא מחמת חסר בגדים או יתיר בגדים". ואם כן, לאור דברי הרמב"ם, אכן ניתן ללמוד שיש יותר כבוד ותפארת בבגד ישן כמידתו.

במה דברים אמורים – הוסיף מו"ר שליט"א – באופן שלובש חליפה ישנה זו אך ורק בשבתות, אך אם לובשה גם בימות החול – אזי יש להעדיף ללבוש בשבת את החליפה החדשה, שהרי דרשו חז"ל (שבת קי"ג.) על הפסוק וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ (ישעיהו נ"ח), "וכבדתו" - שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול, (והמשנ"ב בסי' רס"ב סק"ה הביא בשם האר"י, שטוב שלא ילבש בשבת מכל מה שלבש בחול, אפילו חלוק)! כמו כן, אם יהיה האיש לבוש בשבת, בדיוק כפי שלבוש בחול, קיים חשש שחלילה יבוא לשכוח את השבת הקדושה, ולכן יעדיף ללבוש את החליפה החדשה.

לסיכום: יש להעדיף ללבוש בשבת קודש את החליפה הישנה שהיא כמידתו. אולם אם לובשה גם בימות החול, ילבש בשבת את החליפה החדשה על אף שאינה תואמת בדיוק למידתו.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה