הלכה

עושים סדר: מה באמת צריך לנקות לקראת פסח?

איפה וכמה עלינו לנקות לפסח? מה בנוגע לסיוד הקירות, נקיון הספרים והברקת החלונות?

  • כ"ז אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל שנה נוצר ויכוח ביני ובין בעלי על רמת הניקיון הדרושה לפסח. הוא אומר שאני מגזימה בניקיונות, ואילו אני בסה"כ מנקה כמו שראיתי בבית הוריי. אשמח אם הרב ינחה אותנו בשאלה: מה וכמה צריך לנקות?

מצות עשה מן התורה להשבית החמץ קודם זמן איסור אכילתו, שנאמר (שמות יב, טו): "אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם". ותיקנו חכמים לבדוק ולחפש אחר החמץ בביתו וברשותו, בתחילת ליל י"ד בניסן (השנה חל ביום ראשון בלילה), כדי שאם ימצא חמץ - יבערנו קודם זמן איסורו.

כתבו הראשונים שצריך לנקות ולכבד את חדרי הבית בניקוי יסודי קודם זמן בדיקת חמץ. נתמקד כעת בפרטי הדינים ופחות במקורות כדי להפיק תועלת למעשה, בעיקר עבור הנשים הצדקניות שטורחות ועמלות בניקיון הבית בימים אלו.

 

ניקיון הפסח וניקיון האביב

ראשית יש להפריד בין הדברים השייכים לניקיון הבית מצד חיוב ההלכה, לבין סתם ניקיון לקראת האביב שאפשר להשאיר לזמנים אחרים. פעמים רבות הניקיון המוגזם גורם לעקרות-הבית לא לקיים את מצוות ליל הסדר כהלכה, כמו אכילת מצה שהיא מצות עשה מן התורה בזמן הזה, וכל הלילה הזה נהפך להיות שונה מכל הלילות שבלילה הזה האישה מוצאת את עצמה נרדמת על השולחן כבר בתחילת הקידוש.  

 

כיצד יש לנקות על פי הלכה?

הברקת חלונות של חדרי השינה – בהחלט ניתן השאיר את ניקיון החלונות היסודי שנמשך כמה שעות או ימים לחנוכה או למועד אחר, ואין שום עניין לנקותם היטב קודם פסח. ומכל מקום, ניקיון רגיל וקל במעט חומרי ניקוי - יש לעשות ובפרט בדרי הילדים ששם כנראה יש חמץ. 

סיוד הקירות – גם על כך ניתן לוותר לפני פסח. אמנם הבן איש חי כתב שיש עניין לסייד את הקירות לפני פסח, אבל כבר כתבו שאר הפוסקים כי מי שנוהג כן משום מנהג וכדומה, ואין בכך משום טרחה מרובה - ניחא. אבל מי שעושה זאת ללא מנהג, אלא רק כדי שהבית יהיה מסויד לכבוד פסח –כדאי בהחלט לדחות זאת לזמן אחר, לחוץ פחות.

ספרים – יש שמוציאים את עשרות ומאות הספרים שברשותם מארון הספרים ועורכים שעות ארוכות "ניקיון הספרים", בו בזמן שהכרעת רוב הפוסקים להלכה ולמעשה שספרים אינם צריכים בדיקה, חוץ מסידורים וברכונים שחייבים בדיקה וניקוי או מכירה לגוי. (וגם מי שמחמיר בזה כדעת מרן החזון איש זצ"ל, יכסה את הספרים ויכללם במכירת החמץ לגוי ולא יועיל לנער את הספרים).

כיבוס טלית חדשה – פעמים שעקרת הבית מכבסת חמש או שש טליתות, והדבר לוקח זמן רב, ובפרט שהמציאות מראה שבד"כ נזכרים בכך ברגע האחרון. צריך לדעת שלכלוך וכתמים אינם בכלל איסור חמץ, וכן שומן אינו חמץ. לכן מי שלא יכול ללבוש טלית כזאת בחג יעשה כאחד העצות הטובות כדלהלן:

א. חכם עיניו בראשו - ינקה הטלית כבר ביום ראשון הקרוב, ולא יחכה לזמן הלחוץ שלפני החג, ובפרט שפעמים שלכלוך הטלית גורמת ממש חילול ה', וכבר פסק הרמב"ם שיש לתלמיד חכם ללכת בכסות נקייה.

ב. אם הטלית ראויה לשימוש גם מבחינה אסטטית ובכל זאת הרגש חפץ בניקיון, ישלח לניקוי יבש אם יש לו אפשרות כספית בלבד, ומי שלא יכול ימתין לזמן אחר .

תנור שלא משתמשים בו בפסח – צריך ניקיון רגיל ולא צריך לראות שהפירמה כבר לא קיימת. ואם משתמשים בתנור בפסח הואיל ויש בזה מחלוקת בין הפוסקים יש לשאול מורה הוראה מוסמך.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה