מנוחה פוקס

איך מרגיעים את הילדה לקראת ניתוח?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: הילדה פוחדת מניתוח

אא

בתנו בת החמש לא פוחדת מרופאים בדרך כלל, אבל הפעם המצב שונה. היא צריכה להיכנס לבית חולים לצורך ניתוח. לא מדובר בניתוח קשה, אבל מרגע שהתחלנו לדבר עליו, היא צועקת שלא תלך ושהיא לא מסכימה, ורואים שהיא פוחדת מאוד. איך אפשר לגרום לה לפחד פחות?

 

מנוחה פוקס משיבה:

בתכם צריכה לעבור ניתוח וזו עובדה מוגמרת. אי אפשר לגרום לילד, ואגב, גם למבוגר, שלא לפחד מניתוח, אבל כפי שציינתם בשאלתכם, כן ניתן לגרום לו לפחד פחות.

כל אדם שצריך לחרוג מהשגרה – מתחיל לחשוש. אנשים מרגישים נוח ואינם פוחדים כשהם נמצאים במקום המוכר שלהם. ברגע שמתחילים לנוע, לזוז מהמשבצת שעליה רגילים לעמוד – הם חוששים. לא נוכל לשקר לילדה שהניתוח הוא מהלך רגיל שבכל יום, אך נוכל לשכנע אותה שהניתוח שעליה לעבור אינו כה נורא כפי שהיא חושבת.

אבל לא נוכל לשכנע את הילדה שהניתוח אינו נורא – אם אנו בעצמנו חוששים ופוחדים, ומדברים על זה ברעדה. לכן, לפני שנפנה למקום של הילדה, בואו נרגיע את עצמנו.

נאמר לעצמנו שזהו דבר שילדים רבים עוברים, גם מבוגרים. נלחש לעצמנו שהרופאים שעובדים בבית החולים הזה הם מצוינים. נודה בליבנו שבחרנו עבור הילדה את הרופא הטוב ביותר, שאחר כך היא תרגיש הרבה יותר טוב וכמובן, נזכיר לעצמנו שוב ושוב שה' בעזרנו והוא ישמור עלינו.

עכשיו, כשנהיה בטוחים בעצמנו ורגועים, נוכל להרגיע את הילדה ולגשת עמה לניתוח בקלות רבה יותר.

מה לעשות?

1. להכין את הילדה. כמו שצריך להכין את ילד לניתוח מבחינה רפואית, כך צריך להכינו מבחינה רגשית, נפשית.

2. יום או יומיים לפני הניתוח התחילו לספר לילדה על מה שהולך לקרות. ספרו לה ברמה שלה:  "נכון שלעיתים קרובות את מספרת שכואבת לך הבטן? אז תדעי לך, שהרופא אומר שאפשר לטפל בזה, שיהיה יותר טוב. ביום חמישי, בזמן שאת תמיד הולכת לגן, נלך ביחד למקום אחר... " המשיכו וספרו לילדה איך תלכו לבית החולים ואיך יעשו לה רק משהו קטן וכבר בעזרת ה' היא תרגיש טוב.

3. סביר שהילדה תתחיל לשאול שאלות. ענו לה על השאלות מצד אחד בניחותא ובסבלנות, מצד שני בקצרה ובבהירות.

4. העבירו נושא תוך כדי דברים ובצורה חכמה, הילדה תזרום אתכם ותבין שאם אבא או אמא לא חושבים על כך ללא הפסקה, כנראה שזה באמת לא נורא.

5. אם יש לכם ספר המספר על ילד שנכנס לניתוח – ספרו מתוך הספר, אם לא – המציאו סיפור על ילד שנכנס לטיפול בבית חולים ומה היה איתו. דאגו שהמסר יהיה מרגיע.

6. בטחו בילדתכם שתהיה רגועה. אם אתם רגועים גם היא תהיה כך.

7. הגיעו לבית החולים עם חפץ שמרגיע את הילדה ותנו לה להתמסר אליו.

8. הראו לה את המחלקה, דאגו שהמקום שאתם מראים יראה נינוח יחסית ולא מפחיד וקולני. הציגו בפניה את הרופא עוד בטרם ייגע בה. חפשו את הספרייה והמשחקייה כדי לחבר את הילדה לדברים היפים שבבית החולים.

9. בשעת הטיפולים, הבדיקות והזריקות – החזיקו את ידה, אבל אל תתנו לרוחכם ליפול, אתם חייבים לשדר תקיפות אוהבת. אם אתם תרעדו וידה בידכם, היא ודאי תרעד עוד יותר.

10. נחמד לקבל מתנות כשחולים, אבל יותר מדי מתנות – משדרות איזשהו חשש, ודאו שלא תהיה פה הגזמה.

כלל ברזל

נהגו בטבעיות. ככל שתהיו יותר טבעיים בהתנהגותכם, כך יעבור גם ילדכם את התקופה ביתר טבעיות וקלות.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה