חדשות בעולם

הלחימה בסוריה: המערכה האחרונה?

המורדים בסוריה מאחדים כוחות בלחימה הקשה נגד הנשיא אסד, החיזבאללה ואיראן

אא

הרי קלמון הם רכס הנמשך כמה עשרות קילומטרים מהחרמון צפונה, ומשקיף מערבה על בקעת הלבנון. הגבול המדיני בין לבנון וסוריה עובר על רכס זה, שחלקו המערבי בשטח לבנון והמזרחי בסוריה. כביש בירות דמשק תוחם אותו מצפון. מיקומו של רכס קלמון מעניק לו חשיבות אסטרטגית, שכן מי ששולט בו שולט כלפי מזרח, בתצפית ובאש, על הדרכים המקשרות את דמשק עם מרכז סוריה וצפונה, וביכולתו לנתק את בירת סוריה מחלקים אלו של המדינה. כלפי מערב, מי ששולט בהרי קלמון שולט על דרום עמק הבקאע ועל האוכלוסייה החיה בו, שברובה היא שיעית.

הרי קלמון, כמו החרמון שבדרומם, מכוסים בחורף בשלג המונע כמעט לחלוטין פעילות צבאית משמעותית בהיקף רחב, התלויה בהזזת כוחות ואמצעי לחימה בינוניים וכבדים בכלי רכב. רגלים, לעומת זאת, יכולים לנוע בשטח עם נשק קל בקלות יחסית. כתוצאה מכך התנהל בשבועות האחרונים תגבור כוחות כפול: ממזרח, מתוך סוריה, הגיעו להרי קלמון לוחמי ארגונים סוניים ובראשם ג'בהת אלנוצרה, כדי להתבצר, לתפוס עמדות ולהתכונן למתקפה מערבה לכיוון לבנון, וממערב הזרים חיזבאללה להרים הללו כוחות כדי לחסום את המורדים ולהדוף אותם מלבנון.

לקראת תחילת הלחימה נקטו המורדים בצעד פסיכולוגי ואופרטיבי חשוב: הם הודיעו על איחוד חמישה ארגונים תחת שם אחד, "ג'יש אלפתח" – "צבא המתקפה". הארגונים הם: "ג'בהת אלנוצרה", "אחראר אלשאם", "חרכת אלמת'נא", "בית אלמקדס" ו"אלג'יש אלחור". שני הארגונים החשובים באיחוד זה הם "גבהת אלנוצרה" הקשורה עם אלקאעדה, ו"אלג'יש אלחור" "הצבא החופשי". הארגון החסר בקואליציה זו הוא "מדינת האסלאם", ויש אפשרות שארגון זה יצטרף בהמשך. איחוד הארגונים נועד להקל על התיאום האופרטיבי ביניהם ולהטיל בלבבות אנשי חיזבאללה פחד מפני כוחם המשותף.

ההודעה שהוציאו הארגונים בעקבות האיחוד אומרת שהוא (התוספות בסוגריים שלי, מ"ק) "נועד להילחם נגד הנוציירים [השם הישן של העלווים, שהוא שם מגונה], כלבי הפרסים [כינוי גנאי לכוח קודס של משמרות המהפכה האיראנים] וחזירי מפלגת השטן [כינוי גנאי לחיזבאללה]."

מעניין לציין שבשבוע שעבר נפלה לידי המורדים עיירה בצפון מערב סוריה, ג'יסר אלשוע'ור, והישג זה של המורדים התרחש אחרי שכמה ארגונים התאחדו גם הם תחת שם "ג'יש אלפתח". כיבוש אדליב וג'יסר אלשוע'ור מהווה הישג חשוב מאוד לכוחות המורדים בדרכם להשתלט על אזור לאד'קיה (לטקיה) הנמצא על חוף הים התיכון בצפון חבל העלווים. הקרב על הרי קלמון שבדרום סוריה מגיע על רקע כישלון משטר אסד וחיזבאללה לשמור בידיהם את אדליב וג'יסר אלשוע'ור הנמצאות בצפונה.

לכל המשקיפים המודעים להזרמת הכוחות להרי קלמון היה ברור שעם הפשרת השלגים תחל המערכה על הרי קלמון, והשבוע ביום שני היא אכן פרצה במלוא עוצמתה ביוזמת הארגונים הסוניים שהחליטו להתחיל את הקרב במועד הנוח להם, לפני שחיזבאללה סיים את ההכנות. הקרב מתנהל באזור הררי מבותר, מסולע, מכוסה בצמחיה, והמרחקים בין שני הצדדים יכולים להגיע למטרים ספורים. שני הצדדים סובלים אבדות, אבל כבר בשני ימי המלחמה הראשונים איבד חיזבאללה ארבעה ממפקדיו, ויש ידיעות שגם כוחות המורדים איבדו שלושה ממפקדיהם. עם זאת, כאשר צד כלשהו מפרסם את אבדות הצד האחר יש לחשוש שהדיווח הוא חלק ממלחמה פסיכולוגית שמנהלים הצדדים זה כנגד זה, שכן כל צד מעוניין להציג את הצד השני כמפסיד כדי לזרוע דמורליזציה בקרב לוחמיו.

האבדות של החיזבאללה

לגבי אבדות חיזבאללה בסוריה מאז תחילת מעורבותו במשבר הסורי לפני שלוש שנים, יש הערכות שונות למדי: יש מי שאומד את מספר ההרוגים בכ-900 ויש מי שטוען שהמספר כפול. מספר הפצועים נאמד בכחמשת אלפים. חיזבאללה אינו מוסר את מספרי הנפגעים, אבל יש בלבנון, וגם בתוך העדה השיעית, רבים המאשימים את חסן נסראללה בהשקעת חיזבאללה במלחמות לא לו. מצד שני לכולם ברור – וחסן נסראללה אמר זאת במפורש בנאומו השבוע, ב-5 במאי – שאם משטר אסד ייפול, גם חיזבאללה ייפול. הכול יודעים שאם חיזבאללה ייכשל בסוריה כוחות הג'יהאדיסטים הסוניים ישטפו את לבנון במרדף אחרי השיעים כדי לקצרם בראש.

יש ידיעות שלקראת הקרב בקלמון העביר חיזבאללה לאזור זה לוחמים, נשק כבד וטילים, מאזורים אחרים, וביניהם הגולן, הנחשב זירה צדדית. המשמעות מבחינתו עלולה להיות שחלקים נוספים בגולן הסורי יעברו לידי כוחות המורדים, ואלו עלולים להתנכל לתושבי הכפרים הדרוזים בהר הדרוזים ובמובלעת ח'דר (בשיפולים הדרום מזרחיים של הר החרמון), כי הדרוזים נחשבים ככופרים. לפני כמה חדשים נהרגו כ-30 דרוזים ביום אחד בהתנגשות עם אסלאמיסטים.

ידיעות אחרות מספרות שחיזבאללה תכנן מלכתחילה לכנות את הקרב בקלמון בשם "קרב ההכרעה", לערוך גיוס כללי ולהטיל למערכה את כל כוח המילואים שלו. אחרי שיקול נוסף החליט נסראללה להסתפק במערכה פחות בומבסטית שתכליתה תהיה לעצור את המורדים בלבד. הסיבה להחלטתו זו הייתה החשש שלו מפני מספר גדול מדי של אבדות העלול לעורר נגדו את זעם הציבור השיעי. סיבה אפשרית נוספת הייתה הדלפת התכנית על ידי מתנגדיה מתוך חיזבאללה, ומשנתגלתה אבד לה מרכיב ההפתעה ולכן נסראללה ביטל אותה.

אלא שהאמת לגבי אופי הפעילות של חיזבאללה נגד המורדים בסוריה ובעיקר "גבהת אלנוצרה" נמצאת במקום אחר, והוא כמה עשרות לוחמי חיזבאללה שנפלו בשבי ארגון זה ובידי "מדינת האסלאם", במהלך השנתיים האחרונות. מעל ראשם של שבויים אלה מרחפת כל הזמן סכנת שחיטה באירוע שיצולם ויועלה לרשת וכל העולם יראה איך לוחמי חיזבאללה השיעים נשחטים מבלי שלמפקד ששלח אותם למלחמה יש אפשרות לעשות דבר כדי להצילם. סרטון כזה יציג את חיזבאללה ומנהיגו בחולשתם, ויאיים על יכולתו של נסראללה לשכנע את חייליו ללכת ולהילחם בסוריה, בעיראק ובתימן. לפני ימים מספר אכן עלה לרשת סרטון שבו אומרים שבויי חיזבאללה שהם עלולים לשלם מחיר גבוה מאוד אם חיזבאללה יתקוף את הרי קלמון.

על פי ערוץ אלערביה, השבוע הודיעו כמה מקרובי החטופים שהם מתנגדים בתוקף לפעולות שמבצע חיזבאללה בסוריה ובתימן והם הדגישו ש"הם ובניהם החטופים מסרבים להיות אחראים למה שחיזבאללה עושה בסוריה, בתימן ובמקומות אחרים". אישה אחת, קרובה של אחד החטופים, אמרה: "אין לנו קשר עם 'חיזבאללאת' [מפלגת האלילה 'אללאת'] וחיזב אלשיטאן [מפלגת השטן, שני כינויי גנאי קשים לחיזבאללה] ואנחנו מנערים את חוצננו מחיזבאללה ומפעולותיו". קרובי החטופים דרשו מחיזבאללה לא לגרום נזק לעיירה ערסאל [על גבול סוריה לבנון, שמורדים סורים השתלטו עליה] ולתושביה, שכן "אין זה צודק שאנחנו נשלם את המחיר במקום הסורי, התימני והאחרים, בייחוד לאור העובדה שבנינו עדיין חיים והם עלולים להינזק אם חיזבאללה יבצע פעולה כלשהי".

דעה כזו המשודרת בפומבי מעידה על הקשיים הפנימיים שחיזבאללה נאלץ לעמוד בפניהם במלחמתו על קיומו ולמען המשך קיום העדה השיעית, שכולה עומדת כיום תחת איום קיומי ממשי הנשקף אליה מצד הג'יהאדיסטים הסונים.

המלחמה בסוריה שלובה עם עתיד לבנון, והיא "על כל הקופה". נהרי הדם העלולים לזרום בגאיות לבנון יעמידו בצל אפילו את ביצת הדם והדמעות הסורית.

תגיות:חדשות בעולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה