מנוחה פוקס

הילד מוכשר מאוד – אבל לא מצליח במבחנים. מה עושים?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: מי פוחד ממבחנים?

אא

בננו בן ה-13 הוא ילד חרוץ מאוד, אוהב ללמוד ויושב יום ולילה להתכונן למבחנים. לפני המבחן, כשאני בוחן אותו, הוא יודע מצוין, אבל במבחן עצמו הוא תמיד נכשל. אני יודע שהוא יודע את החומר – אז למה הוא נכשל בסופו של דבר?

 

מנוחה פוקס משיבה:

בנך כנראה סובל מחרדת בחינות, חרדה שרבים וטובים סובלים ממנה. איך יודעים שהוא חרד? כי לפני המבחן הוא יודע הכול, ובמבחן עצמו הוא נכשל. זה דבר שמאפיין ילדים שחרדים מפני מבחן.

ילדים שפוחדים ממבחנים – מפתחים כל מיני תגובות בזמן המבחן: הידיים שלהם רועדות, הראש כואב, הדופק מואץ, הראייה מטושטשת, לפעמים יש להם בחילה, לעיתים סחרחורת, הרגשה של שכחה אופפת אותם, כמו בלוק שחור ניצב מול העיניים. הם יושבים פעורי פה מול דף המבחן ששואל בדיוק מה שידעו, רק שעכשיו, בשעת המבחן, הכול שונה.

מה שמביא את הילדים הללו לחרדה הזו, הוא הלחץ להצליח, להוכיח. להתחרות באחרים ולרצות את ההורים.

מה לעשות?

1. ראשית, אתם, ההורים, למדו את עצמכם שהציונים הם לא ערך נעלה, יש דברים חשובים פי כמה וכמה. מה למשל? מידות טובות! כשאנחנו שואפים לציון הכי טוב בכיתה, אנחנו גורמים לילד לחשוב שהציון הוא הדבר החשוב ביותר בחיים, והופכים את הילד לתחרותי ולכזה שמבקש לרצות אותנו. כשהוא לא מצליח – הוא מתייאש וחרד.

2. גרמו לילד להיות פחות לחוץ. למדוהו שוב ושוב שמותר לטעות, מותר לשגות, מותר לקבל ציון רע – העיקר שמשקיעים, לומדים ומשתדלים. אל תדאגו, הילד לא ילמד פחות טוב, להפך, הוא ירגיש רגוע יותר וידע טוב יותר.

3. למדו את ילדכם טכניקות שונות להצלחה במבחן. למשל, למדו אותו לכתוב קצר ולעניין, לבדוק את הזמן שניתן ולחלקו למספר השאלות. לא לעצור בשאלה מסוימת ולהיתקע בה, אלא להמשיך הלאה ולחזור לשאלה הקשה אחר כך.

4. למדו את ילדכם לפתח את בטחונו בעצמו. "אם למדת – לך בכוחך זה ותראה שתצליח!" למדו את הילד להתעודד, לטפוח לעצמו על השכם כשהוא יודע שאלה אחת, העידוד הזה יביא אותו להצליח בעוד שאלה.

5. למדו את הילד לפתח את בטחונו בה'. "כן, למדת הרבה מאד, עשית ככל שיכולת לעשות ועכשיו הגיע הזמן לסמוך על ה'". צחקו עמו ואמרו לו: "אילו היית יודע הכל, ייתכן שהיית שוכח לסמוך על מי שיכול באמת לעזור לך".

6. גם כשהילד מביא את המבחן עם הציון הכושל – אל תתנו לעצמכם לשקוע בצערכם, להפך, עודדו אותו וגם אתכם במילים: "אתה מצטער, אבל אין לך מה להצטער, ראה איך הצלחת לפתור את השאלה השלישית, היא ממש קשה. ראה, השאלה העשירית מוכיחה שאתה יודע מצוין, אנחנו איתך ובעזרת ה' יהיה טוב".

7. ברגעים שלפני הבחינה, במקום ללמוד במהירות – דבר שכבר הוכח שאינו עוזר – למדו את הילד לומר פרק תהילים ולהביא עצמו להרפיה. הוא ירפה את עצמו ויהיה לו קל יותר בשעת המבחן.

כלל ברזל

"חרדת מבחנים" אינה פיקניק, כלל וכלל לא – אבל יש אסונות גדולים מזה. אל תזלזלו במבחנים, ומצד שני אל תהפכו אותם למוקד ההתעניינות.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה