היסטוריה

מרתק: הסיפור שטרם שמעתם על גשר "עד הלום"

הגשר, המכונה בימינו "עד הלום", נבנה בסוף המאה ה-19 על ידי הטורקים. מה הסיפור שעומד מאחוריו?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

ארץ ישראל – לא תחסר כל בה. שלג בצפון, מדבר בדרום, נהרות ממזרח. בימות שלום כולנו נהנים לטייל בה. כשיש ריבוי גשמים, יש הממהרים לראות שיטפונות. אחד המקומות שבהם זורמים מי הגשמים בעוז ובעוצמה הוא גשר "עד הלום" שליד אשדוד, המנקז את מי הגשמים מכל השפלה. אחרי הגשמים הוא גואה כנהר רב עוצמה, וניתן לראות בו את שפע ברכת ה'.

בימים של מלחמה בדרום, מול הצוררים, כדאי להיזכר שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, והקב"ה מצילנו מידם. זו לא הפעם הראשונה ולא הפעם השנייה, ואפילו לא הפעם העשירית, שהאויב מדרום זומם להשמידנו.

אזור השפלה המערבי הוא אזור חולי שבנוי מגבעות כורכר. מי השיטפונות והנחלים מבתרים אותו ממזרח למערב, ולכן, הדרך העולה למרכז הארץ נעזרת בגשרים שונים.

הגשר, המכונה בימינו "עד הלום", נבנה בסוף המאה ה-19 על ידי הטורקים, מעל הנחל שנקרא אז "ואדי סוכריר". על הגשר עברה "דרך יפו-עזה". בנייה זו היוותה חידוש של גשר מהתקופה הרומאית, שכן דרך הים ממצרים ליפו עברה שם מאז ומעולם. זוהי כנראה "דרך ארץ פלשתים" שעליה מדברת התורה. שלשה קילומטר מדרום לגשר שכן הכפר הערבי "איסדוד", ולכן נקרא הגשר "ג'סר איסדוד".

במלחמת העולם הראשונה השתלטו האנגלים על הגשר, ובכך עצרו את התנועה העות'מנית ממנו ולכיוון מרכז הארץ. בזמן המרד הערבי ניסו הערבים לחבל בגשר, שהיווה ציר תנועה מרכזי, והאנגלים הקימו בו פילבוקס, עמדת שמירה מבוצרת.

בחודש אייר תש"ח, לפני 76 שנים, פלש הצבא המצרי לתחומי ארץ ישראל, שעות ספורות אחרי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. הפלישה היתה באזור רפיח, משם המשיכו המצרים לכפר מג'דל (לימים: אשקלון). יום לאחר מכן היו המצרים באיסדוד. במקביל, חיילי חטיבת גבעתי פוצצו את הגשר העות'מני מצפון לאיסדוד. כאשר הגיע הצבא המצרי על כליו הכבדים לגשר, הוא נאלץ לעצור. שם הכין לו חיל האויר הישראלי הפתעה: ארבעה מטוסי מסרשמיט ביצעו את טיסת הבכורה של חיל האוויר והרעישו את המצרים מן האוויר.

לא היה לצבא הישראלי מספיק כוח באותו הזמן כדי להשמיד את המצרים, אך בסיעתא דשמיא הוא הספיק כדי להפחיד ולעצור אותם. ה' שלח פחד בלב הערבים, ולא רק בחזית הזו, והם נעצרו על עמדם. באותם ימים שבהם המצרים נתקעו שם מפוחדים, הצליחו בישראל לבסס את השליטה במרכז הארץ, ובסופו של דבר המצרים נאלצו לסגת.

רצף אירועים זה נתן לגשר את שמו, "עד הלום" – עד כאן הגיע האויב במגמה לכלותנו, וכאן ה' הצילנו מידם.

כיום הגשר שוחזר, ובמקום ישנו גם פארק מוריק, זכר לחסדי ה' ונפלאותיו.

תגיות:גשרעד הלום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה