השואה

מפעים: סיפור הצלת הקהילה הספרדית באמסטרדם

עם כניסת הנאצים להולנד, הם הציבו בגרמניה חייל וורמאכט בשם הנס גיאורג קאלאמייר. קאלאמייר זה לא היה צדיק גדול, ובכל אופן ההשגחה העליונה שתלה בראשו רעיון להציל את הקהילה הספרדית של אמסטרדם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתוך כל האסונות הבלתי נתפסים של השואה, אנו מכירים סיפורי הצלה שונים.

אין לנו דרך להבין למה, מדוע קרה האסון הנורא הזה על עמנו. אבל יש לנו דרך לראות את יד ה' גם שם.

אחד מסיפורי ההצלה המרתקים הוא סיפורה של הקהילה הספרדית באמסטרדם.

עם כניסת הנאצים להולנד, הם התחילו, כדרכם, לספור ולמנות את היהודים, כדי לתכנן את השמדתם.

יהודייה מפורסמת שהתחבאה באמסטרדם היתה אנה פרנק. היא נתפסה בגלל הלשנה ונשלחה למחנה השמדה. יומנה פורסם ונעשה לתיאור קלאסי של אימי השואה.

אך באמסטרדם היו שתי קהילות. מלבד הקהילה הגדולה של יהודי הולנד משכבר הימים, שמנתה כ-120,000 יהודים, והתרבתה מאד אחרי הפרעות בפולין, כאשר יהודים ביקשו להגר למערב, למדינות שיש בהן יותר סובלנות (הולנד היתה מדינה פרוטסטנטית, ונחשבה סובלנית), היתה גם קהילה ספרדית, קהילת צאצאי האנוסים שהיגרו לאמסטרדם. הקהילה מנתה כ-4300 איש.

עם כניסת הנאצים להולנד, הם הציבו בגרמניה חייל וורמאכט בשם הנס גיאורג קאלאמייר. קאלאמייר זה לא היה צדיק גדול, ובכל אופן ההשגחה העליונה שתלה בראשו רעיון להציל את הקהילה הספרדית של אמסטרדם. הלה אסף את כל מסמכי הלידה והיוחסין מאנשי הקהילה הספרדית, ו"שיפץ" אותם כך שהם יוכיחו לכאורה כי כל הקהילה הספרדית של אמסטרדם מורכבת מנוצרים טהורים שאין להם קשר ליהדות. את תיק המסמכים הוא שלח לברלין, ובינתיים עיכב את שילוחם למחנות ההשמדה.

למרבה הצער הוא לא עיכב את שילוח היהודים האשכנזים למחנות השמדה. כמו שאמרנו, גדול הדור הוא לא היה.

אבל תכניתו לגבי הספרדים הצליחה באופן חלקי. התיק ששלח לברלין עשה שם כאב ראש גדול, והתשובה התמהמהה להגיע, ובינתיים ברחו אלפי הולנדים ספרדים מגבולות הכיבוש הנאצי. כאשר התשובה חזרה, אחרי יותר משנה, שיש להשמידם, כבר כמעט לא נשארו יהודים ספרדים בהולנד. על ידי מעשיו ניצלו קרוב לארבעת אלפים איש, ועל כך קיבל הכרה כחסיד אומות העולם.

תגיות:אמסטרדםהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה