חדשות בארץ

אחת האפשרויות לתקיפה באיראן: שימוש בנשק תקדימי

לפי העיתונות הזרה, ישראל עשויה להוציא אל הפועל מתקפה אלקטרומגנטית נגד איראן. לנשק יוצא הדופן יכולת להשבית את כלל מערכות החשמל והאלקטרוניקה בטווח הפגיעה

אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)
אא

הדיילי סטאר הבריטי דיווח היום (ראשון), תוך שהוא מצטט מומחה ביטחוני, כי ישראל עשויה להשתמש, בעת תקיפה נגדית על איראן, בפצצה אלקטרומגנטית. נשק זה, המוגדר כיוצא דופן, אינו קטלני לבני אדם אך יוצר פעימה אלקטרומגנטית (EMP). פעימה כזו יכולה להיגרם מתופעות טבעיות שנובעות מהשמש, או מפעולות ידי אדם.

נשק זה נועד להשבית מערכות חשמל ואלקטרוניקה בטווח הפגיעה. אם פעימה אלקטרומגנטית משולבת עם מתקפת טילים או כלי טיס קונבנציונאלית, השבתת התקשורת עשויה למנוע את היכולת של כוחות לסייע.

השימוש במתקפה אלקטרומגנטית נועדה למעשה לפגוע במדינה המותקפת מבחינה כלכלית, על ידי נטרול מערכות המסייעות למדינה לפעול.

בעבר דווח בסאנדיי טיימס כי ישראל עשויה להרוס את רשת החשמל האיראנית בעזרת פצצה אלקטרומגנטית, שנוצרה במיוחד למקרה של עימות צבאי בין המדינות. מומחה אמריקאי הסביר כי פצצה מסוג זה מיועדת לפגוע בקרקע ולגרום להשבתת כל המכשירים הטכנולוגיים על הקרקע.

לפי אותו דיווח, הפצצה מתבססת על קרני גמא שמחריבות את המערכות החשמליות סביב אזור הפגיעה. פצצה אלקטרומגנטית שפוגעת באזור של מתקן גרעיני עשויה לפגוע במערכות שלו באופן אנוש. בטיימס הגדירו את המתקפה ככזו שעלולה להחזיר את איראן "אל תקופת האבן", אם תתרחש. כמו כל פצצה, ניתן להפעיל פצצה אלקטרומגנטית בהשהיה, להטיל אותה ממטוס או לשגר אותה כראש קרב של טיל או רקטה.

הדיווח היום מזכיר כי ישראל, באמצעות התעשיה הצבאית, פיתחה קו הגנה קרקעית וניידת, שמיועדת לגלות איומים קרקעיים או מוטסים, ולשבש את המערכות האלקטרומגנטיות שלהן. הגנה זו שומרת על מטוסים, על גזרה אווירית ועל ספינות.

בעיתון גלובס ציטטו את ד"ר יגיל הנקין, היסטוריון צבאי ממכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. לדבריו, "זהו ניסיון לשתק מדינה באמצעות פגיעה מספיק חזקה, שתגרום הרבה מאוד נזק לכל המערכות החשמליות, להרס מערכות המידע, וכן לפגיעה בקווי חשמל ובכל מוצר חשמלי".

"הבעיה הראשונה שיוצרת פעימה אלקטרומגנטית היא השבתת מערכות רבות, אך חשוב מכך, היא עלולה 'לטגן' רכיבים אלקטרוניים", מסכם ד"ר הנקין. "לא כל הרכיבים פגיעים באותה מידה, דיסק קשיח למשל נחשב מהיותר פגיעים. לכן, ניתן לשער מה עלול לקרות לחוות שרתים. יש סיבה טובה לכך שחוות שרתים רבות הן תת־קרקעיות ומדופנות היטב, בניסיון להגן עליהן".

תגיות:איראןמלחמת חרבות ברזלפעימה אלקטרומגנטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה