זוגיות ושלום בית

עושים "סדר פסח" ב(שלום) בית

איך נוכל להשתמש במאפיינים של חג הפסח כדי להגיע לשלום בית אמיתי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"סדר פסח" הוא מושג שנהיה שגור בפי כל, כשרוצים לתאר סדר מופתי מהיסוד, לאו דווקא בפסח - כאשר הכוונה היא לעשות סדר חיצוני של בית, מחסן, מרפסת וכדומה. אבל ישנו סדר פסח חשוב יותר, שלא כולם נותנים את הדעת לעשותו. מדובר על סדר פסח ברובד פנימי, ברובד של התא המשפחתי שלנו. אז בואו ונראה איך נוכל להשתמש במאפיינים של חג הפסח כדי לעורר מספר נקודות חשובות שיובילו אותנו ליעד הנפלא של שלום בית אמיתי, מה שמהווה בסיס איתן לחינוך ילדים לתפארת.

 

1. התחדשות

את חג הפסח אנו חוגגים בתקופת האביב, תקופה שבה הטבע מתחדש. כך גם בזוגיות, החג מזמין אותנו להגיע להתחדשות, לצאת מהשגרה האפורה שמושכת אותנו אליה מבלי שנרגיש, אל מקום של הגדרת יעדים חדשים שיגרמו לקשר לפרוח. אם זה זמן איכות יחד רק שנינו, שיחות מלב אל לב, וכל חוויה משותפת שתחבר ותקרב בינינו.

 

2. יציאה מהגלות

חג הפסח מציין את היציאה של עם ישראל מעבדות לחירות. כך גם בקשר שלנו, הדבר יכול להתפרש כיציאה מכל מיני חסמים רגשיים שהתהוו עם הזמן, ובאים לידי ביטוי בריחוק מבן הזוג. כדאי לחשוב, לבד או יחד עם בן הזוג, על דפוסי חשיבה, התנהגות או יחסים מגבילים, ולחשוב איך לפתוח אפיקים של מודעות ופתיחות. מה שעלינו לעשות בתור התחלה זה לזהות רגש שלילי שיש לנו כלפי בן הזוג, ולבדוק על מה זה יושב, מתי זה התחיל, מה יכול לשנות זאת - ומשם לבחון כיצד להתמודד (פעמים שיהיה צורך בהכוונה של איש מקצוע).

 

3. מחמץ למצה

המצה הינה סמל הענווה. לעומתה, החמץ התופח הינו סמל הגאווה. הרבה קונפליקטים בין בני זוג מתפתחים כתוצאה מהרגשה של "מגיע לי", או "לא נותנים לי" וכו'. ענווה היא קרקע פורייה להעריך כל מה שעושים בשבילי, וכן לגרום לבן הזוג על ידי זה, לרצות להעניק עוד ועוד. שבני הזוג מתרגלים להעניק אחד לשני, אין צורך בלקיחה של מה שמגיע לי, כי בן הזוג שלי ממלא לי את מה שחסר.

אין ספק שהקפדה על היסודות הללו, ואפילו על חלקם, בכוחה להוביל אותנו להתחדשות אמיתית בקשר, להגיע למקומות שאולי אפילו לא חשבנו שאפשר להגיע. פסח כשר ושמח!

הרב אליהו נקש הוא מטפל זוגי ופסיכותרפיסט, יו"ר ארגון "שלום בבית".

לרכישת דיסק און קי עם הרצאות וסדנאות בנושאים של שלום בית, לחצו כאן – לצפייה, או כאן – להאזנה.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה