בריאות ותזונה

היזהרו מחיקויים: כך תזהו שמן זית מזויף ומסוכן

שמן זית בריא מאוד, אבל הוא יעיל רק אם שומרים על כמה כללי אצבע. המומחית מסבירה מהם 3 הסימנים החשובים שאתם חייבים לבדוק לפני שאתם רוכשים בקבוק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחירי שמן הזית מאמירים בשנים האחרונות: אם בעבר יכולתם לרכוש בקבוק ממותג איכותי ב-25 שקלים, היום רוב בקבוקי שמן הזית כבר חוצים את רף ה-30-40 שקלים לבקבוק וזה גרם למותגים פרטיים וזולים יותר להיכנס לשוק. הבעיה: לא כולם טובים. ישנם כמה כללי אצבע שחייבים להנחות אתכם כשאתם רוכשים בקבוק שמן זית.

ד"ר מאיה רוזמן מסבירה בטור שפרסמה ב"מעריב" על 3 כללים חשובים. "אחרי אינספור מחקרים לאורך עשרות שנים, נראה שכולנו כבר מבינים את יתרונות הבריאות הרבים של שמן הזית. מבין השמנים ברשתות השיווק הגדולות, שמן הזית הוא היחיד על המדפים שהופק בכבישה קרה - כלומר ההפקה שלו לא הייתה כרוכה בתהליכים שכוללים חום גבוה", היא מסבירה. "שמן שהופק בתהליכים שמעורבים בהם חום או כימיקלים נקרא שמן "מזוכך" (וכן, זה כולל את שמן הסויה, התירס ואחרים). למה אתם לא רוצים אותו במטבח שלכם? פשוט כי לשמן כזה אין יתרונות בריאותיים, רק קלוריות מיותרות – והרבה".

ד"ר רוזמן מסבירה כי מה שמונע להשתמש רק בשמן הזית הוא המחיר. מחירו של שמן הזית נסק. קשה מאוד למצוא בקבוק איכותי במחיר נוח. "נכון להיום כמעט בלתי אפשרי למצוא בקבוק שמן זית איכותי בפחות מ-50 שקלים בחנויות. זה הוביל לייבוא של שמני זית הרבה פחות איכותיים, שמחירם מן הסתם היה זול יותר", היא אומרת.

אז איך תדעו לבחור בשמן איכותי? ראשית, חשוב להסתכל על הקלוריות. ד"ר רוזמן מסבירה כי "כמות הקלוריות בכל השמנים דומה עד זהה, והיא עומדת על כ-880 קלוריות ב-100 גרם שמן. מה זה אומר? שבחצי כוס שמן יש כמעט 900 קלוריות, בכפית אחת של שמן (כפית!) יש 50 קלוריות, ולא משנה באיזה שמן מדובר. זה יכול להיות שמן גזר, שמן שומשום, שמן אבוקדו או שמן זית. שמן הוא שמן ומבחינת הקלוריות אין פה הבדל. אז טיפ ראשון שלי אליכם - אין צורך לבדוק את טבלת הרכיבים התזונתיים על האריזה, זה מיותר ודומה בכל סוגי השמן באשר הם".

לגבי השאלה האם שמן צריך להיות מזוכך או לא מזוכך, היא עונה כי שמן מזוכך הופק בטמפרטורות גבוהות שהרסו את היתרונות שבו והיא כותבת שהוא מיותר לגוף. לפיכך, השמן שמומלץ לצרוך יהיה כזה שכתוב עליו בגדול "לא מזוכך", או "בכבישה קרה" – אלה עם ערכים תזונתיים גבוהים ומועילים לגוף.

אז מהם יתרונות שמן הזית? לדברי ד"ר רוזמן "למה שמן זית נחשב לאחד השמנים הבריאים? הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה הים תיכונית, שנחשבת לתזונה המומלצת ביותר, מאריכה חיים ומפחיתה סיכון למחלות לב. יש בו אומגה-9, שהיא חומצת שומן חיונית שמפחיתה סיכון למחלות לב, מפחיתה קרישי דם, מתקנת את דפנות כלי הדם, מעלה את רמות הכולסטרול הטוב ומפחיתה את רמות הכולסטרול הרע, ואפילו נמצאה לה במחקרים פעילות חזקה נוגדת סרטן".

אז מהם כללי האצבע בעת רכישה? 1. לבדוק שהשמן הוא מסוג כתית מעולה - הופק בכבישה קרה בדרגת האיכות הגבוהה ביותר. 2 - דרגת חמיצות 0.8% או פחות: ככל שהיא נמוכה יותר זה אומר שהוא מכיל פחות חומצות שומן חופשיות. 3. מדבקת האיכות: לחפש תו איכות של שמן זית ישראלי בפיקוח ענף הזית.

לסיום, ד"ר רוזמן מוצאת גם נקודת אור במחיר: "אפשר לבדוק ולהשוות מחירים בין שמן איכותי אחד לאחר - ובמקרה כזה אפשר לגלות שעדיין שמן זית לא הכי יקר ביניהם. לדוגמה, שמן שומשום בכבישה קרה עולה כמעט 50 שקלים לבקבוק קטן של 500 מ"ל, שמן אבוקדו בכבישה קרה 80 שקלים לאותה כמות. אז כן, לדעתי שמן זית בהחלט שווה את ההשקעה ולא כדאי לחפש לו חלופות זולות יותר".

 

תגיות:שמן זיתזיוףבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה