היסטוריה

מפתיע: האם אפלטון פגש את הנביא ירמיהו במציאות?

ידוע הסיפור על אפלטון שפגש את ירמיהו הנביא, יושב ומקונן על חרבות ירושלים. האם הסיפור התרחש במציאות?

אא

אפלטון היה אחד מגדולי פילוסופי יוון, לפי מקור קדום (אוגוסטינוס), אפלטון פגש את ירמיהו הנביא יושב ומקונן על חרבות ירושלים, דיבר איתו וראה עד כמה הוא חכם. שאל אותו אפלטון: אדם חכם כמוך, מה לו לבכות על אבנים? אלה בסך הכל אבנים... השיב לו ירמיהו: אמרת שאני חכם? מהאבנים האלו הגיעה חכמתי, רוח הקודש שורה בבית המקדש.

הסיפור הזה הובא על ידי רבים מחכמינו, החל מהרמ"א וכלה במקובלים שונים. הכוונה היתה להראות שהיוונים ידעו להעריך ולהוקיר את החכמה האלוהית ששרתה על חכמי ישראל. ואכן יש כמה וכמה מקורות מזמנו של אריסטו, המתארים איך הביע את הערכתו ליהודים, שכינה אותם "עם של פילוסופים".

אך האם הסיפור התרחש במציאות? היו שפקפקו עליו, כיוון שאפלטון היה צעיר מאד בזמן חורבן הבית, ואם כי טכנית ייתכן שהדבר התרחש כמה וכמה שנים אחרי החורבן, וירמיהו זכה להאריך ימים, ובדיוק הגיע אפלטון בזמן שירמיהו קונן על בית המקדש, עדיין העיתוי נשמע לא סביר.

אמנם ד"ר עמנואל וליקובסקי הביע רעיון מעניין: יש תיעוד על מסע של אפלטון למצרים, שבו רצה ללמוד מכהני מצרים חכמה. בדרך מיוון למצרים עברו בדרך כלל בארץ ישראל. הזמן מתאים יותר לזמנו של עזרא הסופר. באותו הזמן התחילה כבר ארץ ישראל להיבנות, ועזרא הסופר היה בארץ והיה מנהיג התושבים. לכן יתכן בהחלט שבעברו ליד ירושלים נכנס אפלטון להכיר את כהני ישראל, ועזרא היה כהן וסופר מהיר בתורת ה'. אותו מקור שהעביר את הסיפור לא היה בקי בחכמי ישראל והחליף בין ירמיהו לעזרא, אולי בגלל המוטיב של הקינה על החורבן, כיוון שכנודע, ירמיהו היה זה שכתב את מגילת איכה.

 

תגיות:ירמיהו הנביאאפלטוןהיסטוריה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה