היסטוריה

מונים כעשרת אלפים איש: פרטים מרתקים שלא ידעתם על קהילת הסובוטניקים

הסובוטניקים הם קהילה שבניה טוענים להיות חלק מעם ישראל. יש מהם שהינם גויים גמורים, שרעיון השבת מצא חן בעיניהם, אך יש שלקחו את הנושא ברצינות והתגיירו. לפני השואה היו עשרות אלפים מהם, ושאלת היחס אליהם הובאה לפני פוסקי ההלכה

(צילום אילוסטרציה: (צילום אילוסטרציה:
אא

מי מכם פגש לאחרונה "סובוטניק"?

ובכן, הסובוטניקים הם קהילה שבניה טוענים להיות חלק מעם ישראל. הם חיים ברוסיה, מונים כעשרת אלפים איש, וכינויים נגזר מהמלה "שבת" – הם שומרי שבת, ולכן מכונים "סובוטניקים".

יש מהם שהינם גויים גמורים, שרעיון השבת מצא חן בעיניהם, אך יש שלקחו את הנושא ברצינות והתגיירו. לפני השואה היו עשרות אלפים מהם, ושאלת היחס אליהם הובאה לפני פוסקי ההלכה. הרב של קישינב, רבי יהודה לייב צירלסון, פסק כי רק אותם אלו שהתגיירו כהלכה נחשבים יהודים, וכל השאר – גם אם מכנים אותם "גרים", אין לחוש ליהדותם.

לפני קום המדינה עלו רבים מהם לארץ. אחד המפורסמים שבהם הוא השומר אלכסנדר זייד, וכך גם המחזאי יהושע סובול. הרב קוק נדרש שוב לנושא ופסק כי הם אינם יהודים, אלא אם כן יתגיירו שוב כהלכה.

למרות היותם גוים על פי ההלכה, יש מהם שמחזיקים ממש בקיום כל המצוות. בעיר בודוזוויאפלו הרומנית היתה קהילה סובוטניקית גדולה, ולה בית כנסת מפואר, מקווה ובית ספר יהודי. בעת עליית הנאצים לשלטון ריחמו עליהם הרומנים ואפשרו להם להצהיר שהם גויים ולעזוב את כל מנהגי היהודים, אך הם העדיפו להיקרא יהודים, ונשלחו למחנות הריכוז.

בתקופת שלטונו של העריץ צ'אוצ'סקו הוצפה עירם של הסובוטניקים במים, על ידי אגם מלאכותי שנוצר לשם כך, וכך נמחה זכרם.

תגיות:היסטוריהסובוטניקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה